|
کدخبر: 270474

خبرنگار قلب تپنده جامعه است

حسن خسروی؛ عضو هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران

۱۷ مرداد سالروز شهادت همشهری عزیزم خبرنگار تلاشگر و شجاع اهل بروجرد ؛ شهید والا مقام ؛ محمود صارمی است.یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد.

خبرنگاران ؛ سربازان خط مقدم جبهه اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی هستند .هر چقدر سطح پاسخگویی و شفافیت دولتمردان و گردش آزاد اطلاعات و ظرفیت نقد پذیری در جامعه ای بالاتر باشد ؛ خبرنگاران هم قدرت مانور حرفه ای بیشتری برای کمک به تحقق رشد و توسعه پایدار خواهند داشت.

به عبارت دیگر ؛ خبرنگاران ؛ یک سیستم پایش زنده ؛ دیده بانی و رصدخانه ۲۴ ساعته جریان امور و عملیات کشور هستند که به صورت حرفه ای ؛ تخصصی و بیطرفانه ؛ بر فرآیندهای مختلف اقتصادی سیاسی فرهنگی اجتماعی ( داخلی و خارجی)  کنترل و نظارت می‌نمایند.

حسن-خسروی

برای همین است که تشکلی بنام خبرنگاران بدون مرز هم موجودیت یافته تا برای کار خبرنگار ؛ جغرافیا و حد و مرز قائل نباشیم .عنصر مهم کار خبرنگاری ؛ اطلاع یابی مبتنی بر دانایی و آگاهی در جهت تنویر افکار عمومی است. خبرنگار رشد یافته بالغ و کارشناس ؛ همواره بدنبال شناخت مسئله و مشکل؛ کشف حقیقت؛ بیان واقعیت؛ پرسش‌گری؛ مطالبه گری حرفه ای و پرهیز از فعالیت‌های حاشیه ای و غیر ضرور است. خبرنگار عاقل و خبره ؛ فردی مستقل و آزاده و بدور از شایعه سازی ها و دخالت حب و بغض های شخصی است. خبرنگار آموزش دیده دانا ؛ دچار قضاوت عجولانه و تصمیم گیری عجولانه نمی‌شود. خبرنگار زبده و ماهر ؛ آینده پژوه است ؛ تحلیلگر است ؛ اهل حساب و کتاب است. چرا که خبرنگار ؛ چشم بینا و گوش شنوا و قلب تپنده جامعه است. خبرنگار؛ نماینده مردم و برای مردم است که وظیفه دارد حق طلب و حق گو باشد.

خبرنگار ؛ مانند پزشک است. مانند کاپیتان کشتی است. مانند معمار ساختمان است. مانند سرآشپز است. مانند قاضی و داور است.

 کار و فکر و قلم خبرنگار می‌تواند باعث مرگ و نجات جامعه شود. خبرنگار با چرخش قلم خود می‌تواند سازنده یا تخریب کننده باشد. خبرنگار باید وجدان حرفه ای داشته و به ارزشهای اخلاق حرفه ای پایبند باشد.

خبرنگار خوب ؛ یک مونس و همدم صاف و صادق برای محرومان و مظلومان و ستم دیدگان است. خبرنگار پاک و سالم بدنبال تامین منافع عامه است. کار خبرنگار ؛ خون دل خوردن و غصه خوردن های فراوان دارد. خبرنگار مخزن الاسرار است. او چیزهایی می‌داند و می‌بیند که غم انگیز و اعصاب خرد کن است. اما او باید مقاوم ؛ صبور ؛ باگذشت و دریادل باشد. گاهی اوقات متاسفانه  باید کتک خور خوبی و فحش خور خوبی هم باشد و این هم چیزی است که هست.

خبرنگاران می‌توانند به چشم یک تهدید یا یک فرصت نگریسته شوند و این خبرنگار است که باید در جامعه بخوبی جایگاه خود را بیابد. در یک جامعه چند صدایی است که کار خبرنگار دیده و شنیده می‌شود. خبرنگاران فریادگران آزاده ای هستند بر علیه بی‌عدالتی ها و قانون شکنی ها و از این رو ؛ جان برکفانی می‌باشند که کارشان اگر خدایی باشد ؛ کارستان است.

خبرنگاران ؛ انسان‌هایی خدا ترس ؛ رشید ؛ شریف و خودساخته ای هستند که قابل خرید و فروش نبوده و حرفه خود را با رانت و معامله و امر و نهی ها و توصیه ها دچار آفت و سقوط نمی‌کنند. خبرنگار؛ انسان آزاده ای است که مسئولیت اجتماعی او ایجاب می‌کند که وامدار کسی یا جایی نباشد و تنها برای رضای خدا کار کند.

نویسنده: حسن خسروی

ارسال نظر