|
کدخبر: 239042

تزریق سینوفارم برای کودکان بهتر است یا پاستوکووک؟

واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ سال از ابتدای هفته جاری در ایران آغاز شد و اکنون این گروه سنی می‌توانند با مراجعه به مراکز واکسیناسیون یکی از دو واکسن سینوفارم و پاستوکووک را تزریق کنند.

مریم دلشاد، پزشک عمومی در مورد واکسیناسیون کودکان، اظهار کرد: با شروع واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ سال در ایران هنوز برخی از والدین برای واکسیناسیون فرزندانشان نگرانی و تردید دارند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر واکسیناسیون کودکان در بیش از صد کشور دنیا در حال انجام است، گفت: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بهتر است کودکان نیز همانند بزرگ‌سالان واکسن کرونا را تزریق کنند، چراکه کودکان در بسیاری از مواقع به کرونا مبتلا می‌شوند و یا ناقل کرونا هستند، اما اینکه هنوز برخی از والدین تصور می‌کنند کودکان کرونا نمی‌گیرند، اشتباه است.

مرگ حدود ۱۳۰۰ کودک مبتلا به کرونا در دنیا

دلشاد با اعلام اینکه از ابتدای پاندمی کرونا تاکنون حدود هزار و ۳۰۰ کودک در دنیا جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند، افزود: مرکز مدیریت و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) تأکید می‌کند وقتی به کودکان واکسن کرونا می‌زنیم، نه‌تنها از ابتلای آن‌ها به کرونا پیشگیری می‌کنیم، بلکه حتی از ابتلای کودکان کوچک‌تری هم که در خانه هستند اما زمان واکسیناسیون آن‌ها نرسیده، کمک می‌کنیم.

این پزشک به یکی از سؤالات پرتکرار این روزهای والدین در مورد تزریق واکسن به کودکان اشاره و تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که فعلاً کودکان نیازی به تزریق دوز سوم واکسن کرونا ندارند.

وی با بیان اینکه طبق آخرین اعلام سازمان بهداشت جهانی تزریق دو دوز واکسن کرونا برای کودکان و نوجوانان کافی است، افزود: چند روز پیش مقاله‌ای منتشر شد که نشان می‌داد سطح آنتی‌بادی در نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ ساله‌ای که واکسن سینوفارم تزریق کرده‌اند ۳ برابر سطح آنتی‌بادی در افراد ۱۸ تا ۳۰ سالی است که این واکسن را تزریق کرده‌اند.

پاسخ ایمنی بهتر واکسن در کودکان

دلشاد ادامه داد: احتمالاً یکی از دلایلی که سازمان بهداشت جهانی هنوز تزریق دوز سوم را برای کودکان و نوجوانان ضروری اعلام نکرده، به خاطر بالا بودن سطح آنتی‌بادی ایجاد شده از دو دوز واکسن در این گروه سنی است. در مورد واکسن (اچ پی وی) نیز در گروه سنی زیر ۱۵ سال تزریق دو دوز کافی است و بعد از این سن، به سه دوز واکسن نیاز است. این موضوع نشان می‌دهد برخی واکسن‌ها پاسخ ایمنی بهتر و سطح آنتی‌بادی بیشتری در کودکان نسبت به بزرگ‌سالان ایجاد می‌کند.

وی بر اهمیت واکسیناسیون کودکان با توجه به حضوری بودن برخی از مدارس تأکید کرد و گفت: ممکن است کودکان در مدارس به کرونا مبتلا شوند و یا ناقل کرونا باشند، درحالی‌که با واکسیناسیون آن‌ها زنجیره انتقال کرونا در جامعه ضعیف‌تر می‌شود.

این پزشک خاطرنشان کرد: درست است به‌احتمال زیاد کودکان کرونا را به‌صورت خفیف می‌گیرند، اما می‌توانند دچار عوارض طولانی مدت کرونا شوند که بر روی کیفیت زندگی و تحصیل آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد، بر این اساس بهتر است کودکان هم مثل بزرگ‌سالان واکسن بزنند تا از ابتلای آن‌ها به کرونا پیشگیری شود.

چه واکسن‌هایی به کودکان تزریق می‌شود؟

وی در مورد واکسن‌هایی که در دنیا به کودکان تزریق می‌شود، توضیح داد: در حال حاضر واکسن‌های فایزر، مدرنا، سینوفارم، سینووک، بهارات و پاستوکووک در دنیا برای کودکان تزریق می‌شود. کشور چین واکسن سینوفارم و سینووک را مدت‌ها است برای کودکان بالای ۳ سال تزریق می‌کند و دو فاز تحقیقاتی منتشر کرده، اما مطالعات فاز سوم هنوز منتشر نشده است.

دلشاد با اشاره به اینکه واکسن سینوفارم تأییدیه سازمان بهداشت جهانی را برای بزرگ‌سالان دارد، اما برای کودکان ندارد، تصریح کرد: با این وجود بسیاری از کشورهای دنیا واکسن سینوفارم را برای کودکان تزریق می‌کنند. در حال حاضر به‌جز چین، کشورهای امارات متحده عربی، بحرین، آرژانتین کودکان بالای ۳ سال و پاکستان و مراکش کودکان بالای ۱۲ سال را با سینوفارم واکسینه می‌کنند.

وی با بیان اینکه میلیون‌ها کودک در دنیا با سینوفارم واکسینه شده‌اند و تاکنون عوارض جدی گزارش نشده است، گفت: کودکان ۱۲ تا ۱۸ سال در ایران که واکسن سینوفارم را تزریق کرده‌اند، هیچ‌کدام عوارض جدی گزارش نکرده‌اند و به نظر می‌رسد عوارض واکسن برای کودکان کمتر است.

دلشاد همچنین در پاسخ به سؤال این روزهای والدین در مورد تفاوت واکسن سینوفارم و پاستوکووک، توضیح داد: واکسن پاستوکووک یا سوبرانا محصول مشترک انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا است. کوبا ید طولانی در واکسن‌سازی دارد و این واکسن کنژوگه یا واکسن پروتئینی نوترکیب است. پاستوکووک یا سوبرانا تنها واکسن دنیا محسوب می‌شود که سه دوز دارد و فاصله بین هر دوز ۲۸ روز است، اما برای کودکان فقط دو دوز تزریق می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کوبا این واکسن را برای کودکان ۳ تا ۱۸ سال تزریق می‌کند. در ساختن این واکسن از پروتئین اسپایک ویروس کرونا و آنتی‌ژن کزاز استفاده شده است تا سیستم ایمنی را بیشتر تحریک و آنتی‌بادی بیشتری در بدن تولید و ایمنی بیشتری ایجاد شود.

دلشاد اضافه کرد: نتیجه‌گیری که در سه فاز بالینی بزرگ‌سالان به‌دست‌آمده نشان می‌دهد تزریق ۲ دوز واکسن پاستوکووک یا سوبرانا ۷۱ درصد ایمنی‌زایی و تزریق ۳ دوز واکسن ۹۲ درصد ایمنی‌زایی داشته که درصد بالایی است، همچنین نتیجه‌گیری که در سه فاز بالینی به‌دست‌آمده نشان می‌دهد این واکسن صد در صد جلوی مرگ‌ومیر را گرفته که خبر بسیار خوبی است.

وی با اشاره به اینکه کوبا این واکسن را برای کودکان بالای ۳ سال تزریق می‌کند، افزود: ونزوئلا و ایران کشورهایی هستند که مجوز تزریق این واکسن را برای کودکان صادر کرده‌اند. اما هیچ اطلاعات مقایسه‌ای نداریم که برای کودکان سینوفارم بهتر است یا پاستوکووک.

انتخاب نوع واکسن با والدین است

این پزشک انتخاب نوع واکسن برای کودکان زیر ۱۲ سال را وابسته به نظر والدین دانست و گفت: واکسن سینوفارم در کشورهای بیشتری تزریق می‌شود، درحالی‌که بر اساس مقالاتی که درباره ایمنی‌زایی واکسن پاستوکووک برای بزرگ‌سالان منتشر شده، ممکن است این واکسن ایمنی‌زایی بیشتری داشته باشد، با این وجود قطعی نیست و به انتخاب والدین برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه واکسن پاستوکووک تأییدیه سازمان بهداشت جهانی را برای کودکان و بزرگ‌سالان ندارد، ادامه داد: اطلاعات پاستوکووک خیلی خوب است، اما سینوفارم در کشورهای بیشتری تزریق شده و جامعه آماری بالایی دارد.

دلشاد در خاتمه بار دیگر با اشاره به شیوع امیکرون از والدین خواست حتماً کودکان را واکسینه کنند و اظهار امیدواری کرد  که با واکسینه شدن کودکان و قطع زنجیره انتقال جلوی انتشار و جهش ویروس گرفته شود و هرچه زودتر به پایان پاندمی کرونا نزدیک شویم.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر