|
کدخبر: 227092

اگر این علایم را دارید به امیکرون مبتلا شده اید

صالحی درباره علائم سویه امیکرن، بیان کرد: بسیاری از بیماران سویه امیکرون بدون علامت هستند و تنها قسمت عمده‌ای علائم خفیف دارند.

حسن صالحی، متخصص بیماری‌های عفونی درباره سویه جدید امیکرون در کشور گفت: قدرت واگیری بالا از مهم‌ترین ویژگی های امیکرون است که بر روی سطح پروتئین اسپایک تاثیر می گذارد، طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ممکن است این نوع  از کرونا در عرض ۲ ماه تبدیل به کرونا نوع غالب شود.

او افزود: داده‌های فعلی درباره شدت امیکرون نسبت به سویه دلتا می گوید این نوع از کرونا خفیف‌تر است، اما به دلیل سرعت  بالای ابتلا امکان افزایش بیماران بد حال و تعداد بستری‌ها در مدت کوتاهی وجود دارد، احتمال ابتلای افرادی که تا به امروز واکسینه نشده اند بالا است.

علائم امیکرون چیست؟

صالحی درباره علائم سویه امیکرن، بیان کرد: بسیاری از بیماران سویه امیکرون بدون علامت هستند و تنها قسمت عمده‌ای علائم خفیف دارند. گرفتگی بینی، عطسه، سرفه متناوب و خشک، کوفتگی بدن و سردرد از علائم واریانت امیکرون هستند، اما این علائم می‌توانند در برخی از افراد به خصوص افراد مسن و افرادی که نقص ایمنی دارند بیشتر باشد.

او گفت: در حال حاضر طبق گزارشات فعلی علائم این واریانت یک تا دو هفته طول می‌کشد که معمولا نسبت به سویه‌های قبل همراه با تب بالا، علائم گوارشی مانند اسهال، درگیری ریوی نیست همچنین تزریق دز سوم واکسن با ایمنی که ایجاد می‌کند تا از نوع شدید بیماری جلوگیری شود.

نسبت افزایشی واکسیناسیون در کشور نسبت به چندین ماه گذشته 

مسعود یونسیان، متخصص اپیدمیولوژی در این راستا گفت: از تغییرات متعددی که در ذخیره ژنتیکی این ویروس رخ داده افزایش سرایت پذیری است که قدرت سرایت پذیری در این نوع بیش از کرونا دلتا دیده می شود، بنابراین باید در تقابل با هر نوع واریانت خود را متناسب با ویژگی‌های آن آماده کنیم، زیرا وقتی سرایت پذیری ویروس افزایش پیدا می‌کند ما نیز باید اقدامات بهداشتی را در مقابل آن سویه افزایش دهیم.

او گفت: در زمان اوج نوع دلتا تقریبا واکسیناسیون موثری نداشتیم یعنی در ۲۶ مرداد ماه که نقطه قله واریانت دلتا بود حدود ۵ درصد جمعیت را واکسینه کامل کرده بودیم که خوشبختانه و در حال حاضر نسبت واکسیناسیون در کشور نسبت به چندین ماه گذشته روند رو افزایش داشته است.

این متخصص اپیدمیولوژی افزود: هیچ واکسنی در طول تاریخ ایمنی و امنیت صد در صد ایجاد نکرده است و تا کنون مشخص نیست که واکسن‌های مورد استفاده در مقابل سویه جدید چه میزان اثر بخشی دارد و این موضوع در کنار سرایت پذیری بالا منجر به این شده است، که معتقدند در عرض ۱۷ روز امکان جایگزینی واریات امیکرون به سویه دلتا وجود دارد.

یونسیان با تایید افزایش ایمنی افرادی واکسن زده نسبت به واکسن نزده ها در برابر هر نوع جهش کرونا، گفت: ۱۷ میلیون نفر از جمعیت ما که جمعیت زیر ۱۲ سال را تشکیل می دهند هنوز واکسن موثری برای آن ها وجود ندارد و این جمعیت هم خودشان آسیب پذیری بالایی دارند همچنین می توانند به عنوان حامل، این آلودگی را به دیگران منتقل کنند.

سطح ایمنی بدن در گذر زمان کاهش پیدا می کند

او افزود: تعدادی از افرادی که در موج های اول و دوم ویروس کرونا به این ویروس مبتلا شدند یا خیلی زود واکسینه شدند درصدی از ایمنی آن ها طی گذشت زمان از بین رفته است بنابراین وزارت بهداشت تاکید دارد آن دسته از افرادی که نوبت سوم تزریق واکسن آن ها رسیده است حتما تزریق واکسن را انجام دهند زیرا ممکن است در اثر گذشت زمان سطح ایمنی بدن آن ها کاهش پیدا کرده باشد.

این متخصص اپیدمیولوژی ادامه داد: با رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی و  پوشش واکسیناسیون، متاسفانه کفه ترازو به سمت پاندمی حرکت خواهد کرد و شاهد پدیده ای مانند موج پنجم خواهیم بود.

او گفت: نگران برخی از بازگشایی ها مانند استادیوم ها، مدارس، دانشگاه ها و برخی از مشاغل و مسافرت ها همچنین دورهمی های شب یلدا هستیم و اگر اقدامات لازم را به موقع اجرا نکنیم مانند موج پنجم عواقب جبران ناپذیری در پی خواهیم داشت.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر