|
کدخبر: 271888 سارا سمیع شمس

اختصاصی گزارش نیوز؛

آشنایی با روش های پاکسازی بدن / چطور سموم را از خون پاک کنیم؟

خون همان قدر که نقش تعیین کننده ای در سلامت بدن دارد، همان‌قدر هم می تواند حاوی سموم بدن باشد. فصد خون، حجامت، زالو درمانی یا اهدای خون؟ کدام درمان موثرتر است؟ در ادامه به تفصیل به این روش ها می پردازیم.

جامعه آشنایی با روش های پاکسازی بدن / چطور سموم را از خون پاک کنیم؟

خون مایع ضروری و تعیین کننده‌ای برای سلامتی هر انسانی است. اما همین مایع ضروری ممکن است با مشکلاتی روبرو شود که جز خروج مقداری از آن در بدن، چاره دیگری برای آن شخص نماند. حال اهدای خون بهتر است یا فصد خون بیشتر جواب می‌دهد؟ حجامت توصیه می‌شود یا زالو درمانی مفیدتر است؟ کدام روش برای کدام بیماری بیشتر توصیه می‌شود؟ گسترش نیوز در این گزارش به توضیح کامل مزایا و معایب این روش‌های درمانی می‌پردازد.

اهدای خون راهی برای نجات بیماران

اهدای خون از فردی سالم برای نجات جان یک بیمار در مراکز انتقال خون رخ می‌دهد. فرد اهداکننده باید در سلامت کامل بوده و هیچ گونه بیماری خاص یا بیماری دوره‌ای نداشته باشد. اهدای خون در بسیاری از بیماری‌ها و اتفاقات ناگواری مثل تصادف سهم پر رنگی در نجات افراد دارد. طبق استاندارد جهانی هر واحد خون جان ۳ نفر را نجات می‌دهد. بنابراین همکاری داوطلبانه افراد برای اهدای خون بسیار اهمیت دارد. بر اساس دستورالعمل‌های خدمات درمانی هر گروه خونی شرایط خاص خود را برای دریافت خون دارد.

خون-اهدا

افرادی که نباید خون اهدا کنند

اهدا کنندگان خون نباید دچار بیماری‌های خونی، بیماری‌های جنسی، مصرف کننده انواع مواد مخدر، میزان کم سلول‌های خونی، هموگلوبین با تعداد کم، ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا، افراد باردار در طول دوران بارداری و تا ۶ هفته پس از به دنیا آمدن فرزند، افراد تاتو کرده یا کسانی که قسمتی از بدن خود را سوراخ کرده اند، مسافرت اخیر به قسمت‌های خاصی از قاره آفریقا، قسمت‌های مرکزی و جنوبی قاره آمریکا، مکزیک یا جنوب شرق آسیا، افراد مبتلا به دیابت، افرادی که به تازگی واکسن تزریق کرده اند، افرادی که به دندانپزشکی مراجعه کرده اند، از مواردی است که باعث می‌شود شما نتوانید تا مدتی اهدای خون داشته باشید. درصورتیکه فرد اهداکننده دچار این موارد شده باشد، در صورتی شرایط اهدای خون را خواهد داشت که مشکل مورد نظر کاملا برطرف شده باشد و یا دوره زمانی آن مشکل گذشته باشد.

تعریف فصد خون و روش‌های انجام آن

فصد خون یا رگ زنی با ایجاد شکاف در رگ‌های بدن و بیرون ریختن خون آلوده و سموم بدن قادر است بسیاری از بیماری‌ها را درمان کند. این روش از گذشته در طب سنتی رایج بوده است ولی امروزه در کیلینیک‌های پزشکی نیز انجام می‌شود. هدف از انجام فصد خون کم کردن غلظت خون و کاهش ترافیک خون در جهت درمان مشکل خاص بدن است. فصد خون به ۲ روش معمول انجام می‌شود. روش اول به کمک سوزن انجام می‌شود و در دروش دوم از طریق تیغ خون آلوده به سموم از بدن خارج می‌شود.

فصد-خون

فواید و ضررهای فصد خون برای بدن

کاهش کلسترول خون، تولید سلول‌های قرمز خون، بهبود بیماری‌های خاص و تنظیم مقدار آهن بدن از مواردی است که پزشکان درباره فواید فصد خون مطرح کرده اند. روش‌های درمانی در اغلب مواقع همان قدر که می‌تواند مفید واقع شود به همان میزان هم با عوراضی همراه خواهد بود. ضعف نیروی بدن، سستی و رخوت، بی‌اشتهایی، ضعف معده و کبد، سوءمزاج از جمله عوارضی است که در پی انجام فصد خون ممکن است برای افراد اتفاق بی‌افتد.

زالودرمانی و کاربرد آن

استفاده از زالوی طبی برای درمان برخی بیماری‌ها در ایران قدمتی چندین‌ساله دارد که از جمله موارد مکتوب آن اشاره ابوعلی سینا به استفاده از آن در درمان بسیاری از بیماری‌ها در کتب مختلف از جمله قانون است. آب دهان زالو (بزاق) حاوی بیش از ۱۰۰ نوع ماده حیاتی مفید است که موجب درمان بیماریهای مختلفی می‌شود. زالو درمانی برای MS، سکته‌های مغزی، سردرد میگرنی، سینوزیت، آلزایمر، پارکینسون، تقویت حافظه، وزوز گوش، آبریزش و خارش چشم، خشکی بینی، چروک صورت، آفت دهان، لکنت زبان، آسم، تپش قلب، سکته‌های قلبی، ضایعات دریچه میترال، سکسکه، بواسیر (هموروئید)، شقاق مقعد، فیستول، سینوس، پیلونیدال، پروستات، یرقان، واریکوسل، خارپاشنه پا، ریزش ناگهانی مو، ویتیلیگو، تبخال، پسوریازیس، فشارخون، واریس پا، تومورهای مغزی، دیابت و زخمهای دیابتی، درد سیاتیک، واریس کار برد دارد.

زالو-درمانی

تعریف حجامت و روش‌های انجام آن

یکی دیگر از روش‌های درمانی توصیه شده در طب سنتی حجامت کردن است. حجامت خون گیری از ازطریق تحجیم و گشایش و انبساط موضعی است. خون‌های آلوده و غیر قابل استفاده از بدن به مرور زمان در پشت و برخی دیگر از نقاط بدن جمع می‌شوند و هدف از حجامت این است که خون آلوده را از بدن خارج می‌کند. حجامت اخدعین، حجامت سر، حجامت زیر چانه، حجامت نقره، حجامت ساقین، حجامت کاهل (بین کتفین)، حجامت قدمین و حجامت عام از جمله روش‌های مختلف حجامت است که هر کدام کارایی مخصوص خود را دارد. ممکن است بعد از انجام زالو درمانی عوارضی نظیر تب و تپش قلب، ازدیاد فشار خون، اضطراب و سردرد، سردی و لرزش بدن، رنگ پریده‌گی و تهوع شایع است.

کاربرد حجامت در درمان بیماری‌ها

تاثیرات اغراق‌آمیز و زیادی درباره انجام حجامت رایج است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. حجامت در درمان، سردردهای عصبی و میگرن، جوش‌ها و لکه‌های صورت، تقویت بینایی چشم، فشار خون و رفع غلظت خون، چربی، قند و اوره خون، ترک اعتیاد و ترک سیگار، بیماری‌های پوستی و خارش بدن، سکته مغزی و قلبی، ریزش مو و شوره سر، آرتروز و رماتیسم، خواب رفتگی دست و پا، کوتاهی قد اطفال و نوجوانان، آسم و سرفه و تنگی نفس، آلرژی و حساسیت، سرماخوردگی مزمن و آنفولانزا، نازایی و بیماری‌های تناسلی، افزایش هوش و حافظه اطفال و بزرگسالای، افزایش قدرت ایمنی بدن، عفونت‌ها و بیماری‌های زنانگی، ناراحتی‌های عادت ماهیانه بانوان، سینوزیت، افزایش اشت‌ها و رفع لاغری، اختلالات هورمونی، سو هاضمه و ورم معده، سیاتیک و واریس، سرطان و…تاثیرگذار است.

کلام آخر

هر یک از روش‌های درمانی ذکر شده با توجه به شرایط خاص هر فرد تاثیر متفاوتی خواهد داشت. همان طور که مقدار تجویز دارو برای همه بیماران یکسان نیست توصیه به روش‌های درمانی نیز در همه افراد به یک روش جواب نخواهد داد. بهترین اقدام برای نتیجه گیری در درمان مشورت با فرد متخصص در آن روش درمانی و پزشک مربوطه است. روش‌های درمانی که ارتباط نزدیکی با خون دارد همواره با حساسیت زیادی همراه است. بنابراین احتیاط ویژه‌تری را می‌طلبد. در پایان توصیه می‌کنیم فصد خون، حجامت، زالو درمانی و اهدای خون را در مراکز معتبر با مشورت پزشک انجام دهید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها