|
کدخبر: 242951

سرنوشت قدرتمندترین موشک عملیاتی جهان چه شد؟

تقریبا چهار سال پیش در چنین روزهایی قدرتمندترین موشک عملیاتی جهان یعنی فالکون هوی اسپیس ایکس برای اولین بار از فلوریدا به فضا پرتاب شد. در این گزارش به سرنوشت و مکان فعلی خودرویی که با این موشک فرستاده شد می‌پردازیم.

تقریبا چهار سال پیش در چنین روزهایی قدرتمندترین موشک عملیاتی جهان یعنی فالکون هوی اسپیس ایکس برای اولین بار از فلوریدا به فضا پرتاب شد. این موشک تنها رودستر شخصی ایلان ماسک را با خود حمل می‌کرد. ماشین آلبالویی اسپورتی که یک مانکن با لباس فضانوردی به اسم استارمن در آن است و به تنهایی در حال سفر مداری به دور خورشید است. سفر طولانی که از مدار زمین تا مدار مریخ را شامل می‌شود.

ارسال این ماشین به فضا دلایل علمی نداشت. این فقط یک پرتاب آزمایشی بود که اسپیس ایکس به یک محموله ساختگی برای فرستادن با این موشک نیاز داشت. ایلان ماسک هم پیش‌تر گفت که می‌خواهد مضحک‌ترین محموله‌ای که می‌توان تصور کرد را با این موشک بفرستد. پس او رودستر لاکچری خودش را انتخاب کرد.

طبق اطلاعات وب‌سایتی که از اطلاعات ناسا برای ثبت حرکت این ماشین استفاده می‌کند، اکنون این رودستر حدود ۳۷۶ میلیون کیلومتر از زمین و ۳۲۰ میلیون کیلومتر از مریخ فاصله دارد و در فضایی بدون حیات انسانی در حال سفر است.

یک فضانورد از هاروارد به سی‌ان‌ان گفته است حدس می‌زند این ماشین هنوز سالم باشد. اما احتمال اینکه در طول حرکت خود با شهاب سنگ‌ها برخورد کند و آسیب ببیند نیز زیاد است.

در طول این چهار سال رودستر نزدیک به ۳ میلیارد کیلومتر حرکت کرده است و تقریبا ۲٫۶ دور در فضایی خالی و خلاء به دور خورشید چرخیده است. در سال ۲۰۲۰ برای اولین بار به مریخ نزدیک شد و در فاصله ۸ میلیون کیلومتری این سیاره قرار گرفت. فاصله‌ای حدود ۲۰ برابر فاصله بین زمین و ماه.

سرنوشت رودستر و استارمن چه خواهد شد؟

طبق اطلاعات ناسا، احتمال اینکه رودستر بتواند تا قبل از سال ۲۰۳۵ به سیاره دیگری نزدیک شود کم است. در این سال بازهم به مریخ نزدیک می‌شود و در سال‌های ۲۰۴۷ و ۲۰۵۰ نیز به نزدیکی زمین می‌آید.

احتمال اینکه این ماشین تا ۱۵ میلیون سال آینده به زمین برخورد کند ۲۲ درصد است و احتمال برخورد آن با زحل یا خورشید ۱۲ درصد است.

واقعیت‌های پیچیده سفر به فضا باعث می‌شود پیش‌بینی دقیق مسیر این ماشین تسلا را دشوار می‌سازد. به دلیل اینکه ارزش علمی چندانی در بررسی مسیر این ماشین وجود ندارد، دانشمندان زیاد به رصد مسیر حرکت آن با تجهیزت قدرتمند خود دارد. آخرین باری که رودستر ایلان ماسک توسط دانشمندان رصد شد یک ماه پس از پرتاب آن یعنی ماه مارس ۲۰۱۸ بود.

اگر قرار باشد این ماشین به زمین برخورد کند حداقل می‌توانیم امیدوار باشیم که تکه‌های آن از هم جدا شوند و توانایی ورود به جو زمین را نداشته باشند. سرنوشت نهایی این ماشین مشخص نیست اما ایلان ماسک می‌گوید که آیندگان قطعات آن را در موزه‌ها می‌گذارند.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها