|
کدخبر: 241709

پشت پرده کمبودهای دارویی اخیر مشخص شد

رییس سازمان غذا و دارو چالش‌های ارزی را علت برخی کمبودهای دارویی در کشور خواند و گفت: حدود ۲ میلیارد دلار برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۰ در اختیار داشتیم که این مبلغ در شش ماه اول امسال به اتمام رسید و باعث مشکلاتی در پایدار دارو در شش ماه دوم شد.

جامعه پشت پرده کمبودهای دارویی اخیر مشخص شد

 دکتر دارایی در نشست خبری وزارت بهداشت که به صورت ویدیوکنفرانسی برگزار شد، ضمن تبریک ایام پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: ما در شرایطی قرار داریم که افتخار می‌کنیم در حوزه‌های مختلف فناوری و دانش که مورد نیاز پیشرف کشور در عرصه‌های مختلف بوده، توانستیم پیشرفت‌های بسیاری خوبی را داشته باشیم. حوزه کالاهای سلامت‌محور، یکی از حوزه‌های بسیار مهم در جمهوری اسلامی است و سازمان غذا و دارو متولی حفظ و صیانت از سلامت کالاهای سلامت محور در کشور اعم از دارو، تجهیزات پزشکی، داروهای طبیعی، سنتی، طبی، مکمل‌ها، غذا و... است.

صرفه‌جویی ارزی ۲ میلیارد دلاری از محل تولید داروهای زیست فناوری

وی افزود: ما در چهل و سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی خرسندیم که می‌توانیم ۹۷ درصد از داروهای مورد نیاز کشور را تامین کنیم. این در حالی است که ظرفیت کارخانه‌های داروسازی ما دو برابر این عدد است و آن‌ها می‌توانند با سیاست‌گذاری‌های مناسب، تولیدات‌شان را افزایش داده و با تامین پایدار نیاز داخلی بتوانند راهگشای بازارهای صادراتی باشند که باید برنامه مشخص و متقن برای این اقدام داشته باشیم.

دارایی ادامه داد: ما در چهل و سومین سالروز انقلاب می‌توانیم افتخار کنیم که در حوزه زیست فناوری و داروهای بایوتکنولوژی به پیشرفت‌های قابل قبولی رسیدیم و جزو چهار کشور اول آسیا در تولید این داروها هستیم. با تولید داروهای زیست فناوری در کشور هم نیاز بیماران خودمان را که عمدتا برای بیماران صعب العلاج و خاص است، تامین مطمئن و پایدار کردیم و هم ۲ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی در این زمینه داشته‌ایم. حفظ این زیرساخت‌ها برای ارتقاء سلامت مردم برایمان بسیار مهم است.

اتمام سهمیه ارزی دارو در شش ماه اول سال

دارایی ادامه داد: در سال‌های اخیر شاهد افت و خیزهای مختلفی در صنعت دارو و در تامین و تهیه تجهیزات و ملزومات پزشکی و... بودیم که به یکسری سیاست‌های ارزی بازمی‌گردد که در دولت قبل برایش برنامه‌ریزی شده بود. صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ما نیازمند تهیه نهاده‌ها و موارد اولیه خود است که بتواند آن‌ها را از خارج از کشور تهیه کند. در سال ۱۳۹۷ حدود ۴ میلیارد دلار نیاز ارزی‌مان بوده که بتوانیم این منابع را تامین کنیم. به دلیل سیاست‌هایی که اعمال شد، این رقم به صورت بسیار شدیدی کاهش یافت؛ به طوری که در یکسال گذشته به دلیل مصوبه‌ای که سال گذشته در مجلس  شورای اسلامی گذرانده شد، حدود ۲ میلیارد دلار برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۰ در اختیار داشتیم که این مبلغ در شش ماه اول امسال به اتمام رسید و باعث شد که مشکلاتی در زمینه تامین پایدار دارو در شش ماه دوم امسال ایجاد شود که با دخالت رییس جمهور و اختصاص ۷۰۰ میلیون دلاری که در ماه گذشته اتفاق افتاد، بتوانیم به سرعت تامین‌های اساسی را انجام دهیم و مدیریت کنیم.

چالش‌های ارزی؛ علت تاخیر در تامین دارو

وی ادامه داد: امیدواریم این پشتیبانی همچنان ادامه یابد و تا پایان سال کمبودهایمان را به حداقل برسانیم. این دوگانگی کمبود و قیمت یکی از نقاط ضعف این سیستم ارزی است که برای دارو و تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شده؛ چراکه در چند سال گذشته شاهد بودیم که به دلیل مشکلات ارزی که وجود داشته این مبلغ نه به موقع، نه به اندازه و نه از نوع مناسب ارز در اختیار سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت قرار نگرفته که باعث شده مقداری در تامین دارو دچار مشکل شویم و کندی و تاخیر اتفاق افتد.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها