|
کدخبر: 276293

قطع درختان جنگلی و قاچاق چوب توسط افراد سودجو

قاچاق چوب و قطع درختان توسط سودجویان چالش دیرینه جنگل های شمال که همچنان بر صدر دیگر معضلات فراروی عرصه های طبیعی کشور است، فرهنگ سازی و بازنگری قانون جامع جلوگیری از قاچاق چوب برای حفاظت و حراست این اکوسیستم ضرورتی است که مسوولان امر باید به این مهم تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند.

قطع درختان جنگلی و قاچاق چوب توسط افراد سودجو در شرایط حساس زیست محیطی که همانند خوره و آفت به جان جنگل‌های هیرکانی با قدمت میلیون ساله افتاده است بیانگر ناکارآمدی قانون جامع جلوگیری از قاچاق چوب برای حفظ و نگهداری این عرصه های پراهمیت خدادادی برای نسل آینده است. 

در روزگاران نه چندان دور در حاشیه دریای خزر تلاقی جنگل و دریا در بیشتر مناطق به ویژه در غرب مازندران زیبایی خاصی به این مناطق می داد ولی امروز افزایش ساخت و سازها و تغییر سبک زندگی پسروی جنگل های هیرکانی را موجب شد و هر روز این روند شتاب بیشتری گرفته و خبری از درختان انبوه در جنگل های هیرکانی نیست که در صورت استمرار داشتن پس از چند دهه باید آن طبیعت دل انگیز را در کتابها خواند و غبطه خورد زیرا همچنان قاچاقچیان چوب با توجه به ناکارآمدی قانون جامع جلوگیری از قاچاق چوب در این عرصه ها جولان ها می دهند؟

سوال اینجاست که آیا نمی توان جلوی قاچاق چوب را گرفت؟ نیروهای یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی برای حذف این مشکل عرصه های جنگلی شمال تلاش وافر دارند پس مشکل  کار در کجاست که قاچاقچیان با داشتن پرونده های متعدد تعزیراتی بارها اقدام به قاچاق می کنند. نتایج بررسی های تحقیقاتی چه می گوید؟ آیا ما عرصه های طبیعی را اینگونه از پیشینیان تحویل گرفته ایم؟ چرا نتوانستیم دردهای جنگل های شمال را کاهش دهیم؟ آیا از این ریه های سرزمین نباید حفاظت همه جانبه کرد؟

کارشناسان می گویند ریشه این مشکل دیرینه علاوه بر فرهنگ سازی در کارآمد نبودن قوانین جامع جلوگیری از قاچاق چوب است که نیازمند بازنگری جریمه های قاچاق چوب به نحوی که قابلیت بازدارندگی بیشتر داشته باشند.

از اواخر سال ۱۳۹۶ دولت با اجرای طرح چند ساله تنفس جنگل های شمال با هدف احیای دوباره این جنگل های بی نظیر در سطح جهان را به مرحله اجرا گذاشته که موجب خروج بهره برداران برداشت چوب به طور قطعی از جنگل های هیرکانی شد و این در حالی است که برداشت چوب از جنگل های شمال کشور تنها ۱۰ درصد نیاز چوبی صنایع کشور را تامین می کرد.

قدمت جنگل های شمال ایران به بیش از یک میلیون سال قبل برمی گردد و دارای ۹۰ گونه درختی و ۲۱۱ گونه درختچه ای و هزار و ۵۵۸ گونه علفی و بوته ای است.

مساحت این عرصه های جنگلی در حدود یک درصد جنگل های اروپاست ولی تعداد گونه های آن ۱۶ درصد گونه های موجود در کل قاره اروپاست.

جنگل های هیرکانی با گستره حدود ۱.۹ میلیون هکتار از آستارا در شمال استان گیلان آغاز می شود و تا گُلی‌ داغی در شرق استان گلستان به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد بخشی کوچکی از جنگل‌های هیرکانی هم معادل ۲۰ هزار هکتار در کشور آذربایجان قرار دارد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها