|
کدخبر: 263234 سارا سمیع شمس

اختصاصی گسترش نیوز:

هشدار / خطر مسموم شدن نزدیک است!

هر چه با افزایش دما روبرو می شویم و تقویم به فصل گرما نزدیک می شود، احتمال بروز مسمومیت غذایی بالاتر می رود در این گزارش به دلایل مختلف ایجاد مسمومیت ها می پردازیم.

جامعه هشدار / خطر مسموم شدن نزدیک است!

عفونت‌های ویروسی با درصد واگیری سریع و آسان مانند کووید ۱۹، در مدت زمان کوتاهی سراسر جهان را درگیر بیماری می‌کنند. انسان به دلیل زندگی اجتماعی و ارتباطات گسترده با هم نوعان خود به سادگی بستر انتقال انواع بیماری‌ها را در محل زندگی خود دارد. در این بین عفونت‌های ویروسی بهترین نوع عفونت‌ها برای انتقال هستند و اغلب در آغاز فصل‌های گرم درصد شیوع آن بالاتر می‌رود.

هفته گذشته گزارش ۲ مسمومیت غذایی در دو خوابگاه دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه امام صادق نگرانی‌های عمومی مردم را در زمینه عفونت‌های غذایی دو چندان کرد. طبق اعلام حمید سوری استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در مورد منشاء مسمومیت دانشجویان شفاف‌سازی دقیقی از طرف وزارت بهداشت صورت نگرفت. اما بر طبق حدسیات این مدل مسمومیت‌ها اغلب غذایی گزارش می‌شود.

علامت‌های ابتلا به مسمومیت غذایی

مهم‌ترین نشانه‌های اولیه مسمومیت غذایی اسهال، درد شکم، تب، استفراغ، بی‌حالی و سردرد است. اگر فقط ۳ علامت گفته شده را در خود دیدید باید نسبت به مراحل درمانی اقدام نمایید. از علائم شدیدتر مسمومیت غذایی می‌توان به وجود خون در ادرار، اسهال طولانی مدت، اختلال تکلم و بینایی و خشکی دهان اشاره کرد. در صورت مشاهده علامت‌های خطرناک مسمومیت غذایی باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرده تا از خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

احتمال مسمومیت با خوردن این مواد غذایی

با نزدیک شدن به فصل گرما مصرف غذاهای فراوری شده، انواع فست فودها و غذاهای سرد نسبت به فصول دیگر سال بالا می‌رود. با این حساب درباره مصرف انواع کالباس و سوسیس‌هایی که گرم یا پخته نشوند، احتیاط بیشتری به خرج داد. همچنین مصرف آبمیوه‌های غیر پاستوریزه و محصولات غیرشرکتی لبنی در آغاز فصول گرم سال به شدت بالا می‌رود، طبیعتا باید درباره میزان سالم بودن این نوشیدنی‌ها و خوراکی دقت بیشتری داشت. لازم به یادآوری است، انواع سوشی و محصولات دریایی که به صورت خام و پخته نشده سرو می‌شوند و گوشت‌های چرخ شده‌ای که از چندین نوع گوشت مختلف تشکیل شده اند، احتمال آلودگی بیشتری دارند و مصرفشان با ریسک بالاتری همراه است.

احتمال آلوده شدن غذای مصرفی روزانه

غذای فاسد در برخی موارد هیچ نشانه و علامتی ندارد که به راحتی قابل تشخیص باشد. بعضی از میکروب‌ها و باکتری‌ها بدون هیچ رنگ و بوی غذای مصرفی شما را آلوده می‌کنند، به طوریکه در ظاهر نشانه‌ای از آلودگی ندارند اما بعد از چند ساعت از مصرف آن‌ها علائم مسمومیت در فرد آشکار می‌شود. مسمومیت‌های غذایی گاهی در اثر آلودگی غذا با مواد افزودنی، فلزات مضر همچون سرب و مواد مضر و سمی که در هنگام تولید، نگهداری و بسته‌بندی غذاها به وجود آید.

دلیل اصلی مسمومیت‌ها در مواد غذایی

غذاها در حالت عادی پاتوژن دارند اما حرارت ناشی از طبخ و گرم کردن غذا معمولا پاتوژن‌ها را قبل از اینکه به مصرف برسند از بین می‌برد. ولی در موراد مواد غذایی خام، منابع این آلودگی وجود دارد و احتمال بروز مسمومیت را افزایش می‌دهد. با ذکر این موضوع باید توجه داشت که گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنی اغلب آلودگی دارند، بنابراین بهتر است قبل از مصرف به صورت کامل پخته شوند.

خوردن شایع‌ترین راه برای مسمومیت است

مسمومیت از طریق روش‌های مختلفی در افراد ایجاد می‌شود. تنفس برخی از گازها، بخار، دود یا گرد و غبار، از راه خوردن و آشامیدن، تماس از طریق پوست و از راه خون جزء مواردی است که احتمال مسمومیت را افزایش می‌دهند. مسمومیت از طریق خوردن و آشامیدن با مواد خوراکی آلوده شایع‌ترین نوع روش درباره ایجاد مسمومیت است.

اگر مسموم شدید این خوراکی‌ها را نخورید

غذاهای چرب، فراورده‌های لبنی، مواد غذایی شیرین، غذاهای سرخ کردنی، غذاهای پر ادویه، نوشیدنی‌های کافئین دار و الکلی در زمان بروز مسمومیت ممنوعیت مصرف دارند. بهترین راهکار برای دور ماندن از خطرات عفونت ها، پیشگیری از ابتلا به آن است. تهیه غذاها باید به صورت بهداشتی و بی‌خطر انجام شود. مصرف مواد غذایی پر خطری مثل تخم مرغ و گوشت با درصد فسادپذیری بالا معمولا با حرارت، بدون مشکل خواهد بود. اگر مواد غذایی پر خطر خام مصرف شوند و یا کامل پخته نشده باشند احتمال بروز مسمومیت را بالا می‌برند. همچنین لازم به ذکر است، رعایت اصول بهداشتی در زمان طبخ غذا، مثل شستشوی صحیح دست‌ها و لوازم آشپزخانه که ارتباط مستقیم با مواد غذایی دارند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

مسمومیت‌ها همیشه هم خطرناک نیستند

برای همه آدم‌ها پیش آمده است، حس آزار دهنده مسمومیت تجربه کنند. با علم بر انواع مختلف مسمومیت ها، می‌توان درجه خطرناک‌تر بودن و کم خطر بودن آن را مشخص کرد اما تداوم علائم مسمومیت اصلا نشانه خوبی نیست. با رعایت اصول بهداشتی و پزشکی هم قبل از ابتلا به مسمومیت و هم بعد از دچار شدن به آن، می‌توانیم بدون دردسر از خطرات ثانویه آن در امان بمانیم. آنچه که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تشخیص نوع آلودگی و مسمومیت است. با تشخیص پزشک و یا در اغلب موارد خود شخص مسموم شده، مراحل درمان به سرعت انجام می‌شود و جای نگرانی نیست.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها