|
کدخبر: 288325 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

سرنوشت ترسناک تهران بعد از زلزله!

رامشت به گسترش نیوز گفت: در تهران خطوط زلزله بسیاری وجود دارد و اگر شدت زلزله بیش از زلزله‌های قبل تهران باشد، قطعا برای پایتخت دردسر ساز خواهد شد.

جامعه سرنوشت ترسناک تهران بعد از زلزله!

زلزله یکی از بلایای طبیعی است که اگر قدرت آن زیاد باشد، خرابی‌های فراوانی را به بار خواهد آورد. یک اتفاق عجیب در زمین که سبب می‌شود، یک شهر ویران شود و تعداد بالایی عزادار شوند. همانطور که می‌دانید، در کشور ما زلزله هایی با قدرت بالا اتفاق افتاه است که می‌توان از زلزله، منجیل، بم و کرمانشاه نیز نام برد.

زلزله هر گونه لرزش ناگهانی زمین ناشی از عبور امواج لرزه‌ای از میان سنگ‌های زمین است. امواج لرزه‌ای یا زلزله هنگامی تولید می‌شوند که شکلی از انرژی ذخیره شده در پوسته زمین به طور ناگهانی آزاد شود. معمولاً وقتی توده‌های سنگی که در حال فشار بر روی یکدیگر هستند می‌شکنند و لغزش می‌کنند، زمین لرزه رخ می‌دهد.

تعداد بالای زلزله در طول سال

سالانه حدود ۵۰،۰۰۰ زمین لرزه بزرگ و ویرانگر در کل کره زمین رخ می‌دهد. از این تعداد زلزله‌های سالانه حدودا ۱۰۰ زلزله در سال اگر مرکزشان نزدیک به مناطق مسکونی باشد، خسارات قابل توجهی ایجاد می‌کنند. زمین لرزه‌های بسیار بزرگ، با خسارات بسیار زیاد به طور متوسط حدود یک بار در سال رخ می‌دهند. قرن‌های طولانی است که این زمین لرزه‌ها مسئولیت جان باختن انسان‌های زیاد و خسارات جبران ناپذیری در مکان‌های مختلف را بر عهده دارند.

تهران-زلزله

چند روزی می‌شود بحث زلزله در کلانشهری مانند تهران بسیار داغ شده و صحبت از آن است که اگر زلزله‌ای با قدرت بیش از ۷ ریشتر در پایتخت اتفاق بی‌افتد چه صدمه هایی به شهر وارد می‌شود. بسیاری از کارشناسان زمین شناسی بر این باور هستند که اگر زلزله‌ای در تهران اتفاق بی‌افتد، تمام کشور درگیر خواهند شد. چراکه قطب‌های مهم و اساسی کشور در پایتخت است و روزانه تعداد بالایی جمعیت وارد پایتخت می‌شوند.

زمان وقوع زلزله به درستی مشخص نیست

محمد حسین رامشت، کارشناس زلزله و زمین شناسی، در ارتباط با عواقب زلزله احتمالی در تهران به گسترش نیوز گفت: زلزله یک بلای طبیعی است و نمی‌توان به درستی از زمان و شدت وقوع آن اطلاعی داشت. هر زمان این امکان وجود دارد که زمین لرزه‌ای اتفاق بی‌افتد. اما مهم آن است که با چه شدتی رخ می‌دهد.

رامشت ادامه داد: اگر زلزله‌ای در تهران اتفاق بی‌افتد، تبعات بسیار شدیدی خواهد داشت. اگر بخواهم مثالی از زلزله ترکیه و سوریه برایتان بزنم، قدرت زلزله در تهران اگر مانند زلزله ترکیه باشد، تبعات بسیار بدی برای تهران خواهد داشت.

زلزله-تهر

این زمین شناس و کارشناس زلزله گفت: در تهران خطوط زلزله بسیاری وجود دارد و اگر شدت زلزله بیش از زلزله‌های قبل تهران باشد، قطعا برای پایتخت دردسر ساز خواهد شد. به دلیل آنکه در فضای شهری ما بیش از حد معمول بارگذاری صورت گرفته است، این امکان وجود دارد که در همان ساعات اولیه زلزله، راه‌های دسترسی و امداد رسانی به طور کلی مسدود شود.

وی افزود: باتوجه به ساختمان سازی‌های گسترده، اگر شدت زلزله زیاد باشد، ساختمان‌های بسیاری آوار خواهند شد و مسیر برای امداد رسانی مسدود می‌شود. فرض را بر این بگیریم که امکان امدادرسانی هم وجود داشته باشد، برای یک جمعیت ۱۲ میلیونی در یک شهر با خرابی‌های گسترده‌ای که به وجود می‌آید، چطور می‌شود امداد رسانی کرد؟ چنین چیزی اصلا امکان‌پذیر نخواهد بود.

رامشت در ادامه این گفت‌وگو به گسترش نیوز گفت: اگر یک زلزله با ریشتر بالا در تهران اتفاق بی‌افتد، نه فقط برای تهران مشکل ساز خواهد شد، بلکه کل کشور را دچار مشکلات بسیاری خواهد کرد. به دلیل آنکه کارخانه‌های بسیاری در تهران وجود دارد و همچنین جمعیتی که روزانه به کلانشهر مراجعه می‌کنند زیاد است، بسیاری از فعالیت‌ها مختل خواهد شد.

مرام زمین به گونه ای است تکان بخورد

این کارشناس زلزله اظهار کرد: عوامل بسیاری در ایجاد زلزله نقش مهمی دارد. این نکته را باید بدانیم که مرام و معرفت زمین به گونه است که تکان بخورد. نباید بگوییم که چرا زلزله آمده. زلزله یک پدیده طبیعی است که هر زمان ممکن است اتفاق بی‌افتد.

رامشت ادامه داد: مهم تر از هرچیزی، این بارگذاری‌های غیر اصولی است که در شهر اتفاق می‌افتد. وقتی گفته می‌شود که یک سد، ۱میلیارد متر مکعب آب دارد یعنی ۱میلیارد تن وزن را در یک نقطه متمرکز کرده اید. حالا در یک ساختمان ۱ طبقه چند هزار تن مصالح به کار می‌رود. حالا ببینید که در تهران چقدر ساخت‌وساز صورت می‌گیرد و چه حجمی از رسوب و آهن و دیگر مصالح در یک نقطه محدود بارگزاری می‌شود.

این زمین شناس در بخش پایانی صحبت هایش گفت: زمین در برابر حجم ساخت‌وساز و بارگزاری هایی که انجام می‌شود، نمی‌تواند مقاومت کند. علاوه بر آن توسعه شهرنشینی یکی دیگر از مهم‌ترین عواملی است که زمین را تحریک می‌کند و امکان زلزله را افزایش می‌دهد. امیدواریم در تهران، زلزله‌ای با قدرت بالا اتفاق نیفتد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها