|
کدخبر: 254901

منشاء گرد و خاک از نگاه تیم زمین شناسی

پس از طوفان گرد و غبار در تاریخ ۱۸ تا ۲۰ فروردین سال جاری، ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی این رخداد توسط تیم کارشناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بر روی نمونه گرد و غبار ایستگاه مستقر در مرکز پژوهش‌های کاربردی البرز بررسی شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های کاربردی البرز در این خصوص گفت: بررسی ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی این نمونه حاکی از آن است که گرد و غبار در این محل دارای دو منشاء بیرونی و داخلی است و خوشبختانه با توجه به آنالیزهای شیمیایی، آلایندگی غیرمتعارف و با سمیت بالا دیده نمی‌شود.

مرتضی شیخ یادآور شد: طوفان‌های گرد و غبار در این فصل به‌طور معمول منشاء بیرونی دارند اما با توجه به خشکی آب و هوایی که امسال با آن روبرو هستیم منشاء‌های داخلی نیز در این پدیده سهم داشته‌اند.

رئیس مرکز پژوهش‌های کاربردی البرز با اشاره به اینکه مطالعه دقیق ذرات گرد و غبار کمک فراوانی به شناسایی منشاء و ماهیت فیزیکی و شیمیایی این پدیده جهت انتخاب روش‌های مناسب برای مقابله با آن می‌کند، افزود: در این خصوص و بر این اساس مطالعات انجام شده، رسوب این گرد و غبار شامل ذراتی در اندازه سیلت و رس و کانی‌های بیشتر کربناته، رسی و  کوارتز است.

وی همچنین تاکید کرد: نمونه‌های این رخداد از سطح کشور در دست جمع‌آوری هستند و به‌زودی آنالیز و گزارش خواهند شد.

گفتنی است؛ آلودگی‌های ناشی از طوفان‌های گردوغبار از مهمترین مخاطرات طبیعی دهه‌های اخیر در خاورمیانه بوده که چالش‌های اقتصادی و اجتماعی فراوانی را در منطقه به همراه داشته است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها