|
کدخبر: 271655

بهترین روش‌های درمان جوش صورت فوری برای همیشه

زیبایی، صافی و شفافیت پوست صورت برای همه‌ی افراد، خصوصاً خانم‌ها، دارای اهمیت است. یکی از چیزهایی که زیبایی پوست را تحت تاثیرقرار می‌دهد جوش‌های پوستی است. روش‌های مختلفی برای درمان جوش صورت وجود دارد که هر یک از آن‌ها می‌تواند برای رفع این مشکل موثر واقع شوند. چنانچه به‌دنبال بهبود و رفع جوش‌های صورت خود هستید با این مقاله همراه باشید.

درمان خانگی از بین بردن جوش صورت

برای درمان جوش صورت به روش‌های خانگی راه‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند مؤثر واقع شوند. از آنجا که این درمان‌ها ممکن است باعث حساسیت پوست شود، حتماً قبل از این‌که مواد پیشنهادی را روی صورت و جوش‌های آن قرار بدهید، روی پوست بازو یا پشت گوش خود امتحان کنید و اگر بعد از چند ساعت التهابی مشاهده نشد از آن استفاده کنید. در ادامه توضیحات روتین پوستی به تعدادی از بهترین روش‌های درمان خانگی جوش می‌پردازیم.

استفاده از گلاب

گلاب یک آنتی‌آکسیدان قوی است و با خاصیت ضدمیکروبی خود از تجمع میکروب و باکتری در منافذ پوست جلوگیری می‌کند. گلاب با جمع‌‌کردن منافذ پوست برای درمان جوش اثرگذار است وباعث شادابی و روشنی پوست شما نیز می‌گردد. برای استفاده از گلاب، پس از شست‌وشوی صورت با یک شوینده‌ی مناسب، صورت خود را به کمک پنبه یا اسپری به گلاب آغشته کنید و این عمل را چند بار در روز تکرار کنید.

استفاده از عسل

یکی از بهترین روش‌های درمان جوش صورت، استفاده از عسل است. این ماده‌ی طبیعی با خاصیت ضدعفونی‌کننده و ضدمیکروبی خود می‌تواند میکروب‌های اطراف غدد چربی را، که ایجادکننده‌ی جوش هستند، از بین ببرد. از این گذشته با آب‌رسانی به پوست موجب طراوت و شادابی آن می‌شود. برای استفاده از عسل، مقداری از آن را روی پوست تمیز و شسته‌شده‌ی خود و اطراف و روی جوش‌ها قرار دهید و به آرامی بمالید. پس از بیست تا سی دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید. این کار را سه تا چهار بار در هفته انجام دهید.

استفاده از چای سبز

از آنجا که خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی چای سبز در درمان جوش به‌صورت موضعی بسیار موثر است، استفاده‌ی روزانه از آن وضعیت سلامت پوست را به‌خوبی بهبود می‌بخشد. برای استفاده از آن، برگ‌های چای سبز را پس از جوشاندن در آب از صافی عبور دهید. مایع سردشده را به کمک پنبه به آرامی روی پوست جوش‌دار خود بگذارید یا روی آن اسپری کنید. پس از حدود بیست دقیقه صورت خود را آب سرد بشویید. طراوت پوست و بهبود جوش‌های صورت خود را پس از چندین بار تکرار در هفته می‌توانید مشاهده کنید.

استفاده از بخور آب گرم

برای درمان جوش صورت، بخور آب گرم یکی دیگر از روش‌های مؤثر است. انجام بخور به علت باز‌‌کردن منافذ پوستی و خارج‌‌کردن آلودگی و چربی‌های اضافی پوست، اثر بسیاری روی درمان جوش دارد. برای این کار ظرف تمیزی را پر از آب جوش کنید و پوست خود را در فاصله‌ای مناسب از ظرف قرار دهید و بگذارید بخار آب به پوستتان نفود کند. عمل بخور را بیست دقیقه ادامه دهید و سپس صورت خود را با آب ولرمِ رو به سرد بشویید. این کار را هفته‌ای دو بار انجام دهید تا اثر آن را در کاهش التهاب و جوش‌های پوستی و افزایش طراوت و درخشندگی پوست خود ببینید.

 

استفاده از روغن جوجوبا

روغن جوجوبا یک ماده‌ی طبیعی است که از دانه‌های درختچه‌ی جوجوبا گرفته می‌شود. ترکیبات موجود در روغن جوجوبا در درمان بعضی از زخم‌های پوستی و جوش می‌تواند مؤثر واقع شود؛ هم‌چنین به کاهش التهاب پوست کمک می‌کند. برای استفاده ازاین‌روغن، چند قطره از آن را روی پنبه بچکانید و به آرامی روی محل جوش فشار دهید. پس از آن‌که روغن تا حد مناسبی جذب پوست شد می‌توانید صورت خود را بشویید.

استفاده از روغن درخت چای

یکی دیگر از درمان‌های خانگی جوش صورت، استفاده از روغن درخت چای است. این روغن، به دلیل خواص ضدباکتریایی خود بیشتر برای درمان عفونت‌های پوستی استفاده می‌شود، اما به‌عنوان داروی گیاهی برای بعضی موارد مثل جوش صورت نیز کاربرد دارد. برای استفاده ازاین‌روغن مقدار کمی از آن را روی پنبه قرار دهید و روی قسمت جوش‌دار صورت نگه دارید. این کار را دو تا سه مرتبه در هفته می‌توانید انجام دهید.

اصلاح سبک زندگی برای درمان جوش صورت

یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش و درمان جوش‌ صورت اصلاح سبک زندگی است که کم‌تر به آن توجه می‌شود. اما با رعایت دستورالعمل‌هایی ساده، البته به‌صورت مستمر، تأثیر آن را روی بهبود و یا حتی رفع جوش‌های خود شاهد خواهید بود. در ادامه به تعدادی از این راهکارها می‌پردازیم:

  • قسمت‌هایی از صورت را که دچار جوش شده‌اند حداقل روزی یک بار با یک پاک‌کننده‌ی مناسب به آرامی بشویید؛
  • از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید، زیرا نور خورشید ممکن است التهاب جوش‌ها را افزایش دهد؛
  • از فشار دادن یا لمس مکرر قسمت‌های جوش‌زده بپرهیزید؛
  • چیزهایی مانند ملحفه را، که با پوست تماس دارند، حداقل یک بار در هفته بشویید؛
  • موهای خود را نیز تمیز نگه دارید، چراکه چربی موی باقی‌مانده روی ملحفه ممکن است باعث جوش شود؛ هم‌چنین چرب‌‌بودن مو ممکن است باعث جوش در نواحی پیشانی گردد؛
  • مصرف غذاهای تحریک‌کننده‌ی پوست و غذاهای جوش‌زا را کم‌تر کنید. به همین ترتیب مصرف فست فود و غذاهایی دارای طبع گرم راکاهش دهید.
  • پس از ورزش یا فعالیت‌هایی که موجب تعریق می‌شوند صورت خود را به‌خوبی بشویید.
  • حتماً از ضدآفتاب مناسب پوست خود استفاده کنید.
  • ‌درصورتی‌که درگیر استرس هستید با انجام ورزش، مدیتیشن، یوگا و... از میزان استرس خود بکاهید، چراکه در بسیاری از موارد استرس باعث ایجاد جوش می‌شود.

درمان جوش با دارودرمانی موضعی

به گفته گالری پرگاس برای درمان جوش صورت به کمک داروهای موضعی معمولاً از پمادهای حاوی اسیدسالیسیلیک، پمادهای حاوی بنزوئیل پراکسید، پمادهای حاوی رتینوئیدها و نیز آنتی‌بیوتیک‌های موضعی استفاده می‌شود. توصیه می‌گردد این داروها را بدون تجویز پزشک تهیه و استفاده نکنید، زیرا با این‌که این پمادها می‌توانند در درمان سریع جوش مؤثر باشند، ممکن است بعضی پوست‌ها را دچار حساسیت بیش‌تر‌کنند یا در روند طبیعی درمان آن اختلال ایجاد‌کنند؛ بنابراین اگر زیر نظر پزشک و متناسب با وضعیت پوست خود چنین داروهایی دریافت کنید، در صورت استفاده منظم نتایج آن را خواهید دید.

سخن پایانی

باید توجه داشته‌باشید که از بین بردن جوش صورت در یک روز امکان‌پذیر نیست و استمرار لازم است. اگر استفاده از این درمان‌های خانگی به شکل مستمر روی جوش‌های شما اثر نداشت و تغییر سبک زندگی نیز وضعیت آن‌ها را بهبود نبخشید لازم است به پزشک مراجعه کنید؛ هم‌چنین اگر وضعیت جوش و یا جای جوش در حالت وخیمی قرار دارد، حتماً باید تحت نظر متخصص پوست اقدام به درمان کنید، چراکه ممکن است درمان‌های خانگی قدرت کافی برای از بین بردن آن‌ها را نداشته‌باشند.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها