|
کدخبر: 281514

معرکه این مجری صدا و سیما را غافلگیر کرد

برنامه اینترنتی «معرکه» رویکرد تازه‌ای به جام جهانی دارد و با بهره‌گیری از عناصری مثل موسیقی‌های جذاب، کارشناسان زن، مهمان‌های مطرح و مواردی از این دست، تبدیل به یک برنامه فوتبالی متفاوت شده است.

 برنامه اینترنتی «معرکه» رویکرد تازه‌ای به جام جهانی دارد و با بهره‌گیری از عناصری مثل موسیقی‌های جذاب، کارشناسان زن، مهمان‌های مطرح و مواردی از این دست، تبدیل به یک برنامه فوتبالی متفاوت شده است. درمیان ورزش‌های مختلــف و پرطرفدار، این فوتبال است که حواشی آن حتی بیش از خود مسابقات مورد توجه قرارمی‌گیرد. فوتبال فقط یک رقابت ورزشــی نیست و با مفاهیم فرهنگی‌، روانشناسی، جامعه‌شناسی، تاریخ و‌...پیوند خورده اســت. برنامه‌ســاز انبارها از حواشــی فوتبال بهره برده‌اند تا این ورزش را فراتر از یک رقابت تحلیل کنند. برخی موفق بودند و برخی نه. تازه‌ترین برنامه‌ای که باچنین زاویه نگاهی تولید شده، «معرکه» است. در ادامه این مطلب از هفت صبح تحلیلی بر این برنامه تاک‌شو محور اینترنتی را بخوانید

فضای کلی

بهنام-تشکر

برنامه اینترنتی «معرکه» همزمان با آغاز جام جهانی از طریق نماوا و روبیکا در دسترس قرار گرفت و هر روز یک قسمت از آن بارگذاری می‌شود. هدف‌گذاری سازندگان، صرفا خود فوتبال و جام جهانی نیست و به همین خاطر مخاطب با موضوعاتی مواجه می‌شود که نسبتی با این ورزش مهیج و رویداد پرطرفدار دارند البته خبرها و اتفاقات و نیز تحلیل‌ها، بخش ثابت «معرکه» است اما برنامه به گونه‌ای طراحی شده که صرفا برای یک علاقه‌مند فوتبالی نیســت و مخاطــب گســترده را دربرمی‌گیرد. دکور «معرکه» منبعث از همین نگاه است و فقط توپ فوتبال مورد استفاده قرار گرفته.

آیتم‌ها 

تشکر-۲

آیتم‌ســازی در غالب برنامه‌ها، یــا مورد توجه نیســتند یا با بدیهی‌ترین شکل ممکن آماده می‌شوند. در این میان سلسله برنامه‌هایی که عادل فردوسی‌پور می‌سازد، استثناست و حالا در «معرکه» هم با مواردی با همان کیفیت و جذابیت مواجهیم. مثال در آیتم «ایران و جام جهانی» روی مواردی دست گذاشته می‌شود که برای مخاطب عام تازگی دارد و برای خواص حکم خاطره‌بازی. متن آیتم‌ها در عیــن روان بودن، از فخامت ادبی برخوردارند و اطلاعات خوبــی به مخاطب می‌دهند. مثال آیتم مرور چگونگی فراگیر شــدن فوتبال میان مــردم ایران، ابتدا شرحی از حال و هوای جامعه و محبوبیت کشتی می‌دهد و سراغ فردین به عنوان ســتاره‌ای که از کشتی به سینما آمد، می‌رود. در عین حال ترانه‌های او در فیلم‌هایش روی آیتم قرار می‌گیرد و نتیجه‌ای دلنشین حاصل می‌شود. از این موارد در «معرکه» زیاد است و آیتم معرفی کشورهای خارجی با همین الگو ساخته می‌شــود. به عنوان مثال وقتی نوبت به معرفی انگلیس است، نریتور می‌پرسد: «انگلیسی‌ها را با چی می‌شناسید؟» و بلافاصله از ماجرای نفت و سریال «دایی جان ناپلئون» می‌گوید. یا وقتی حرف از فرانسه است، فیلم‌های مشــهور، چهره‌های مطرح و مواردی این‌چنین ضمیمه آیتم می‌شود که با ترانه‌های فرانسوی گره خورده‌اند. علاوه بر این، نوازنده یــا نوازندگانی در صحنه حضور دارند و به شــکل زنده قطعاتی را اجرا می‌کنند. ارتباط زنده با قطر و مرور آخرین اتفاقات، دیگر آیتم «معرکه» است که جنس فوتبالی برنامه را جور می‌کند.

کارشناس

تشکر-۳

علاقه‌مندان به فوتبال سال‌هاســت عادت کرده‌اند چهره‌هایی ثابت را به عنوان کارشــناس در برنامه‌های تلویزیونی ببینند. آن‌ها غالبا بازیکن، مربی و تئوریســین‌های فوتبالی هســتند و جنسیتشان مذکر است! برنامه «معرکه» اما خرق عادت کرده و از دو کارشناس زن بهره برده است: نیلوفر کنگرانی و فرنوش جعفری. تحلیل‌های فوتبالی این دو نه تنها برای مخاطب خاص قابل تامل است که عاملی است برای همراهی بیشتر مخاطب غیر فوتبالی.

مهمان‌ها 

غفار-منش

شــرایط حاکم بر جامعه کار را برای برنامه‌سازان سخت کرده و به همین خاطر اســت که در برنامه‌های تلویزیونی خبری از چهره‌های مطرح نیست. بخش اعظم برنامه «معرکه» اما با حضور مهمان‌ها پیش می‌رود که خب طیفــی از مخاطبان همچنان دوست دارند با این مهمان‌ها همراه شوند. اتفاق خوب جایی است که مجری در برابر صحبت مهمان‌ها، اصراری ندارد واقعیت‌ها را کتمان کند؛ در عین حال اشاره می‌کند که «معرکه» تلاش کوچکی است برای فرار از فشــارهای فزاینده! امیر غفارمنش، سیاوش مفیدی، مریم مومن، یوسف صیادی، الیکا عبدالرزاقی، مجید واشقانی، وحید شمسایی، سپند و کمند امیرسلیمانی، وحید قلیچ، ســولماز حصاری، عبدالله روا، میرطاهر مظلومی، صحرا اسداللهی، قدرت‌الله ایزدی، مهسا طهماسبی و ارسلان قاسمی مهمان‌هایی هستند که در «معرکه» دیده‌ایم.

منبع: برترین ها

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها