|
کدخبر: 267715

۹۸ درصد داروی کشور تولید داخل است

رئیس سازمان غذا و دارو گفت:تا آخر امسال در تولید انسولین علاوه بر آن که خودکفایی خواهیم رسید و می‌توانیم به ۲ برابر نیاز کشور نیز صادر کنیم.

جامعه ۹۸ درصد داروی کشور تولید داخل است

بهرام دارایی گفت:در وزارت بهداشت و در بخش‌های مختلف در تمام محور‌هایی که مربوط به سلامت می‌شود می‌توانیم نظارت خوبی را داشته باشیم و این راهبردی است که باید نه تنها در کشور ما بلکه در جهان دیده شود.

او گفت: گستره سازمان غذا دارو بسیار متنوع است و بحث آن است که باید رهیابی و رهگیر و تعیین اصالت مشخص شود و این موضوع در تمام جهان وظیقه سازمان‌های غذا و دارو است.

به گفته دارایی در وزارت بهداشت به تمام کالا‌ها کد ملی داده می‌شود تا این که از واردات به مصرف کننده برسد و این روش تنها برای وزارت بهداشت است در چند سال گذشته ۱۰۰۰۰ میلیارد کد شناسه تعیین شده است و این سیستمی منحصر به قرد در تمام جهان است و تنها در ایران انجام می‌شود و انشالله با استفاده هوش مصنوعی پیشرفت بیشتری را نیز در آن شاهد هستیم. حتی کشور‌هایی مثل آمریکا و ترکیه نیز در سال‌های اخیر توانسته اند که این سیستم را در کشور خود راه اندازی کنند.

دارایی درباره سامانه تیتک گفت: ۳۳۶۶ کد ژنریک دارو داریم که چند هزار قلم دارو را شامل می‌شود. بالای ۲۷۵۰ قلم دارو تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

او افزود: دارو‌های مهم و گران و باید رهگیری و شود که ۹۵ درصد بازار را به خود اخصاص می‌دهند. در حوزه تجهیزات پزشکی سامانه‌ای داریم که که در بستر همین سامانه تیتک قرار دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تا آخر سال ۷۰ قلم کد و تجهیزات پزشکی حساس را تحت طرح تیتک قرار می‌دهیم و در لوازم آرایشی بهداشتی و سایر موضوعات نیز پیشرفت خوبی داشته ایم همچنین در آینده نزدیک با دیجیتال کردن پخش‌ها می‌توانیم موجودی و تحویل دارو‌ها به داروخانه‌ها را کامل کنترل کنیم.

دارایی گفت: چیزی نزدیک ۳۶۰ هزار شناسه گذاری درباره تجهیزات پزشکی داشته که نزدیک به ۱۴۰ هزار دارو نیز به کشور در سال گذشته نیز وارد شده است.

او گفت: خیلی از نیازمندی‌های تجهیزات پزشکی کشور توسط تولید کننده‌های داخلی تامین می‌شود که کار بزرگی است.۹۸ درصد داروی کشور را خودمان تولید می‌کنیم و کار بزرگی است و از ۶۰ میلیون مولکول داروی فناوری زیسیتی چیزی حدود ۳۰ میلیون را خودمان تولید می‌کنیم.

او افزود: در حوزه بهداشتی اوضاع خوبی داریم، اما در حوزه آرایشی و بحث قاچاق شرایط خوبی نداریم و دچار مشکل هستیم.

دارایی گفت: تولید داخل را باید همراه با افزایش کیفیت ببینیم و اگر بخواهیم با ممنوعیت آن کالای خاص خودمان تولید کنیم و تولید را قوی کنیم اشتباه کرده ایم. به همین دلیل اکنون ورود کالا‌های تقلبی غیر قانونی و با کیفیت پایین در کشور افزایش پیدا کرد است.

دارایی افزود: در کالای تقلبی از رنگ‌های سمی و موارد غیر بهداشتی استفاده می‌شود که می‌تواند بسیار آسیب رسان باشد. لوازم آرایشی هم استفاده بانوان کشور است و سالم رسیدن آن به دست مصرف کننده وظیفه ما است.

او گفت: در چند سال گذشته سیاست غلطی را در حوزه دارو داشتیم و تبعات بدی را هم دچار شده ایم. مواد اولیه بی کیفیت وارد کشور شد و زنحیره تامین و توزیع با مشکل مواجه بوده و سیستم با مشکلات زیادی دخیل بوده.

به گفته او صنعت داروسازی جز ۳ صنعت اول دنیا است و زنجیره مهمی را شامل می‌شود و بسیار وابسته به سیاست گذاری‌های مقام‌های بالاتر است. سازمان غذا وو دارو ما کی از سخت گیر‌ترین سازمان‌ها در تمامی کشور است.

به گفته او تحریم‌ها تاثیر دارد، اما سیاست ارز ترجیحی مشکلاتی را نیز به وجود آورده است. برای مواد اولیه متاسفانه حدود ۷ هزا میلیارد سو استفاده شده است از همین ارز ترجیحی که پرونده قضایی آن نیز تشکیل شده است و اسامی این افراد که این سو اسنفاده‌ها را از ارز ترجیحی در بحث دارو داشته اند بعد از تشکیل دادگاه باید اعلام شود.آن‌ها ضربه‌های سنگینی به صنعت داروسازی وارد کرده اند.

با اعلام دارایی آخر امسال در تولید انسولین علاوه بر آن که خودکفایی خواهیم رسید و می‌توانیم به ۲ برابر نیاز کشور صادر کنیم.

او گفت: ۳ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای دارو‌ها و تجهیزات پزشکی تعیین شده و اکنون یک میلیارد دلار آن را از ریاست جمهموری درخواست کرده ایم تا انشالله سایر مشکلات حل شود.

بیمه سلامت توانست ۵.۵ میلیون از مردم کشورمان را بیمه کند و این حرکت بزرگی بوده است.

دارایی گفت: آن چیزی که درباره قاچاق معکوس دارو می‌توان گفت نگران کننده است. این موضوع جای نگرانی دارد و این بحث که دارو به شکل بسته‌ای قاچاق می‌شود و چندان خوب نیست. در سال ۱۳۹۹ نیمی از انسولینی که باید وارد بیمه می‌شده، این اتفاق برای آن نیوفتاده است.

او افزود:سال گذشته چیزی حدود ۱۲۰ میلیون دلار هزینه انسولین بوده است و سال قبل آن نیز حدود ۸۴ میلیون دلار هزینه بوده است اما تنها بیشتر ۴۰ میلیون دلار وارد بیمه شده است که نگرن کننده و خطرناک است.

دارایی درباره صادرات دارو گفت:صادرات نکته‌ای کلیدی در کشور است. در دارو سازی باید تراز مثبتی داشته باشیم و باید در صادرات تراز خود را به مثبت نزدیک کنیم و نشان دهیم کیفیت کالای ما به حدی هست که در جهان مطرح شود. راه‌های صادراتی را برای همه باز کردیم و به سندیکا‌ها واگذار کردیم.

رئیس سازمان غذا ودارو گفت:اکنون در وزارت بهداشت تا ۲۵ درصد تشویق برای قیمت گذاری برای شرکت‌ها گذاشته ایم که می‌توانیم برای هزینه تمام شده آن را لحاظ کنیم.

دارایی دربار تحریم‌ها دارو گفت: این موضوع طنزی تلخ و دروغ است و گزارشگر سازمان ملل نیز گزارشی مهمی داد و مشخص شد که غربی‌ها دروغ گفته اند و تحریم‌ها مستقیما مردم ایران را هدف گرفته است. تحریم ها داروی بیماران خاص، شیر خشک رژیمی و دارو‌های بچه‌هایی با بیماری متابولیک را هدف گرفته و شرکت تولید کننده پانسمان‌های بیماری‌ای بی نیز ما را با تحریم مواجه کرده اند.

او گفت:از برخی از افراد تعجب می‌کنم این تحریم‌ها به شدت هزینه‌ها را بالا برده است و بعضا دارو‌هایی با کیفیت‌های پایین به کشور می رسد و این موضوع مشخص است و لازم نیست که ما آن را تایید کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها