|
کدخبر: 236206

برنامه وزارت بهداشت برای بیمه رایگان این افراد

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ضمن تشریح مزایای نسخه‌نویسی الکترونیک و درخواست حمایت از سایر دستگاه‌ها، به برخی انتقادها در این زمینه اشاره کرد و گفت: فردی که در رسانه‌ها به نسخه نویسی الکترونیک انتقاد و تصویر کارت واکسن وزیر بهداشت را منتشر کرده است را چک کردیم؛ حتی یک نسخه هم ننوشته است، پس به چه چیزی انتقاد دارد؟

جامعه برنامه وزارت بهداشت برای بیمه رایگان این افراد

دکتر محمدمهدی ناصحی در نشستی خبری ضمن تبریک فرا رسیدن میلاد حضرت زهرا (س) و روز زن، گفت: عمده بیمه‌شدگان ما بیمه رایگان در دو بخش روستایی و همگانی هستند و در سایر صندوق‌ها هم در کل کشور تا دورترین نقاط را پوشش داده‌ایم و برای ما هم افتخار است که به مردم خدمت کنیم و همه حوزه‌های سازمان درصدد بهبود خدمات هستند. در سطح پوشش خدمات می‌خواهیم ان‌شاءالله بتوانیم مردم کم برخوردار در حاشیه شهرها که نه داخل شهر هستند و نه روستا، بیمه شوند. با همکاری سایر نهادها کار را آغاز کردیم که این قسمت جامعه را بیمه رایگان کنیم.

وی در همین راستا افزود: در منطقه هرندی تهران نزدیک ۱۰ هزار نفر بیمه شدند و در ۲۴۳ منطقه تهران هم برنامه داریم که به سرعت کار را اجرایی کنیم و سعی کردیم تا پایان سال بتوانیم حاشیه شهر تهران را پوشش کامل بیمه دهیم. در سایر استان‌ها هم کار آغاز شده است و  ۲۰۲۰ منطقه کم برخوردار داریم و برخی استان‌ها مثل کرمان پیشگام بودند و سایر استان ها هم آغاز به کار کردند تا این قشر از مردم با توجه ویژه، بیمه شوند؛ در مجموع هر ایرانی که بیمه ندارد با آغوش باز بیمه می‌شود.

او درباره پوشش بیمه ناباروری نیز اظهار کرد: اعتباری از زمان ابلاغ این برنامه تاکنون داریم و به شدت پیگیر هستیم و در سطح کشور ابلاغیه انجام دادیم و با موسسات وارد مذاکره و قرارداد شدیم و آمادگی پرداخت طبق قانون در این حوزه را داریم. تقاضا داریم اطلاع رسانی کافی صورت گیرد که زوجین نابارور بامراجعه به پزشکان نشان‌دار شوند و از این خدمات بهره ببرند.

وی افزود: در بخش توانبخشی معلولین و بیماران اوتیسم از ابتدای سال تلاش کردیم و به تمام موسسات  اطلاعیه دادیم و آمادگی اعلام کردیم که فعال باشیم. در این بخش تلاش کردیم اعتباری که با توافق بهزیستی جذب شده است هزینه شود، ولی یک سری موانع سبب شد منابع به صورت کافی جذب نشود. طبق قانون باید تعرفه دولتی در نظر بگیریم، پیشنهادی به شورای عالی بیمه مطرح کردیم تا بتوانیم تعرفه غیردولتی هم پرداخت کنیم و تقریبا یک سوم معلولین با این امکانات به مراکز طرف قرارداد ما مراجعه کردند؛ هرچند به نظر ما کم است و ظرفیت بیشتر است. از طرف دیگر محدودیت واژه «معلولین» گذاشته شده و لازم است تعریف وسیع‌تری صورت گیرد؛ چراکه کسی که دچار حادثه می‌شود و دچار آسیب جسمی و مغزی می‌شود زمان طلایی خدمت به او ۶۰ روز اول است و باید بتواند از خدمات استفاده کند؛ بنابراین تعریف این بخش محدودیت‌هایی دارد که باید جامع‌تر شود.

او در ادامه صحبت‌هایش در خصوص نسخه نویسی الکترونیک نیز تاکید کرد: ما مجری اولیه اجرای طرح نبودیم و باید شورای عالی بیمه و معاونت‌های مرتبط در وزارت بهداشت این کار را انجام می‌دادند؛ اما بعد از اینکه اجرایی نشد به ما واگذار شد و اینبار قانون‌گذار تکلیف این کار را بر عهده بیمه‌ها گذاشت. این کار بزرگ ملی با تمام چالش‌ها و عدم همکاری‌ها صورت گرفت. نسخه نویسی الکترونیک یک نهال نوپا و آسیب پذیر است و باید فواید آن را دید.

وی در این راستا در پاسخ به سوالی درباره امکان انتشار اطلاعات بیمه‌شدگان در قالب سامانه نسخه نویسی الکترونیک، گفت: نشت پرونده فردی در فضای مجازی اول خود پزشک را زیر سوال می‌برد، پزشک امین مردم و بیمار است و اگر کدی دارد، برای معاینه و ویزیت بیمار است، نباید اقدام به نشر اطلاعات کند. قبلا مهر پزشک در درمانگاه و بیمارستان در بخش بود و استفاده می‌شد. اکنون این کد در دست پزشک است و الان حفاظت این کار بیشتر است و این کار بزرگ سبب بهبود بسیاری از موضوعات از جمله ساماندهی منابع و جلوگیری از تخلفات شده است. اما با یک سری از مشکلات می‌خواهند دستاوردها را تحت‌الشعاع قرار دهند.

ناصحی تصریح کرد: سازمان‌های بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی کم هزینه نکردیم و این درحالیست که خیلی‌ها از جمله بیمه‌های تکمیلی پای کار نیامدند و اکنون اعلام می‌کنند که مردم کاغذ بیاورند پول آنها را بدهیم، درحالی که این سامانه باید آماده می‌شد و در بیمه سلامت به بیمه‌های تکمیلی لینک دادیم تا مردم بتوانند بدون مراجعه به بیمه تکمیلی هزینه اسناد را دریافت کنند.

ناصحی گفت: ما جزئیات کار را در این سامانه‌ها رصد می‌کنیم که کدام دارو چه هزینه‌ای دارد و.... مثلا در شهرستان قم میانگین تعداد اقلام دارویی تجویزی ۴.۹ است و در مازنداران ۳.۷ است؛ درحالی که میانگین جهانی نزدیک ۲ است. بیشترین هزینه سازمان در دی ماه بیش از ۵ میلیارد تومان در زمینه کووید بوده است و این درحالیست که سهم بیمار ۵۰۰ هزارتومان است. با این اطلاعات به داد مردم در پرداخت هزینه‌ها می‌رسیم در غیر این صورت نمی‌توان هزینه کمرشکن و مخرب را ساماندهی کرد. مطمئنا استخراج اطلاعات شش ماه و یک سال خیلی مفید است؛ چون جلوی سوءاستفاده‌ها را می‌گیرد و مثلا دارو کد اصالت می‌خورد و دیگر قاچاق نمی‌شود و تولید کننده بر اساس آمار ما می‌داند دارو را چقدر تولید کند و کجا توزیع کند؛ این مشکلات با نسخه نویسی برطرف می‌شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، اظهار کرد: سامانه ما قطعی چندانی ندارد و سامانه‌های پشتی قطع می‌شود. در تهران مشکل بیشتر است و در استان‌ها نسخه نویسی تا حد زیادی موفق است. خود نظام پزشکی به عنوان یکی از ارکان در دبیرخانه است و خود دوستان نظام پزشکی منتقد هستند که جای تعجب دارد و باید خودشان  فعال باشند. ما وظیفه پنل درست کردن نداریم و بعد هم مورد آماج حمله‌ها قرار گیریم، آیا وظیفه ما بوده امضای الکترونیک را ساماندهی کنیم؟ ۵۰ هزارنفر در سامانه نظام پزشکی بدون سخت افزارهای موجود امضای دیجیتال گرفتند؛ درحالی که نزدیک ۲۰۰ هزار پزشک شماره نظام دارند. مرتب به امنیت سامانه انتقاد دارند اما امنیت سامانه وظیفه چه کسی بوده است؟

وی بیان کرد: فایده نسخه نویسی الکترونیک برای نظام سلامت بسیار بالا است‌ و چرا نباید بعد از ۱۶ سال اتفاقات به نتیجه برسند؟ کدینگ‌ها ناهماهنگ است و پرونده الکترونیک سلامت کامل نشده است‌. از عزیزان تقاضای حمایت داریم. آقایی که در رسانه‌ها به نسخه نویسی الکترونیک انتقاد کرده است یا تصویر کارت واکسن وزیر بهداشت را منتشر کرده است را چک کردیم و دیدیم حتی یک نسخه هم ننوشته است، پس به چه چیزی انتقاد دارد؟ با نسخه نویسی الکترونیک می‌توان جلوی تخلفات را گرفت و از سایر دستگاه‌ها هم می‌خواهیم کمک کنند.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها