|
کدخبر: 243417

ماجرای ورود کرونا به ایران همزمان با انتخابات

رئیس انستیتو پاستور ایران، در سالگرد ورود ویروس کرونا به کشور، به تشریح وضعیت این بیماری پرداخت.

جامعه ماجرای ورود کرونا به ایران همزمان با انتخابات

علیرضا بیگلری، روز شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، به تشریح وضعیت ویروس کرونا در کشور پرداخت.

وی در ابتدا با عنوان این مطلب که وقتی اولین اخبار کرونا از کشور چین مخابره شد، دی ماه ۱۳۹۸ بود، گفت: جلسات مقدماتی را در همان روزها تشکیل دادیم و تمرکز خود را بر روی راه‌های تشخیص کووید ۱۹ گذاشتیم.

بیگلری افزود: قبل از اینکه اولین موارد ابتلاء در کشور اتفاق بیافتد، راه‌های تشخیصی در ایران راه اندازی شده بود و سه آزمایشگاه توانایی تشخیص موارد ابتلاء را داشتند.

وی ادامه داد: در ساعات پایانی ۳۰ بهمن ۹۸ بود که دو مورد ابتلاء به اطلاع وزیر بهداشت رسید و بعد از آن، با توجه به اینکه ۲ روز تا انتخابات مجلس فرصت داشتیم، وزیر وقت تصمیم گرفت موضوع اطلاع رسانی شود.

بیگلری گفت: از همین رو، در اولین قدم کمیته تشخیص آزمایشگاهی با محوریت انستیتو پاستور ایران تشکیل شد.

وی با عنوان این مطلب که جهش‌ها به صورت ادواری و موردی بررسی می‌شدند، افزود: آن زمان دستگاه‌های بسیار محدودی داشتیم.

بیگلری گفت: امروز با افتخار باید بگویم که انستیتو پاستور ایران به آخرین روش‌ها و دستگاه‌های تشخیص جهش‌ها مجهز است.

وی ادامه داد: ابزاری که ابتدای کار آرزوی داشتن آنها را داشتیم، حالا وجود دارد و در کار تشخیص با تکیه بر دانش بومی و جوانان دانشمند، پیش می‌رویم.

رئیس انستیتو پاستور ایران، در پاسخ به سوالی درباره دست ساز بودن ویروس کرونا، گفت: خیلی زود است در این خصوص بتوان با قطعیت اظهار نظر کرد. فعلاً شواهد کافی نیست و باید منتظر ماند.

وی افزود: باید توجه کرد که یکی از شاخصه‌های مهم کووید ۱۹ ناشناخته بودن این ویروس است.

بیگلری گفت: شروع این بحران که چگونه شروع شد و پیش رفت و چرا اینگونه رفتار می‌کند و چرا ژنوم و ماده ژنتیکی آن ثبات ندارد، همه بحث‌هایی است که ساعت‌ها نیاز به بحث دارد، اما فکر می‌کنم همانطور که شروع این بحران غیرمنتظره بود، ممکن است پایان غیرمنتظره‌ای هم داشته باشد.

وی افزود: شاید حوادث اومیکرون و بعد از اومیکرون بهتر بتواند بگوید که چه اتفاقی می‌افتد. وقتی که کل این پدیده‌ها را کنار هم بگذاریم، شاید یک روز بتوانیم قضاوت کنیم که آیا این مداخله انسان در ژنوم ویروس بود و دست ساز بود یا به طور طبیعی ایجاد شده است.

بیگلری گفت: باید توجه کرد که ویروس‌ها سال‌ها طول کشیده که به تکامل رسیدند و کوچک‌ترین تغییر در ژنوم ویروس آنها را مساعد می‌کند که تغییرات و جهش‌های بیشتری در ژنوم داشته باشد.

 

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها