|
کدخبر: 269326

دیابت را با این دارو درمان کنید

یک مطالعه جدید می‌تواند به بازگرداندن تولید انسولین به لوز المعده در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک کمک کند.

دانشمندان استرالیایی با استفاده از دارویی که قبلاً برای استفاده در انسان تایید شده است، روش جدیدی را برای بازگرداندن تولید انسولین در سلول‌های لوز المعده(پانکراس) نشان داده‌اند. این مطالعه می‌تواند یک پیشرفت بزرگ در جهت درمان‌های جدید برای بیماری دیابت باشد.

دیابت با مشکلات مربوط به انسولین مرتبط است؛ هورمونی که سطح گلوکز خون را تنظیم می‌کند و به سلول‌های بدن اجازه می‌دهد برای دریافت انرژی به آن دسترسی پیدا کنند. در دیابت نوع ۱، سلول‌های بتا در لوزالمعده(پانکراس) که به طور معمول انسولین تولید می‌کنند، اغلب به این دلیل که این سلول‌ها توسط سیستم ایمنی از بین رفته‌اند، نمی‌توانند به اندازه کافی برای پاسخگویی به نیاز بدن انسولین تولید کنند.

بنابراین سطح گلوکز خون توسط هورمون انسولین کنترل می‌شود که در سلول‌های بتا در پانکراس تولید می‌شود. با این حال، این سلول‌ها در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک شروع به از بین رفتن می‌کنند و در نتیجه تولید انسولین کم یا متوقف می‌شود. بدین ترتیب این بیماران بدون تولید انسولین، نیاز مادام‌العمر به تزریق انسولین برای مدیریت این بیماری دارند.

اکنون محققان دانشگاه "موناش" در یک مطالعه جدید، روش جدیدی را برای بازیابی تولید انسولین در پانکراس شناسایی کرده‌اند. این تیم در آزمایش‌های آزمایشگاهی روی سلول‌های بنیادی پانکراس از اهداکنندگان مبتلا به دیابت نوع یک توانست آنها را برای شروع بیان انسولین با قرار دادن آنها در معرض ترکیب دارویی به نام "GSK۱۲۶" فعال کند.

جالب اینجاست که این سلول‌های پیش‌ساز به طور معمول انسولین تولید نمی‌کنند، اما این دارو به آنها اجازه می‌دهد تا به طور عملکردی وارد سلول‌های بتایی شوند که از کار افتاده‌اند. در اصل، مصرف یک دوره از این نوع دارو در چند روز می‌تواند جایگزین نیاز به تزریق منظم انسولین در بیماران دیابتی شود.

منبع: مستقل آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها