|
کدخبر: 268620

اقدامات لازم در صورت کاهش قند خون

عضوهیئت علمی دانشکده علوم تغذیه، افت قند خون را از مشکلات شایع بیماران تزریق کننده انسولین برشمرد و تاکید کرد که با تغذیه صحیح می تواند از بروز آن پیشگیری کرد.

دکتر غزاله اسلامیان عضو هیئت علمی گروه تغذیه سلولی و مولکولی گفت: افت قند خون یا هیپوگلیسمی زمانی اتفاق می افتد که سطح قند خون بسیار پایین باشد.

به گفته وی دلایل گوناگونی می تواند باعث افت قند خون شود اما شایعترین علت افت قند خون در بیماران دیابتی پس از تزریق انسولین یا مصرف داروهای کاهنده قند خون ممکن است به دلیل مصرف ناکافی مواد غذایی و یا ورزش شدید رخ دهد.

تنظیم قند خون

دکتر غزاله اسلامیان افزود: گلوکز منبع اصلی انرژی مورد نیاز بدن است، اما نمی تواند بدون کمک هورمون انسولین وارد سلول‌های برخی از بافت‌های بدن شود.

این استادیار دانشگاه خاطرنشان کرد: هنگامی که سطح گلوکز خون بالا می رود از برخی سلول های لوزالمعده یا پانکراس هورمون انسولین آزاد می شود که این هورمون به گلوکز کمک می‌کند تا وارد سلول‌ها شود و سوخت لازم برای آنها را فراهم می‌کند.

این دکترای تخصصی علوم تغذیهیادآور شد: گلوکز اضافی در کبد و ماهیچه ذخیره می شود. از سوی دیگر درصورتی که فرد چند ساعت غذا نخورد سطح قند خون او  افت پیدا می‌کند.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه هورمون دیگری از پانکراس به نام گلوکاگون ترشح می‌شود که می‌تواند قند ذخیره شده در کبد را تجزیه کند و گلوکز را به جریان خون برگرداند.

دکتر غزاله اسلامیان افت قند خون را یکی از مشکلات شایع در بیماران تزریق کننده انسولین عنوان کرد که نشانه‌های آن با تعریق، لرزش، احساس خستگی یا گرسنگی همراه است.

وی با بیان این که بیماران دیابتی به ویژه افرادی که انسولین تزریق می‌کنند در خطر افت قند خون قرار دارند، دریافت منظم میان وعده‌ها و وعده‌های غذایی را  از جمله راهکارهای مهم برای رفع این مشکل عنوان کرد.

این استادیار دانشگاه به بیماران دیابتی توصیه کرد: دو ساعت پس از تزریق انسولین از میان وعده مناسب طبق نظر متخصص تغذیه استفاده کنند.

به گفته وی بیمار اگر داروهای جدیدی مصرف می کنند یا برنامه غذایی و دارویی خود را تغییر می‌دهند، یا یک ورزش جدید را شروع می‌کنند حتما باید با متخصص تغذیه خود درباره تاثیر این تغییرات بر نحوه مدیریت بیماری و خطر افت قند خون مشورت کند.

دکتر غزالیه اسلامیان همچنین تاکید کرد: بیماران دیابتی باید با متخصص تغذیه درخصوص نوع و میزان میان وعده اخر شب خود به منظور پیشگیری از افت قند خون در هنگام خواب مشورت کند.

کنترل وضعیت افت قند خون در بیماران دیابتی

این استادیار دانشگاه با تاکید بر ضرورت کنترل وضعیت افت قند خون در بیماران دیابتی گفت: بیماران دیابتی باید قند خون خود را با استفاده از دستگاه‌های تست قند خون خانگی پایش کنند.

وی خاطرنشان کرد:  افراد مختلف، حس‌های متفاوتی در زمان بروز افت قند خون دارند؛ اگر حس معمول و طبیعی نداشتید، حتما قند خون خود را چک کنید.اگر دچار افت شدید قندخون می شوید این سؤالات را از خود بپرسید:

آیا وعده یا میان ‌وعده غذایی خود را مصرف کرده ام؟

آیا وعده های غذایی خود را در زمان مشخص خورده ام؟

آیا کمتر از معمول غذا خورده ام؟

آیا کمتر از معمول منابع غذایی حاوی کربوهیدرات مصرف کرده ام؟

آیا بیشتر از معمول ورزش کرده ام؟

آیا بیش از معمول انسولین تزریق کرده ام؟

آیا اخیرا پزشک داروهایم را تغییر داده است؟

دکتر غزاله اسلامیان یادآور شد: در مواقعی که احساس افت قند خون به فرد دست می دهد، بلافاصله قند خون باید چک شود. اگر قند خون زیر ۷۰ بود باید سریعا یک ماده غذایی قندی دریافت شود. برای مثال نصف لیوان آب میوه یا شربت قندی بنوشد و یا یک قاشق غذاخوری عسل یا شکر را در یک لیوان آب ریخته و مصرف کند.

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر