|
کدخبر: 170746

اعمال محدودیت‌های شدید علیه مصرف دخانیات

معاون بهداشت وزارت بهداشت در نامه‌ای به معاونین بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بر لزوم استمرار برنامه‌های کنترل و مبارزه با دخانیات، تاکید کرد.

سبک زندگی اعمال محدودیت‌های شدید علیه مصرف دخانیات

در متن نامه علیرضا رییسی خطاب به معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور آمده است: «ضمن قدردانی از اقدامات  ارزنده آن معاونت در سنوات قبل، خواهشمند است دستور فرمایید با استمرار برنامه‌های کنترل و مبارزه با دخانیات، اقداماتی به مناسبت روز و هفته بدون دخانیات حول محور‌های اعلام شده و به شرح زیر انجام پذیرد و گزارش اقدامات انجام شده (فیلم، عکس، پوستر، پمفلت، بسته‌های آموزشی و.) حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۰.۰۵.۳۱، به دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات در مرکز سلامت محیط و کار این معاونت ارسال گردد:

-ایجاد هماهنگی و جلب مشارکت مجامع امور صنفی، تولیدی، توزیعی در خصوص آموزش و بستر سازی مناسب جهت جلوگیری از عرضه مواد دخانی به ویژه قلیان در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی.

-شناسایی خواربار فروش ها، سوپر مارکت‌ها و سایر اماکن فاقد پروانه عاملیت فروش که اقدام به فروش و توزیع مواد دخانی می‌نمایند و صدور اخطار کتبی و در صورت تکرار ارسال پرونده تخلف آن‌ها به دادسرا.

-انجام تبلیغات محیطی و نمایش پیام‌ها و هشدار‌های بهداشتی در مکان‌های پرتردد شهر.

-برگزاری مسابقات فرهنگی و آموزشی با موضوعات کنترل دخانیات به ویژه قلیان به صورت غیر حضوری.

-تشکیل تیم‌های بازرسی مشترک با ارگان‌های ذی ربط برای بازرسی اماکن عمومی و مراکز عرضه قلیان و مواد دخانی و اعمال قانون پیرو بخشنامه دادستان کل کشور به دادسرا‌های سراسر کشور مبنی بر حمایت از ضابطین و بازرسان بهداشتی در اجرای ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن و مراکز عمومی.

 

-آموزش عمومی در خصوص مضرات مصرف دخانیات و مواجهه با دود دست دوم و اهمیت ترک دخانیات به صورت غیر حضوری.

-آموزش کارگران در کارگاه ها، کارخانجات مختلف و مراکز کارگری و اتحادیه‌های مربوطه به صورت غیر حضوری و با استفاده از رسانه‌های تولیدی.

-بهره گیری از رهنمود‌های روحانیون و ائمه جمعه و جماعت و فتوا‌های آیات عظام به منظور آگاه نمودن اقشار مختلف جامعه (بسته به وضعیت منطقه از نظر بیماری کرونا ویروس، بصورت حضوری یا غیر حضوری) 

-انجام مصاحبه و برگزاری میزگرد‌های علمی به مناسبت روز‌های هفته با رعایت موازین بهداشتی.

-اقدامات و فعالیت‌های تبلیغاتی از قبیل تهیه پوستر، پمفلت و تیزر‌های تبلیغاتی حول محور شعار امسال.

-هماهنگی جهت پیگیری ارائه خدمات ترک دخانیات در مراکز جامع سلامت به منظور کمک به مصرف کنندگان مواد دخانی برای ترک مصرف دخانیات.

مستندات درخواستی در ارسال گزارش: 

- فایل رسانه‌های تولید شده از جمله کلیپ، تیزر، پوستر و ... (ارسال به ایمیل irantcs ۱۴۰۰@gmail.com)

- تصاویر مربوط به هر فعالیت مانند تبلیغات محیطی، آموزش مجازی و ...

- گزارش ارزشیابی فعالیت هفته بدون دخانیات در صورت انجام»

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها