|
کدخبر: 126404

روزانه چقدر قند و شکر مصرف کنیم؟

یک متخصص تغذیه گفت: باید مصرف قند و شکر کمتر از ۵ درصد انرژی مصرفی روزانه باشد؛ یعنی در کل میزان غذای مصرفی روزانه، باید کمتر از ۲۵ گرم قند و شکر مصرف کنیم.

فرزاد شید فر، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره «مصرف شکر و عوارض آن بر سلامت بدن»، اظهارکرد: شکر یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد‌کننده بسیاری از بیماری‌های مزمن غیر واگیر است که در سرلوحه آنها چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی است.

وی ادامه داد: امروزه مشخص شده مصرف شکر یا غذایی که حاوی قند زیاد است، ارتباط مستقیمی با این بیماری‌ها دارد؛ یعنی اگر روند چهل سال قبل به این طرف در کودکان و بزرگسالان را دنبال کنیم، می‌بینیم در جوامع مختلف و در سنین مختلف درصد چاقی افزایش پیدا کرده است.

 این متخصص تغذیه افزود: به موازات آن میزان مصرف شکر نیز افزایش یافته؛ یعنی ارتباط مستقیمی بین مصرف شکر و غذاهای شیرین شده و بروز چاقی و عوارض حاصل از آن مانند دیابت و بیمار قلبی وجود دارد.

تاثیر قند و شکر روی کودکان

شید فر بیان کرد: مشخص شده میزان چاقی در کودکان و نوجوانانی که نوشابه‌های شیرین‌کننده و غذاهای حاوی قند مصرف می‌کنند بیشتر است؛ به همین خاطر امروزه توصیه می‌شود شکر را به میزان بسیار کم در برنامه غذایی استفاده کنیم؛ به طوری که باید مصرف شکر و قند کمتر از ۵ درصد انرژی مصرفی روزانه باشد.

وی متذکر شد: اگر بیشتر مصرف شود بیماری‌های مختلفی همچون پوسیدگی دندان ایجاد می‌کند؛ همچنین در بروز انواع سرطان‌ها نیز نقش دارد. مصرف قند و شکر به صورت معمول و همچنین غذاهای افزودنی شده مانند نوشابه‌های شیرین، انواع کیک‌ها، سوهان و انواع تنقلات شکردار می‌تواند با چاقی مرتبط بوده و مصرف آن در تمام سنین باید محدود شود.

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها