|
کدخبر: 270653

این افراد در کوه دماوند عروسی می‌گیرند

محمد خادم الشیخ کوهنورد حرفه‌ای و مربی امداد و نجات کوهستان گفت:دماوند با ارتفاع فعلی ۵۶۱۰ متر بلندترین قله ایران است که بهترین زمان صعود برای کوهنوردان به این کوه بین تیر و مرداد ماه خواهد بود

کوهنورد حرفه‌ای و مربی امداد و نجات کوهستان از بی توجهی کوهنوردان به هشدار‌های صادر شده گله کرد و اعلام داشت با توجه به صعود‌های زیاد به دماوند، این کوه نسبت به ۲۰ سال گذشته تغییرات زیادی کرده است.

محمد خادم الشیخ کوهنورد حرفه‌ای و مربی امداد و نجات کوهستان، در خصوص علت حوادث ایجاد شده در کوه‌ها به خصوص در دماوند علی رغم هشدار‌های صادر شده گفت: دماوند با ارتفاع فعلی ۵۶۱۰ متر بلندترین قله ایران است که بهترین زمان صعود برای کوهنوردان به این کوه بین تیر و مرداد ماه خواهد بود چرا که وضعیت آب و هوایی دماوند در زمان گفته شده نسبتا پایدار است. البته موارد خاصی مانند سیل اخیر هم وجود دارد که هشدار‌های لازم صادر می‌شود.

افراد بی تجربه در دماوند به مشکل خواهند خورد

مربی امداد و نجات کوهستان ادامه داد: در دماوند پیک محدود دو ماهه برای صعود در هوای مناسب داریم. در این پیک دو ماهه، کوهنوردان با کتانی، لباس سربازی و شلوار بادگیر دماوند را صعود می‌کنند و این درصورتی است که مشکل ارتفاع برای آن کوهنورد پیش نیاید و یا هوا بد نشود. با افزایش ارتفاع، اکسیژن کاهش پیدا می‌کند و این باعث شده حرکت کندتر شود. حتی هیمالیانورد‌های حرفه‌ای از ارتفاع بالای ۷۰۰۰ متر، از اکسیژن استفاده می‌کنند تا بتوانند صعود داشته باشند. افرادی که بی تجربه هستند در دماوند به مشکل خواهند خورد. عطش صعود در کوهنوردان بالاست چرا که در سال‌های گذشته کرونا وجود داشت و امکان صعود نبود. به دلیل اینکه در سال جاری محدودیتی وجود ندارد وترس افراد از کرونا ریخته، کوهنوردان بیشتری به دماوند صعود داشته‌اند.

در کوه دماوند عروسی می‌گیرند!

او گفت: در کوه دماوند عروسی می‌گیرند! حتی اگر تذکر دهید با عبارت به شما چه ربطی دارد مواجه خواهید شد!

خادم الشیخ در پایان گفت: دماوند در روز‌های گذشته بسیار شلوع بود. حتی چادر زدن هم محدودیتی دارد. برخی کوهنوردان کنار پد بالگرد چادر زده بودند که خیلی عجیب بود. این موضوع عین آن است که وسط اتوبان چادر بزنید و بخواهید بخوابید! زمانی که بالگرد می‌نشیند چادر خود کوهنوردان خراب می‌شود، اما با دانستن این موضوع بازهم رعایت نمی‌کنند. حتی یک فردی اصرار داشت که در پد بالگرد چادر بزند! اصلا نمی‌دانست اچ بزرگ برای بالگرد است!

منبع: فرارو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها