|
کدخبر: 269621

کدام واکسن ها برای سفر اربعین مورد قبول است؟

وزیر بهداشت از تطابق بیش از ۹۰ درصدی سامانه تیتک با HIS بیمارستان ها، تصویب آیین نامه صندوق بیماری های خاص در هیأت دولت، پذیرش تمامی واکسن های ایرانی در سفر اربعین و همچنین تداوم اختصاص ارز ترجیحی به تجهیزات و ملزومات پزشکی خبر داد.

دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکی از دلایل موفقیت در اجرای طرح دارویار را برخورداری از  سیستم مکانیزه هوشمند و دقیق در سامانه های کنترلی دانست و گفت: قیمت گذاری ها ابتدا در کمیسیون مشترک انجام و سپس با استفاده از سامانه های کنترلی، امکان نظارت بر قیمت های یکسان در همه نقاط کشور فراهم شد.

وی از تطابق بیش از ۹۰ درصدی سامانه تیتک با HISهای بیمارستانی خبر داد و گفت: در طرح دارویار باید تطابق سامانه تیتک با HISهای بیمارستانی صورت می گرفت که این هماهنگی در بیمارستان ها ایجاد شده و اکنون بیش از ۹۰ درصد سامانه متمرکز هوشمند تیتک با HIS ها مطابق است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: این هماهنگی در یکسان سازی  و کنترل قیمت دارو در کل کشور تاثیر گذار است. 

عین اللهی همچنین درباره نقش حوزه بهداشت در اجرای طرح دارویار گفت: حوزه بهداشت از اعتبار خارج از بیمه ها استفاده می کند و داروهای مورد نیاز خانه‌های بهداشت که شامل داروهای مکمل و فهرست مشخصی از اقلام دارویی  است؛  از  طریق سیستمی خارج از طرح دارویار  تحت پوشش قرار دارد. 

وزیر بهداشت همچنین از تصویب آیین نامه صندوق بیماری های خاص در جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت خبر داد و گفت: یکی از کارهای  بزرگ دولت سیزدهم، این است که برای بیماران خاص، پوشش حمایتی خاصی در نظر گرفته است. 

وزیر بهداشت با بیان این که بیماران خاص نباید دغدغه هزینه دارو و تجهیزات مورد نیازشان را داشته باشند؛ افزود: امسال، مجلس شورای اسلامی، ۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای  بیماران خاص در نظر گرفته و ما  باید در قالب صندوق مشخص و ساختار  منسجم،  هزینه های  این بیماران را تامین کنیم.

عین اللهی تاکید کرد: در هیأت دولت، آیین نامه  این صندوق  به تصویب رسید و با این مصوبه و بودجه ای که در نظر گرفته شده  امیدواریم  خدمات رسانی ویژه به بیماران خاص افزایش و ارتقا یابد. 

وی افزود: برای بیماران خاص وضعیت ویژه و خدمات متناسبی برقرار می‌شود تا دارو و تجهیزات مورد نیاز خود را در کمترین زمان و به آسانترین روش دریافت کنند. 

عین اللهی در بخش دیگری از سخنان خود تمامی واکسن های ایرانی زائران اربعین را مورد قبول کشور عراق دانست و گفت: در نشستی که با وزیر بهداشت و نخست وزیر عراق داشتم، اذعان داشتند که همه واکسن های تولید ایران را به عنوان واکسن مجاز می شناسند و بنابراین زائران در سفر اربعین مشکلی نخواهند داشت.

وی افزود: با توجه به این که شمار بسیاری از افراد از کشورهای مختلف در مراسم اربعین شرکت می کنند،  توصیه به زائران اربعین کشورمان این است که در مدت زمان باقی مانده ، واکسن یادآور را  تزریق کنند.

وزیر بهداشت در تکمیل سخنان خود با بیان اینکه میزان واکسیناسیون در  کشورمان در حد بالایی است، تصریح کرد: حدود ۹۶ درصد از مردم یک مرحله واکسن و ۸۶ درصد دو مرحله از واکسن را دریافت کرده اند. 

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، عین اللهی از ادامه تخصیص  ارز ترجیحی به تجهیزات و لوازم مصرفی پزشکی خبر داد و گفت: دلیل اصلی تبدیل ارز ترجیحی به ارز آزاد جلوگیری از قاچاق بود.  به همین دلیل سعی کردیم  تولیدکنندگان داخلی را تشویق کنیم و مابه‌التفاوت قیمت‌ها را به بیمه بدهیم تا بیمه ها به مردم پرداخت کنند و یارانه به طور مستقیم  به مردم داده شود.

وزیر بهداشت با بیان این که موارد مصرف تجهیزات و لوازم مصرفی پزشکی در مراکز  درمانی کاملا مشخص است، از تداوم اختصاص ارز ترجیحی به  این محصولات خبر داد و افزود: در  روند تخصیص ارز به تجهیزات پزشکی تغییری ایجاد نشده  و به انواع لوازم مصرفی پزشکی مانند پروتزها، لنزهای داخل چشمی و حلزون‌های شنوایی  ارز ترجیحی همچنان اختصاص داده می شود.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر