|
کدخبر: 275501 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با چهره ماندگار نظام پزشکی؛

زوجین فرزند آوری را عقب نیندازند/ راهی برای بارداری در سنین بالا

نیرومنش استاد رشته زنان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: پزشکان برای زوجینی که امکان بارداری را فعلا ندارند، فریز تخمک را توصیه می کنند.با بالا رفتن سن در زنان احتمال بارداری پوچ بالا می‌رود.

جامعه زوجین فرزند آوری را عقب نیندازند/ راهی برای بارداری در سنین بالا

اگر سری به مراکز درمان ناباروری و بیمارستان‌ها بزنیم، با زوج‌های جوان و بعضا میانسالی روبرو می‌شویم که چندین سال از ازدواج‌شان گذشته است و دغدغه‌ی بچه دار شدن دارند. نگرانی به جایی رسیده که حتی زوجینی که در حال حاضر قصد بچه دار شدن ندارند نیز، برای تضمین باروری در آینده دنبال راهکاری می‌گردند. با این حال بعضی از زوجین جوان هم هستند که بدون در نظر گرفتن عواقب آن، زمان بارداری را به عقب انداخته و یا حتی از قید آن برای همیشه گذشته اند. در این رابطه با شیرین نیرومنش استاد رشته زنان دانشگاه علوم پزشکی تهران و چهره ماندگار نظام پزشکی به گفتگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانیم.

شیرین-نیرومنش

کاهش احتمال بارداری از سن ۳۵ سالگی به بعد

شیرین نیرومنش استاد رشته زنان دانشگاه علوم پزشکی تهران به خبرنگار گسترش نیوز گفت: زنان معمولا تا سن ۴۷ تا ۵۰ سالگی دچار خونریزی ماهانه می‌شوند، اما تخمک‌ها تا این سنین قدرت باروری ندارند. به طور واضح بعد از حدود ۳۰ سالگی و مخصوصا از سن ۳۵ سالگی به بعد، احتمال باروری خانم‌ها کاهش پیدا کرده، احتمال سقط جنین بالا می‌رود و شانس بارداری موقفیت‌آمیز به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: اولین توصیه پزشکان مخصوصا برای زنان در سنین ۲۵ تا ۳۰ سالگی این است که زمان بارداری را به عقب نندازند. براساس شرایط مختلف در زنان مانند تحصیل، شاغل بودن و یا عقب افتادن سن ازدواج وقتی به سن ۳۵ سالگی می‌رسند به دلیل کاهش ظرفیت تخمدان متاسفانه شانس باروری موفق را از دست می‌دهند.

راهکار فریز تخمک در درمان ناباروری

این متخصص زنان تصریح کرد: در بعضی منابع پیشنهاد فریز تخمک در زنان حدود ۲۸ یا ۲۹ سال توصیه شده است. برای انجام فریز تخمک یک سونوگرافی به همراه یک مشاوره کامل انجام می‌شود. آزمایش خون از نظر بررسی ذخیره تخمدان انجام می‌شود و داروهای تحریک تخمک‌گذاری و آمپول‌هایی که در سیکل‌های ivf استفاده می‌شود به این زنان تجویز می‌شود با سونوگرافی رشد تخمک‌ها کنترل می‌شود و زمانی که تخمک‌ها به رشد حداکثری می‌رسند، در اتاق عمل زیر بی‌هوشی تخمک‌ها گرفته شده و در بانک تخمک ذخیره می‌شود. پزشکان توصیه می‌کنند حداقل ۲۰ تخمک فریز شده باید داشته باشند تا در زمان مصرف از آن استفاده کنند.

نیرومنش افزود: هزینه روش فریز تخمک با توجه به تمام مراحل مصرف دارو و سیکل‌های ivf وهمچنین یک روز بستری در بیمارستان، حدودا در بیمارستان‌های خصوصی تا ۱۵ میلیون تخمین زده می‌شود و در مراکز دولتی این هزینه تقریبا به یک سوم کاهش پیدا می‌کند. متاسفانه شرکت‌های بیمه برای پوشش دهی هزینه این روش درمانی موثر برنامه‌ای تا امروز نداشتند.

خطر حاملگی پوچ یا سقط جنین

استاد رشته زنان دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: در زنانی که سابقه حاملگی نداشتند یا دیر ازدواج کردند، بعد از سن ۳۵ سال کم شدن ذخیره تخمدان شایع است و حتی در مواردی که با دارو و درمان بادار می‌شوند، احتمال حاملگی پوچ و سقط افزایش پیدا می‌کند. بعد از ۴۰ سالگی طبیعتا به میزان قابل ملاحظه‌ای این مشکلات افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: توصیه پزشکان به زنان و دختران مراجعه کننده بین ۲۷ تا ۳۵ سال این است که در صورتیکه تمایل به بارداری دارند هرچه زودتر شرایط طبیعی باردار شدن را فراهم کنند. بهترین سن بارداری برای زنان ۲۵ سالگی است. تقریبا یک سال بعد از ازدواج توصیه پزشکان به زوجین جوان این است که برای اولین فرزند اقدام نمایند.

نیرومنش یادآور شد: به دلیل شرایطی که در جامعه و حتی در دنیا حاکم است، تمایل به حاملگی نسبت به قبل کمتر شده است. متاسفانه اغلب زوجین جوان حتی بعد از گذشت ۸ سال از زندگی مشترک باز هم تمایلی به داشتن فرزند ندارند.

بارداری در سنین بالا پر خطر است

این متخصص زنان افزود: عموما این تصور وجود دارد، به دلیل پیشرفت علمی در جهان، هر وقت تمایل به داشتن فرزند باشد، این امکان فراهم است، ولی کاملا خلاف این باور عموم است. با بالارفتن سن زوجین مخصوصا سن زن، بارداری به مراتب سخت‌تر و پر خطرتر می‌شود.

استاد رشته زنان دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان به گسترش نیوز گفت: باید به سمت زندگی سالم پیش رفت و امکان ازدواج در سنین مناسب را برای جوانان فراهم کرد. زوجین جوان فرزند آوری را در شرایطی که خانواده در وضعیت پایداری است، عقب نندازند. جدای از ناباروری در سنین بالا، فاصله سنی زیاد بین والدین و فرزند نیز در آینده مشکل ساز خواهد شد. در مجموع اگر به هیچ وجه امکان بارداری وجود ندارد، در صورت متاهل بودن می‌توانند جنین را فریز کنند. در صورت متاهل نبودن نیز با فریز تخمک می‌توانند شانس باروری را سنین بالا افزایش دهند.

ارسال نظر