|
کدخبر: 250364

غم انگیزترین مرگ‌های هنرمندان در سال ۱۴۰۰

این مطلب مروری‌ست بر خاطره‌های ماندگار زنده‌یادان سیامک اطلسی، فتحعلی اویسی، حمیدرضا صدر عزت‌ا... مهرآوران، حمید لبخنده، ارشا اقدسی و... که در سال ۱۴۰۰ از میان ما رخت بربستند. فهرست را روزنامه خراسان منتشر کرده و خب طبیعتا هر لیستی دارای کمی و کاستی‌های خود است.

سینما و تلویزیون غم انگیزترین مرگ‌های هنرمندان در سال ۱۴۰۰

این مطلب مروری‌ست بر خاطره‌های ماندگار زنده‌یادان سیامک اطلسی، فتحعلی اویسی، حمیدرضا صدر ،عزت‌ا... مهرآوران، حمید لبخنده، ارشا اقدسی و... که در سال ۱۴۰۰ از میان ما رخت بربستند.( لازم به ذکر است فهرست را روزنامه خراسان منتشر کرده و خب طبیعتا هر لیستی دارای کمی و کاستی‌های خود است.)

اکنون که روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ را سپری می‌کنیم، یاد و خاطره هنرمندانی که دار فانی را وداع گفتند، بیش از هر زمان دیگری در ذهن‌مان پررنگ می‌شود و تصویرشان مدام جلوی چشمان‌مان نقش می‌بندد. هرکدام از این هنرمندان با درگذشت خود، داغی بر دل اهالی سینما و تلویزیون گذاشتند و دوستداران شان را به سوگ نشاندند. به بهانه نزدیک شدن به پایان سال، مروری داشتیم بر زندگی و کارنامه تعدادی از چهره‌هایی که سال ۱۴۰۰ درگذشتند.

محسن قاضی مرادی

یکی از بازیگران پیش کسوتی که در سال ۱۴۰۰ درگذشت، محسن قاضی مرادی بود. هنوز زمان زیادی از آغاز سال نگذشته بود که خبر درگذشت این بازیگر اهالی سینما و تلویزیون را عزادار کرد. قاضی مرادی که در سال‌های اخیر با بیماری پارکینسون دست و پنجه نرم می‌کرد، ۲۵ فروردین‌ماه دار فانی را وداع گفت. او از دهه ۷۰ به طور رسمی کارش را در عرصه بازیگری آغاز کرد و در طول زندگی حرفه‌ای خود جلوی دوربین چندین فیلم و سریال رفت. سریال «روزگار جوانی»، «کت جادویی»، «سفر سبز» و «من یک مستاجرم» از خاطره‌انگیزترین آثار محسن قاضی مرادی هستند.

مسعود ولدبیگی

مسعود ولدبیگی گریمور باسابقه و شناخته شده سینما از هنرمندان پیش کسوتی بود که امسال دار فانی را وداع گفت. مسعود ولدبیگی بیشتر به عنوان چهره‌پرداز شناخته می‌شد، اما در سریال «مختارنامه» نیز بازی کرده بود و با نقش «نجده بن عامر» رئیس خوارج، حضوری به یاد ماندنی در این مجموعه داشت. فیلم «ضیافت»، «قرمز»، «از کرخه تا راین» و «دوئل» از مهم‌ترین فیلم‌هایی هستند که ولدبیگی به عنوان چهره‌پرداز در آن‌ها حضور داشت. این گریمور ۲۱ اردیبهشت‌ماه و در ۸۵ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

مسعود بهبهانی‌نیا

مسعود بهبهانی‌نیا نویسنده قصه‌های بلند سریال‌های تلویزیونی، ۱۴ خرداد دار فانی را وداع گفت و آخرین اثرش یعنی سریال «برف بی‌صدا می‌بارد» در غیاب او روی آنتن رفت. این فیلم نامه‌نویس، نویسنده سریال‌های به یاد ماندنی و پرمخاطبی مانند «خاک سرخ»،  «نرگس»، «ترانه مادری» و «فاصله‌ها» بوده است. درگذشت بهبهانی‌نیا نیز ناگهانی اتفاق افتاد و او در حالی که ۶۵ سال داشت بر اثر سکته قلبی درگذشت. آخرین قصه این فیلم نامه‌نویس اکنون از شبکه سه در حال روایت است.

حمیدرضا صدر

حمیدرضا صدر نیز از چهره‌هایی بود که خبر درگذشتش همه را شوکه کرد. او نزد دوستداران ورزش به عنوان کارشناس فوتبال شناخته می‌شد و دوستداران سینما او را به عنوان منتقد می‌شناختند. دکتر صدر در برنامه‌های ورزشی مشهوری مانند «گزارش ورزشی» و «آن سوی نیمکت» با ادبیات ویژه و لحنی پرهیجان درباره فوتبال صحبت می‌کرد. آشنایی او با سینما و ادبیات، در بیان خوب و سبک روایت منحصر به فردش تاثیرگذار بود و او را به شخصیت ویژه‌ای تبدیل کرده بود. حمیدرضا صدر ۲۵ تیرماه، در ۶۵ سالگی بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

ارشا اقدسی

درگذشت ناگهانی ارشا اقدسی در سال ۱۴۰۰، شوک بزرگی برای همکاران او و همچنین طرفدارانش بود. هرچند که حرفه و تخصص اصلی اقدسی بدلکاری بود، اما او تجربیات کوتاهی نیز در زمینه بازیگری داشت. این بدلکار معمولا در برنامه‌های تلویزیونی و اینترنتی، اجراهای جذابی داشت. اقدسی با به آتش کشیدن خود یا شکستن شیشه با سرش بدون این که آسیبی ببیند، تماشاگران را هیجان‌زده می‌کرد. او همیشه شاداب و پرانرژی جلوی دوربین حاضر می‌شد و شخصیت شوخ‌طبعی داشت، بنابراین چه از نظر حرفه‌ای و چه از نظر ویژگی‌های شخصیتی مورد توجه بود. او به عنوان بدلکار با مسعود کیمیایی، حمید نعمت‌ا...، رامبد جوان، سیروس مقدم و بسیاری از کارگردانان همکاری کرده بود. اقدسی مشغول همکاری با یک فیلم خارجی بود که هنگام ضبط صحنه چپ کردن ماشین، دچار سانحه و مرگ مغزی شد. این بدلکار ۱۳ مرداد درگذشت.

علی سلیمانی

از ابتدای شیوع کرونا تا امروز، چهره‌های شناخته شده زیادی قربانی این ویروس شده‌اند. پس از درگذشت تعدادی از هنرمندان در سال ۹۹ بر اثر بیماری کووید-۱۹، همچنان در سال ۱۴۰۰ شاهد درگذشت عده‌ای از هنرمندان و چهره‌های پیش کسوت بر اثر این بیماری بودیم. علی سلیمانی یکی از قربانیان کرونا در سال ۱۴۰۰ است که پس از چند روز مبارزه با کووید-۱۹، سرانجام ۲۱ مرداد در ۵۰ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت. سلیمانی بیشتر با نقش‌های کمدی و آثار طنز کارنامه خود در ذهن مخاطبان ماندگار شده بود. فیلم‌های «در مدت معلوم»، «اشنوگل»، «تنگه ابوقریب» و سریال «وضعیت سفید»، «معمای شاه» و «پایتخت ۴» از آثار به‌یادماندنی کارنامه این بازیگر هستند.

فرشته طائرپور

مردادماه امسال در حالی که کرونا همچنان می‌تاخت و قربانی می‌گرفت، فرشته طائرپور تهیه‌کننده باسابقه سینما نیز بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به بیماری کووید – ۱۹ درگذشت. او آثاری مانند «گلنار»، «پاتال و آرزوهای کوچک» و «مدرسه پیرمردها» را به عنوان تهیه‌کننده برای مخاطب کودک و نوجوان تولید کرده بود. فرشته طائرپور به بهانه فعالیت‌های صنفی‌ و همچنین تلاش‌های خستگی ناپذیرش برای حل مشکلات سینماگران چهره محبوبی نزد سینماگران بود. این تهیه‌کننده ۲۶ مرداد در ۶۸ سالگی درگذشت.

سیامک اطلسی

یکی دیگر از قربانیان مشهور کرونا، سیامک اطلسی است. این بازیگر از دهه ۵۰ تا آخرین روزهای عمرش در زمینه بازیگری و همچنین گویندگی فعالیت کرد. تصویر اطلسی به عنوان بازیگر بیشتر در ذهن مخاطبان ماندگار شده بود، اما او حتی پیش از بازیگری به عنوان گوینده در رادیو نیز حضور پررنگی داشت. سیامک اطلسی در تلویزیون با سریال محبوب «پدرسالار» ساخته اکبر خواجویی و شخصیت «عمو مصطفی» نزد مخاطبان خاطره‌ساز شده بود. سریال‌ «هشت بهشت»، «پهلوانان نمی‌میرند»، «شیخ بهایی» و «معمای شاه» دیگر آثار تاریخی کارنامه اطلسی هستند. سریال «طلاق» ساخته ابوالقاسم طالبی آخرین مجموعه‌ای است که بازی این بازیگر پخش خواهد شد. اطلسی مشغول بازی در سریال «اپیدمی» بود که به بیماری کووید – ۱۹ مبتلا شد و چهارم مهرماه درگذشت.

فتحعلی اویسی

یکی دیگر از چهره‌های خاطره‌ساز که خبر درگذشت او، بسیاری از مخاطبان تلویزیون و اهالی سینما را متاثر کرد، فتحعلی اویسی بود. یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین آثار این بازیگر مجموعه «بدون شرح» است. او با ایفای نقش شخصیت «کاووسی» در این سریال پرمخاطب، نقشی ماندگار را در کارنامه خود ثبت کرد. سریال «زیرزمین»، «دارا و ندار» و «کمربندها را ببندیم» از دیگر آثار مشهور این بازیگر هستند. فتحعلی اویسی در سال‌های اخیر نسبت به گذشته کم‌کار شده بود و در تلویزیون نیز غایب بود. این بازیگر ۱۳ مهر در ۷۶ سالگی از دنیا رفت.

عزت‌ا... مهرآوران

هنوز مدت زیادی از خبر تلخ درگذشت فتحعلی اویسی نگذشته بود که عزت‌ا... مهرآوران بازیگر پیش کسوت نیز درگذشت. مهرآوران بیشتر در آثار کمدی ایفای نقش کرد و در فیلم‌های سینمایی هم حضور کوتاهی داشت. «آژانس شیشه‌ای»، «مرد عوضی»، «مومیایی ۳» و «خوابم می‌آد» از آثار سینمایی کارنامه این بازیگر هستند. او برخلاف سینما، در سریال‌های تلویزیون و نمایش خانگی حضور فعالی داشت. «دزد و پلیس» و «لیسانسه‌ها» از پرمخاطب‌ترین و محبوب‌ترین سریال‌های مهرآوران بود. ۱۶ مهر به دلیل عوارض بیماری کووید – ۱۹، این بازیگر را از دست دادیم.

حمید لبخنده

حمید لبخنده از چهره‌های خاطره‌سازی بود که در سال ۱۴۰۰، به خاطره‌ها پیوست. نام لبخنده در دهه ۷۰ با سریال‌ ماندگار تلویزیون یعنی «در پناه تو» بر سر زبان‌ها افتاد. این سریال بینندگان فراوانی داشت و بازیگران جوان آن حسابی گُل کردند. «در پناه تو»، «در قلب من» و «با من بمان» نیز از دیگر ساخته‌های معروف لبخنده در تلویزیون هستند. او طی سال‌های گذشته در زمینه کارگردانی فعالیتی نداشت و کم‌کار شده بود. حمید لبخنده ۱۹ دی‌ماه بر اثر عوارض ناشی از عمل جراحی درگذشت.

علیرضا غفاری

آخرین هنرمندی که در یکی از آخرین روزهای سال ۱۴۰۰ درگذشت، علیرضا غفاری بود. این مجری قدیمی تلویزیون، به عنوان گوینده در رادیو نیز فعالیت می‌کرد و صدای ویژه و خاص او با بیان محکمی که داشت در حافظه شنیداری مخاطبان ماندگار شده است. او علاوه بر اجرا و گویندگی، در حوزه نویسندگی نیز کار کرده بود. غفاری پنج شنبه هفته گذشته ۱۹ اسفند بر اثر ایست قلبی و در ۶۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.

منبع: روزنامه خراسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها