|
کدخبر: 242377

سال آینده خبری از حج عمره نیست

نماینده ولی فقیه در حج و زیارت با اشاره به پیش‌بینی‌ها و شنیده‌ها درباره حج ۱۴۰۱ گفت: عربستان هنوز با هیچ کشوری درباره حج صحبت و مذاکره نکرده و بعید است ایران به عمره امسال برسد.

جامعه سال آینده خبری از حج عمره نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب درباره آخرین وضعیت و اقدام عربستان درباره حج ۱۴۰۱ اظهار کرد: برای حج باید ابتدا زمانِ مذاکره تعیین شود که هنوز اقدامی از طرف عربستان نشده است که البته فقط به کشور ما مربوط نمی‌شود، هیچ کشوری مذاکره نکرده و عربستان هیچ اقدامی نداشته است.

او درباره این‌که آیا کشورهای دیگر که روابط دیپلماتیک با عربستان دارند، برای حضور در حج تا کنون مذاکراتی داشته‌اند؟ گفت: هیچ کشوری درباره حج مذاکراتی نداشته است. البته بعضی از کشورها مذاکراتی با عربستان داشته‌اند، اما موضوع آن درباره برگزاری حج نبوده است.

نواب افزود: شنیده‌ها و پیش‌بینی‌هایی مطرح است که عربستان درحال بررسی است؛ اگر عمره رمضانی به خوبی برگزار شود شاید برای حج هم کاری انجام دهند. البته این‌ها شنیده است.

 نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه درباره احتمال حضور ایران در عمره که هم‌اینک در عربستان با حضور جمعی از زائران خارجی درحال برگزاری است، گفت: نیاز است مسؤولان بالامقام کشور درباره عمره تصمیم بگیرند. الان هم که فرصت به آن شکل نیست، چون باید زمینه‌سازی شود.

نواب ب درباره این‌که ممکن است ایرانی‌ها در عمره امسال هم حضور نداشته باشند؟ پاسخ داد: بله. بعید است که انجام شود.

عربستان از زمان شیوع ویروس همه‌گیر کرونا، قوانین سختگیرانه‌ای را برای حضور زائران در مراسم عمره و حج به اجرا گذاشته است. این کشور که میزبانی زائران سرزمین وحی را به عهده دارد در دو سال گذشته حج را بدون حضور زائران خارجی و با جمعیتی محدود از ساکنان این کشور برگزار کرد. عربستان این تصمیم را بدون نظرخواهی از سایر کشورها و غافلگیرانه در زمانی نزدیک به مناسک حج گرفته بود که اعتراض برخی از کشورهای اسلامی، از جمله اندونزی و ایران را برانگیخت.

طبق مقررات سختگیرانه این کشور، تنها زائران واکسینه‌شده مقیم این کشور به شکلی گزینشی امکان حضور در مراسم حج و عمره را داشتند. عربستان هم‌اکنون درحال برگزاری مراسم مستحبی عمره است که پس از یک دوره برپایی آن بدون حضور زائران خارجی امسال تصمصم گرفت با جمعی محدود از زائران مقیم خارج از این کشور آن را برگزار کند، اما با شیوع سویه جدید اُمیکرون در سراسر جهان، یک بار دیگر محدودیت‌ها را برگرداند و تعداد زائران را از ۷۰ هزار نفر به ۵۰ هزار نفر در روز کاهش داد. عربستان تا این لحظه هنوز درباره حج ۱۴۴۳ قمری (۱۴۰۱ خورشیدی) جزئیاتی را مشخص نکرده است.

برگزار نشدن حج در دو دوره گذشته، صف انتظار را برای زائران ایرانی طولانی‌تر کرده است. در ایران نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در نوبت حج هستند، برخی از این افراد ۱۴ یا ۱۵ سال در نوبت بوده‌اند. از بین این زائران، حدود ۷۰ هزار نفر برای حج ۹۸ ثبت‌نام کرده بودند که با شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن حج برای زائران خارجی، آن زائران نیز از سفر بازماندند که درصورت برقراری عمومی حج، اولویت سفر با این دسته از زائران است.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر