|
کدخبر: 236531

خبر مهم سازمان جهانی بهداشت درباره پایان کرونا

سازمان جهانی بهداشت از آغاز مرحله جدید همه گیری کووید-۱۹ با سویه اُمیکرون در اروپا خبر داد که می‌تواند تئوری نزدیک بودن پایان این همه‌گیری را تایید کند.

به گزارش روزنامه فرانسوی «لو فیگارو»، هانس کلوگ مدیر بخش اروپای سازمان جهانی بهداشت روز یکشنبه گفت سویه اُمیکرون کرونا فصل جدیدی را در همه گیری این ویروس باز کرده که می‌تواند به پایان آن منجر شود.

کلوگ دیروز یکشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت این مساله که منطقه اروپا به پایان همه گیری نزدیک می‌شود «پذیرفتنی» است.

وی با  هشدار در مورد سویه اُمیکرون که تا ماه مارس (حدود دو ماه دیگر) احتمالا۶۰ درصد مردم اروپا را درگیرخواهد کرد، بار دیگر همگان را به مراقبت و هوشیاری در برابر ویروس کرونا فرا خواند.

مدیر بخش اروپای سازمان جهانی بهداشت عنوان کرد: پس از فروکش کردن موج اُمیکرون، مصونیت کلی برای چند هفته و چند ماه وجود خواهد داشت که این امر یا نتیجه تزریق  گسترده واکسن است و یا به دلیل مصونیت ناشی از ابتلای افراد و تا حدی به دلیل تغییر فصل.

کلوگ بااینحال تاکید کرد: هنوز وارد دوران «بوم‌گیری» (آندمیک) نشده ایم. بوم‌گیری یعنی می توانیم پیش‌بینی کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد. این ویروس چندین بار ما را غافلگیر کرده است و باید محتاط باشیم.

بر پایه داده های سازمان جهانی بهداشت: منطقه ای شامل ۵۳ کشور که بیشتر آنها در آسیای مرکزی و اروپا قرار دارند تا ۱۸ ژانویه (۲۸ دی ماه)۱۵ درصد از کل ابتلا به ویروس اُمیکرون را به خود اختصاص دادند.

به گفته آژانس سلامت اروپا، سویه اُمیکرون در اتحادیه اروپا و محدوده اقتصادی اروپا در اواخر ماه نوامبر (آذر) مشاهده شد و بیش از سویه دلتا ساکنان منطقه را درگیر کرد.

به گفته مدیر بخش اروپای سازمان جهانی بهداشت در شرایط جدید و همزمان با افزایش انفجاری شمار مبتلایان، تلاش‌ها از این پس به کاستن از میزان اختلال ناشی از ابتلا و حمایت از افراد آسیب پذیر متمرکز خواهد شد و نه تنها برای شکستن چرخه انتقال و گردش ویروس.

آژانس دارویی اروپا ۱۱ ژانویه (۲۱ دی ماه) اعلام کرده بود: هرچند که کووید۱۹ هنوز در مرحله همه‌گیری جهانی (پاندمی) است اما ظهور سویه اُمیکرون این احتمال را تقویت کرد که بیماری وارد مرحله بوم‌گیر مسری (اندمی) شود که بشر می‌تواند زندگی با آن را بیاموزد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر