|
کدخبر: 271218 امیرمحمد درویش

گزارش گسترش نیوز از هشتاد و ششمین جلسه شورای شهر تهران ؛

۷ درصد از مساحت شهر به بافت فرسوده اختصاص دارد

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران گفت: اصلی ترین و مهمترین سرمایه شهر تهران مردم هستند و اگر مردم را از شهر بگیریم تنها تعدادی خیابان و ساختمان باقی می ماند.

جامعه ۷ درصد از مساحت شهر به بافت فرسوده اختصاص دارد

مهدی چمران در حاشیه هشتاد و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به ترافیک روزهای اخیر پایتخت اظهار کرد: شورا هر کاری می توانسته انجام داده و چند روز پیش جلسه ای با رییس سازمان نمایشگاه‌ها و معاونش داشتیم و مباحثی را مطرح کردیم. آنچه در این زمینه مطرح است آرامش و راحتی مردم است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما با نمایشگاه مشکلی نداریم، تأکید کرد: ما می گوییم نمایشگاه برای مردم دردسر و زحمت ایجاد نکند چرا که با وجود اینکه در یک خیابان واقع شده اما ترافیک ناشی از آن در تمام شهر تاثیرگذار است.

مهدی-چمران

 

وی با تاکید بر اینکه ما موافق برگزاری این نمایشگاه ها در آن محل نیستیم، یادآور شد: مصوبات نیز تکلیف می کند که چنین نمایشگاه‌هایی در این محل برگزار نشود و در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شود.

چمران با بیان اینکه آقای قالیباف در زمانی که فرمانده انتظامی بود، تصمیم گرفت که نمایشگاه در آن محل برگزار نشود و در همان زمان اجازه ندادیم نمایشگاه کتاب را نیز برگزار کنند، گفت: باید یک مطالبه عمومی در این زمینه ایجاد شود چرا که ما در دوره‌های مختلف شورا، پیگیری‌های لازم را انجام دادیم.

وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب به ۹۰ تا ۱۲۰ هزار متر زیربنا نیاز دارد و نمایشگاه شهر آفتاب ۹۰ هزار متر زیربنا برای برگزاری این نمایشگاه ندارد، گفت: با این وجود برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی نیز در خیابان شهید بهشتی و خیابان های اطراف ترافیک ایجاد می‌کند. قاعدتا نمایشگاه شهر آفتاب آماده است و کار خود را آغاز خواهد کرد. تعطیلی چند ساله دلیل بر این نیست که از حیز انتفاع خارج شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: نباید برای کسب درآمد مردم را به دردسر انداخت و اگر نمایشگاه را برگزار کنند وارد عمل می‌شویم؛ همانطور که در سالهای قبل یک کامیون خاکروبه مقابل درب نمایشگاه تخلیه کردیم تا از برگزاری آن جلوگیری کنیم و شهرداری نیز می‌تواند چنین اقدامی را انجام دهد.

وی با بیان اینکه نمایشگاه ساختمان عمومی است، یادآور شد: با توجه به این موضوع استقبال نیز انجام می‌شود و چنین ترافیکی به وجود می‌آید.

اصلی ترین و مهمترین سرمایه شهر تهران مردم هستند

مهدی اقراریان در هشتاد و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با اشاره به گذشت یک سال از فعالیت مدیریت شهری، اظهار کرد: اصلی ترین و مهمترین سرمایه شهر تهران مردم هستند و اگر مردم را از شهر بگیریم تنها تعدادی خیابان و ساختمان باقی می ماند، همان طور که اگر از شورای شهر، مردم را می گرفتند ما امروز اینجا نبودیم.

ئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران، جلب مشارکت مردم را یکی از راهکارهای برطرف شدن مشکلات پایتخت عنوان کرد و گفت: برای تحقق این موضوع به تالار گفت‌وگوی تهران نیاز داریم.

 

مهدی-اقرار

عضو شورای اسلامی شهر تهران با طرح این پرسش که «چرا مسئولان می آیند و می روند و مشکلات حل نمی شوند؟»، خاطرنشان کرد: نه تنها این مشکلات همچون ترافیک برطرف نمی شود بلکه روز به روز بغرنج تر می شود. دلیل اول رفع نشدن این مشکلات با آمد و رفت های مختلف، مسائل مرتبط با حوزه سیاست هاست که ۶ آسیب در این بخش قابل شناسایی است.

وی در ادامه تشریح کرد: بی توجهی به اسناد پشتیبان، تعارض منافع سیاست گذاران، عدم امکان ارزیابی سیاست ها، بی‌توجهی به ظرفیت‌های اجرایی و اصرار بر جامعیت سیاست‌ها از جمله مواردی هستند که به سیاست ها ارتباط دارند.

اقراریان با بیان اینکه حلقه های متعددی برای مسائل مختلف وجود دارد اما فرماندهی واحدی ندارند، یادآور شد: عدم پاسخگویی و التزام به قانون یکی دیگر از دلایلی است که مسائل و دغدغه ها برطرف نمی شود.

وی با بیان اینکه در نظام قانون گذاری الزامات لازم برای پاسخگویی وجود ندارد، گفت: سه آسیب و زمینه شامل قوانین ناکارآمد، عدم شایسته سالاری و فاصله بین دانشگاهیان و سیاست گذاران نیز از زمینه های عدم رفع مشکلات هستند که مشارکت مردم و پاسخگویی نهادها، استفاده از ظرفیت های نوین، پررنگ کردن اندیشکده ها، مدیریت تعارض منافع و شایسته سالاری از راهکارهای رفع این مشکلات به شمار می رود.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه امروز مدیریت شهری تهران برای جلب مشارکت مردم نیاز به تالار گفتگوی شهر است، تأکید کرد: ساخت آینده کشور نیازمند مشارکت نخبگان و مردم است. امیدواریم این سرآغاز گفت و گوی شورای ششم با مردم به ویژه دانشگاهیان باشد.

جلسه هشتاد و پنجم روز اقتدار شورا بود

پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه با بیان اینکه کسانی که موفقیت شورا و شهرداری را برنمی تابند از چند ماه پیش آغاز به اعلام این موضوع کردند که جنگ قدرت در مدیریت شهری وجود دارد، گفت: آنها نمی دانند که ارتباط پدر و فرزندی و استاد و شاگردی وجود دارد و چون خود اسیر قدرت هستند این موارد را اعلام می کنند.

وی با بیان اینکه در جلسه گذشته پاسخ روشنی به کسانی که دل بسته بودند شورا در مسیر تفکر غلط آنها پیش برود، داده شد، اظهار کرد: جلسه هشتاد و پنجم روز اقتدار شورا بود که جای تبریک دارد.

 

پرویز-سروری

سروری با اشاره به اینکه تهران در روزهای گذشته از لحاظ ترافیکی قفل مطلق بود، یادآور شد: رئیس جمهور برای کوچکترین موضوعات مردم خود را به جمع آنها می رساند. ما به جایی رسیده ایم که از رئیس جمهور بخواهیم در این زمینه مداخله کند.

وی با بیان اینکه ما ظرفیت بزرگی در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب داریم، تصریح کرد: با برگزاری نمایشگاه برای مردم دردسر و زحمت ایجاد می شود که می توان این مشکل را حل کرد. تقاضا داریم نهادهای مرتبط ورود کنند تا این مشکلات برطرف شود. برگزاری نمایشگاه ساختمان در چنین فضایی که ترافیک ایجاد می کند، هیچ لزومی ندارد. نباید بار دیگر شاهد برگزاری نمایشگاه در این محل باشیم که مردم را ساعات زیادی در ترافیک معطل نگه دارد.

باید نوسازی بافت فرسوده با سرعت بیشتری پیش برود

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز با بیان اینکه هفت درصد از مساحت شهر به میزان چهار هزار و ۲۰۰ هکتار و ۲۱ درصد از جمعیت شهر تهران به بافت فرسوده اختصاص دارد، گفت: شرایط برای نوسازی بافت فرسوده باید تسهیل شود و موارد تشویقی در بافت فرسوده در این زمینه در نظر گرفته شود.

پیر-هادی

وی تأکید کرد: باید نوسازی بافت فرسوده با سرعت بیشتری پیش برود چرا که اگر بحرانی در تهران روی دهد نمی دانیم چه اتفاقی در این بافت خواهد افتاد. وزارت راه و شهرسازی و مجلس شورای اسلامی در این زمینه ورود کنند و ما نیز در شورا کمک های لازم را خواهیم داشت.

پیرهادی با بیان اینکه تا قبل از حضور آقای چمران در شورا، تهران طرح جامع نداشت، یادآور شد: طرح جامع شهر در سال ۸۶ مصوب شد و در حال نزدیک شدن به زمان اتمام این طرح هستیم لذا از شهرداری درخواست می کنیم نسبت به مطالعه و تدوین طرح جدید شهر تهران اقدام کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها