|
کدخبر: 231949

پای واکسن برکت به ثبت جهانی باز شد

برندگی گفت: من فکر می کنم در عرض یکی، دو ماه آینده واکسن برکت ثبت جهانی شده و از سازمان جهانی بهداشت مجوز می‌گیرد.

جامعه پای واکسن برکت به ثبت جهانی باز شد

اکبر برندگی، مدیرعامل گروه دارویی برکت،  گفت: تولیدات واکسن برکت مانند روال قبل ادامه دارد.

وی با بیان اینکه خط دو تولید واکسن برکت که قول راه اندازی آن را داده بودیم در حال پاس کردن مراحل آزمایشی و تکنیکال خود است، افزود:  خط یک تولید واکسن کووایران برکت مانند سرعت قبل، در حد تولید ۵ تا ۶ میلیون دُز واکسن در ماه به کار خود ادامه می دهد.

برندگی ادامه داد: در حال حاضر بالای ۲۰ میلیون دُز واکسن تولید کردیم و از تحویل ۱۵ میلیون دُز واکسن هم عبور کردیم  و وزارت بهداشت از ما بالای ۱۵ میلیون دُز واکسن برکت تحویل گرفته است.

وی با اشاره به راه اندازی خط سوم تولید واکسن برکت گفت: دستگاه‌های کامل این خط نصب شده و در حال نصب برنامه‌های نرم افزاری آن هستیم. با توجه به نیاز کشور اگر راه اندازی خط سوم به صورت آرام هم پیش برود مشکلی ندارد چراکه ضرورتی برای زیر بار رفتن این خط وجود ندارد.

برندگی افزود: هر زمانی که کشور نیاز داشت و صادرات شکل گرفت از خط سوم برای تولید واکسن برکت می‌توان استفاده کرد.

مدیرعامل گروه دارویی برکت گفت: با اینکه قولی داده شد که ۲۰ درصد تولید هر کارخانه‌ای مجوز صادرات دارد؛ اما هنوز مجوز مکتوبی برای صادرات واکسن برکت دریافت نکردیم.

وی با اشاره به صادرات واکسن برکت تصریح کرد: صادرات به این سادگی نیست چراکه نیازمند ثبت سازمان بهداشت جهانی است مگر اینکه برخی از کشورها مقررات وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ما را بپذیرند.

برندگی گفت: در ایران زمانی که واکسن برکت مجوز گرفت در لیست اضطرار قرار داده شد و عنوان شد وسط فاز سوم مطالعاتی می‌توان از این واکسن استفاده کرد بنابراین در حال حاضر مطالعه فاز سوم به پایان رسیده و  واکسن برکت از لیست اضطرار در کشور ما خارج شده است.

مدیرعامل گروه دارویی برکت ادامه داد: در چنین شرایطی در صورتی ما اجازه صادرات خواهیم داشت که کشورهای دیگر واکسن برکت را وارد  لیست اضطرار خود کنند در غیر این صورت باید واکسن ثبت سازمان بهداشت جهانی شود و در این صورت هر کشوری که بخواهد این واکسن را مصرف کند دیگر لازم نیست از ما مستندات دریافت کند.

وی ادامه داد: یکی از کشورهای دنیا در حال حاضر واکسن برکت را در لیست اضطرار خود قرار داده و منتظر هستند این واکسن را به آن‌ها صادر کنیم اما ما هنوز مجوز داخلی صادرات را دریافت نکردیم.

برندگی تصریح کرد: ۳- ۴ کشور دنیا در خواست واکسن برکت را از ما دارند و حتی با سفرای این کشورها مذاکراتی مفصل صورت گرفته است.

مدیرعامل گروه دارویی برکت با بیان اینکه در چند روز آینده با سازمان جهانی بهداشت ژنو جلساتی خواهیم داشت که مستندات خود را به آن‌ها ارائه و بتوانیم مجوز را از آن ها دریافت کنیم، ادامه داد: من فکر می‌کنم در عرض یکی، دو ماه آینده واکسن برکت ثبت جهانی خواهد شد و از سازمان جهانی بهداشت مجوز می‌گیرد.


 

منبع: برنا

ارسال نظر