|
کدخبر: 231244

تکذیب ممنوعیت واردات واکسن کرونا / محموله جدید واکسن کرونا وارد کشور شد

به دنبال انتشار خبری مبنی بر ممنوعیت واردات واکسن کرونا به کشور به نقل از رئیس سازمان غذا و دارو، او دوشنبه شب این مطلب را تکذیب کرد.

جامعه تکذیب ممنوعیت واردات واکسن کرونا / محموله جدید واکسن کرونا وارد کشور شد

بهرام دارایی گفت: بنابر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، واردات واکسن کرونا مطلقا ممنوع نیست و ورود واکسن از خارج کشور در صورت نیاز همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. رئیس سازمان غذا و دارو، سه روز پیش در حاشیه مراسم رونمایی واکسن «نورا» در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا‌و‌سیما گفته بود که دیگر واردات واکسن کرونا نخواهیم داشت و متکی به تولید داخل هستیم که کفاف نیاز اصلی ما را همچون دز سوم خواهد داد. اظهارنظری که با واکنش‌های بسیاری در داخل و خارج کشور همراه شد. پس از این واکنش‌ها او دوشنبه شب با بیان اینکه به هیچ عنوان کلمه‌ای تحت عنوان ممنوعیت برای واردات واکسن‌های خارجی عنوان نکردم، ممنوعیت واردات واکسن به کشور را رد کرد و گفت: «قرار نیست واردات واکسن‌های خارجی متوقف شود، چرا که ما میلیاردها دلار به کواکس سازمان بهداشت جهانی برای دریافت واکسن کرونا، پول داده‌ایم که به وقت اضطرار به ما تحویل نداده‌اند. حالا باید این محموله‌های خریداری شده به ایران فرستاده شود. قرار نیست ممنوعیتی برای واردات آنها داشته باشیم. حتی ممکن است واکسن‌های اهدایی از سایر کشورها را هم داشته باشیم.» البته او تنها مقامی نیست که ظرف روزهای گذشته از ممنوعیت واردات واکسن‌های خارجی به کشور سخن گفته است.

پیش از او بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت روز پنج‌شنبه چهارم آذر طی مراسمی در موسسه تحقیقات و سرم‌سازی رازی در حصارک کرج، گفته بود: «ما دیگر وارداتی نخواهیم داشت و متکی به تولیدات داخلی خواهیم بود و این اطمینان را داریم که برای مردم هر نوع واکسنی خواهیم داشت.» کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت ایران هم طی روزهای گذشته گفته بود تولید داخلی واکسن کرونا «کافی» است، بنابراین ستاد ملی مقابله با کرونا در شرایط اقتصادی فعلی واردات واکسن کرونا را ممنوع کرده است.

همزمان با واکنش‌های صورت گرفته به ممنوعیت واردات واکسن کرونا و تکذیب این خبر، سخنگوی گمرک روز گذشته از واردات جدید واکسن کرونا به کشور خبرداد. به گزارش انتخاب، به نقل از گمرک، ‌سید روح‌الله لطیفی‌ اظهار کرد: محموله‌های ۸۸ و ۸۹ واکسن به میزان ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دز از نوع سینوفارم در روزهای اخیر از گمرک فرودگاه امام خمینی‌(ره) به صورت حمل یکسره ترخیص شد که با اضافه شدن این میزان، واردات واکسن به ۱۵۲ میلیون و ۵۰۸ هزار و ۳۰۸ دز رسید. وی با بیان اینکه این ۲ محموله آمار واکسن سینوفارم را به ۱۳۵ میلیون و چهار هزار و ۴۹۸ دز رساند، خاطرنشان ‌کرد: پس از آن، واکسن آسترازنکا به میزان ۱۳ میلیون و ۲۸۷ هزار و ۶۱۰ دز، اسپوتنیک چهار میلیون و ۹۱ هزار و ۲۰۰ دز و باهارات با یک میلیون و ۱۲۵ هزار دز از مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) وارد کشور شده‌اند و به صورت حمل یکسره و بدون توقف ترخیص شد.

سخنگوی گمرک تصریح ‌کرد: به دلیل تولید مناسب واکسن در داخل، میزان بالای واکسیناسیون و واردات مناسب در چند ماه اخیر، نیاز به واردات واکسن کرونا کاهش یافته است.  از سوی دیگر مهرداد جمال‌ارونقی، معاون سابق گمرک گفت که طی ۵ روز گذشته ۲ میلیون و۴۰۰ هزار دز واکسن سینوفارم طی دو محموله وارد کشور شده است. خبر ممنوعیت واردات واکسن کرونا به کشور در شرایطی مطرح شد که طی چندماه گذشته با واکسیناسیون گسترده در کشور، آمار قربانیان کرونا و از سوی دیگر موارد ابتلا و بستری به پایین‌ترین حد از دو سال پیش رسیده است و نقشه کرونایی کشور نیز به رنگ آبی غالب در آمده است. از همین رو سخنان اخیر مقامات وزارت بهداشت مبنی بر عدم نیاز به واردات و تکیه بر تولید داخل با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شد.

  کمبود آسترازنکا برطرف می‌شود

در این میان به دنبال مراجعه مردم برای تزریق دز سوم واکسن کرونا و کمبود واکسن آسترازنکا در سطح شهر تهران، محمد هاشمی، سرپرست روابط‌ عمومی وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با روزنامه همشهری تاکید کرد: «تا چند روز دیگر محموله‌های جدید این واکسن وارد کشور خواهد شد و افرادی که تمایل به تزریق این واکسن برای دز سوم دارند باید اندکی صبوری کنند.

  میزان واکسن‌های تزریق شده

درهمین حال بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲۰ میلیون و ۹۷۱ هزار و ۲۴۴ دز رسیده است.

تا کنون ۵۹ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۹۵۰ نفر دز اول، ۵۲ میلیون و ۲۶۰ هزار و ۲۷۶ نفر دز دوم و ۸ میلیون و ۷۵۲ هزار و ۱۸ نفر دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. همچنین در شبانه‌روز گذشته ۵۴۸ هزار و ۲۲۲ دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. ازسوی دیگر بنابر اعلام وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۰۶ مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند که از میان آنها ۳۵۸ نفر بستری شدند. همچنین ۳۴ بیمار نیز جان خود را از دست دادند.

  خطر گردش «اُمیکرون» در کشور

همزمان با خبرها در مورد واردات واکسن، هشدارها در مورد شیوع اُمیکرون در کشور ادامه دارد. در همین راستا، حمید سوری اپیدمیولوژیست نسبت به خطر گردش اُمیکرون در کشور هشدار داد و با تاکید بر اینکه باید برای پیک ششم کرونا هم آمادگی داشته باشیم، تصریح کرد: وقوع خطر بسته به سرعت گردش ویروس در جامعه متفاوت است. هر چقدر سویه اُمیکرون گردش بیشتری داشته باشد تبعات و عوارض آن هم بیشتر است، اما چون ما اطلاعاتی نداریم خیلی نمی‌توانیم در مورد آن قضاوت کنیم مگر در جایی که میزان مراجعه به مراکز درمانی افزایش یابد. او در عین حال گفت که هنوز سویه غالب کرونا در کشور نوع دلتا است.

  اُمیکرون آخرین سویه کرونا نیست

 ‌ماریا ون‌کرکوف، رئیس تیم فنی مبارزه با همه‌گیری کرونا در سازمان جهانی بهداشت در مصاحبه با شبکه خبری بی‌بی‌سی تاکید کرد: اُمیکرون آخرین سویه کرونا نیست؛ این یک مشکل جهانی است و نیاز به راه‌حل جهانی دارد.

 

 

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر