|
کدخبر: 231296

تومور خوش خیمی که منجر به دیابت می شود!

نشریه "سالانه‌های طب داخلیِ" ایالات متحده در گزارشی اعلام کرد که براساس یافته‌های جدید در ۱۰ درصد بزرگسالان، تومور خوش خیم مرتبط با دیابت و فشار خون بالا وجود دارد.

این یافته‌ها نشان داد از هر ۱۰ بزرگسال در یک نفر تومور خوش خیم یا توده ای در غدد فوق کلیوی وجود دارد که اگرچه بی ضرر است اما خطر ابتلا به دیابت نوع دو و فشار خون بالا را افزایش می دهد.

به گفته متخصصان انگلیسی، این توده‌ها می‌توانند باعث افزایش تولید هورمون‌ها از جمله هورمون استرس موسوم به کورتیزول در غددی شوند که بالای کلیه‌ها قرار دارند و سطح هورمون‌ها را در بدن کنترل می‌کنند.

این یافته مبتنی بر آمار به دست آمده از مطالعات صورت گرفته در انگلیس و ایالات متحده است.

به گفته محققان، افزایش سطح کورتیزول در روندی موسوم به "ترشح خفیف کورتیزول مستقل"، با دیابت نوع دو و فشار خون بالا مرتبط است و در بیمارانی که ترشح خفیف کورتیزول مستقل مشاهده شد، بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا بودند و برای کنترل فشار خون به مصرف سه قرص یا بیشتر نیاز داشتند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، همچنین در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع دو افرادی که ترشح خفیف کورتیزول مستقل را داشتند دو برابر بیشتر احتمال داشت که تحت درمان با انسولین قرار گیرند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر