|
کدخبر: 271422

یک فعال اقتصادی :

بدون امنیت غذایی، توسعه معنا ندارد

یک صادرکننده و فعال اقتصادی گفت: در دنیای امروز، امنیت غذایی و پیشرفت صنعت غذایی یک اصل بسیار مهم و حیاتی برای ادامه حیات است. به این موضوع، افزایش جمعیت و نیاز به تنوع و حجم بیشتر غذا را هم می‌توان اضافه کرد تا به خوبی به اهمیت کشاورزی و نقش راهبردی آن در توسعه پی برد.

جامعه بدون امنیت غذایی، توسعه معنا ندارد

بهنام تاجدالدینی در گفتگو با «روزگارما» با اشاره به نقش و اهمیت محصولات  کشاورزی در توسعه پایدار کشور، گفت: در یک نگاه کلی و به صورت اجمالی می‌توان ادعا کرد بدون توسعه کشاورزی، هیچ اقتصادی رشد نمی‌کند و هیچ جامعه‌ای به پیشرفت همه جانبه نمی‌رسد.

وی افزود: در دنیای امروز مناسبات بسیار پیچیده‌ای حکمفرماست و هر آن ممکن است کنش و یا تنشی در جهان ایجاد شود. در این شرایط با توجه به خط ‌کشی‌های سیاسی، طرفین از هر ابزاری برای به کرسی نشاندن حرف خود استفاده می‌کنند؛ بنابراین در دنیای امروز، امنیت غذایی و پیشرفت صنعت غذایی یک اصل بسیار مهم و حیاتی برای ادامه حیات است. به این موضوع، افزایش جمعیت و نیاز به تنوع و حجم بیشتر غذا را هم می‌توان اضافه کرد تا به خوبی به اهمیت کشاورزی و نقش راهبردی آن در توسعه پی برد.

تاجدالدینی گسترش صادرات محصولات کشاورزی را راهی برای حصول ارزش‌افزوده بالا دانست و ادامه داد: توسعه صادرات در بخش کشاورزی، علاوه بر سودآوری مالی، با ایجاد منافع مشتکر با کشورهای هدف، قدرت سیاسی و نفوذ فرهنگی را افزایش می‌دهد. با این حال همچنان کشور نتوانسته در بخش صادرات عملکرد مطلوبی داشته باشد خاصه اینکه این نوع از اقلام عمدتاً نیازمند حمل و نقل و شرایط نگهداری ویژه هستند. از طرفی هر گونه پیچیدگی در بروکراسی می‌توانند آسیب‌های جدی به محصولات وارد کنند. رخدادی که در دولت قبل با موضوع کارت‌های بازرگانی اتفاق افتاد.

وی تصریح کرد: علیرغم همه مشکلات و موانع داخلی بر سر راه توسعه صادرات محصولات کشاورزی، کماکان این بخش به لطف تلاش و حرفه‌گری بازرگانان و تاجران ایرانی حتی در دوره تحریم نیز فعال است. در تمام این سال‌ها بازرگان ایرانی در دو جبهه در حال تلاش بود؛ هم باید با تحریم‌ها مقابله می‌کرد و هم از موانع بزرگ دولت‌ها رد می‌شد.

منبع: اکوناپرس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها