|
کدخبر: 296080

این معتادان چندگانه سوز شدند

مدیرکل بهزیستی کرمانشاه گفت: این استان ‌چون در انتهای سطح توزیع قرار دارد و مواد سنتی که از مناطق شرقی کشور می‌رسد کیفیت لازم را ندارد، سبب می‌شود معتادان به سمت مواد صنعتی گرایش پیدا کنند و به اصطلاح چند گانه سوز می‌شوند.

بهزاد شهبازی در کرمانشاه، با اشاره به اینکه مواد_مخدر صنعتی جدید آمار تجاهر را در جامعه افزایش داده است اظهار داشت: اکنون جنس مواد مصرفی از سنتی به صنعتی تغییر یافته و بیش از ۹۰ درصد معتادان متجاهر در استان کرمانشاه به مصرف مواد صنعتی اعتیاد دارند.

وی عنوان کرد: معتاد متجاهر در واقع فردی است که امکانات برای بهبودی را دارد اما تمایلی به انجام آن ندارد و در کوچه و خیابان با وضعیت نامناسب ظاهر می‌شود.

شهبازی با بیان اینکه تجاهر در اعتیاد نهایت آسیب است گفت: براساس پایش‌های انجام شده ۵۰ درصد از معتادان متجاهر در گذشته شغل داشته‌اند و همچنین ۵۰ درصد از این معتادان جوانان بین ۲۰ تا ۴۰ ساله هستند.

وی با اشاره به اینکه مواد صنعتی جدید برای اینکه انسان را به انتهای آسیب برساند دو تا سه سال زمان نیاز دارد افزود: آمار معتادها در کرمانشاه در زمینه مواد سنتی و صنعتی در جایگاه میانی کشور قرار دارد اما در زمینه معتاد متجاهر رتبه استان بالا است.

شهبازی بیان کرد: استان کرمانشاه چون در انتهای سطح توزیع قرار دارد و مواد سنتی که از مناطق شرقی کشور می‌رسد کیفیت لازم را ندارد، سبب می‌شود معتادان به سمت مواد صنعتی گرایش پیدا کنند و به اصطلاح چند گانه سوز می‌شوند و همین موضوع مقدمه‌ای برای طرد شدن از خانواده و تجاهر است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با بیان اینکه سن اعتیاد در استان و کشور رو به کاهش است گفت: در زندگی مدرن و ماشینی با کوچک شدن خانواده ارتباط جدی خانوادگی کاهش یافته و فرزندان به سمت گروه‌های همسالان سوق پیدا می‌کنند و نظارت خانواده‌ها نیز کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها باید سعی کنند ارتباط ایمن و جدی با فرزندان خود داشته باشند و نظارت کنند و دوستان فرزندان خود را بشناسند افزود: اعتیاد مقوله بسیار جدی است و ذهن انسان را درگیر می‌کند و چنانجه فرزند ما درگیر شود نجات یافتن آن هرچند محال نیست اما بسیار دشوار است.

شهبازی گفت: براساس پیمایش انجام شده بیش از ۹۵ درصد معتادان متجاهر تحصیلات زیر دیپلم دارند بنابراین بین سواد و اعتیاد رابطه معکوس وجود دارد به این معنی که هرچقدر سواد افزایش یابد به همان میزان احتمال گرفتار شدن به اعتیاد کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه مواد مخدر صنعتی جدید چون ناپیدا هستند لذا تشخیص آن بسیار دشوار است عنوان کرد: تغیییر رفتار فرزندان، سفید شدن چهره آن‌ها، بیقراری، خوشحالی یا افسردگی ناگهانی، عدم ثبات رفتاری و غیرقابل پیش بینی بودن و افت ناگهانی تحصیلی از ویژگی‌های افراد گرفتار در اعتیاد به مواد صنعتی است.

شهبازی با اشاره به تغییرات ظاهری معتادان افزود: تغییر شکل دندان‌ها، رنگ پریدگی صورت به دلیل تاثیرگذاری بر کبد، خواب زیاد و نامنظم، ورود و خروج نامنظم، دوام نیاوردن در منزل و عدم مدیریت هزینه‌ها نیز از تغییرات ظاهری است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان منکر عرضه مواد صنعتی با عنوان داروی لاغری در برخی از آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های بدنسازی در استان شد عنوان کرد: مرکز ۱۴۸۰ تا ساعت ۲۲ آماده ارائه خدمات مشاوره رایگان به خانواده‌ها است و باید از همان ابتدای درگیری با اعتیاد موضوع را به صورت جدی پیگیری کرد.

شهبازی افزود: عدم حمایت خانواده منجر به این می‌شود که فرزندی که می‌توانست در بازه زمانی ۶ ماهه به ترک برسد متجاهر شود و به آخر خط برسد.

وی با بیان اینکه مراکز ترک اعتیادی در استان وجود دارد و خانواده‌ها باید به این مراکز مراجعه کنند گفت: در ابتدای اعتیاد احتمال بازگشت‌پذیری بسیار است اما اگر حمایت خانواده نباشد شخص احساس رهاشدگی پیدا می‌کند و ترک آن بسیار کار دشواری است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر