|
کدخبر: 230751

آنفولانزا چیست؟

با وقوع پاندمی کرونا توجه مردم جهان به سرماخوردگی و آنفولانزا نیز بیشتر شده است. در فصل های شیوع این بیماری ها، تشخیص آنها از یکدیگر کار مشکلی است. در این مقاله به بررسی بیماری آنفولانزا پرداخته ایم.

آنفولانزا یک بیماری تنفسی واگیردار است که توسط ویروس هایی با همین نام ایجاد می شود. این بیماری گلو، بینی و بعضی وقت ها، ریه (شش) ها را درگیر می کند. آنفولانزا ممکن است خفیف یا شدید باشد و گاهی حتی می تواند منجر به مرگ شود. ویروس‌های آنفولانزا سه نوع هستند، نوع A، B و C. معمولاً آنفولانزا نوع A بیشترین عوارض را به همراه دارد. بهترین راه برای مبتلا نشدن به آنفولانزا، تزریق واکسن در شروع فصل سرد است.

نشانه های آنفولانزا

کسی که به آنفولانزا مبتلا شده است، ممکن است که بعضی یا همه این علائم را داشته باشد:

  • تب و لرز یا تب به تنهایی
  • گلودرد
  • سرفه
  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • احساس خستگی
  • بدن درد
  • سردرد
  • اسهال و استفراغ (خصوصا در کودکان)

به یاد داشته باشید همه کسانی که به آنفولانزا مبتلا می شوند، ممکن است تب نداشته باشند.

در صورتی که علائم سرماخوردگی دارید اما نمی دانید که بیماری شما سرماخوردگی، آنفولانزا یا کرونا است، می توانید در مدافون، از بهترین پزشکان و متخصصان کشور در زمینه های پزشکی عمومی، عفونی، ریه، کرونا و... مشاوره پزشکی دریافت کنید. به لینک پزشکان آنلاین مدافون مراجعه کنید و از برترین پزشکان آنلاین کشور، سوال پزشکی خود را آنلاین یا تلفنی  بپرسید.

واکسن آنفولانزا

سرایت آنفولانزا

اکثر متخصصان معتقدند که ویروس‌های آنفولانزا بیشتر از طریق ترشحات بینی یا دهان هنگام سرفه، عطسه یا صحبت کردن شخص مبتلا منتقل می شود. این ترشحات می تواند از طریق دهان یا بینی وارد بدن افراد دیگر شده و آنها را مبتلا سازد. احتمال ابتلا از طریق لمس سطح آلوده به ویروس آنفولانزا ، کمتر است مگر اینکه شخص پس از لمس به دهان، بینی یا چشمان خود دست بزند.

انواع و آمار آنفولانزا

طبق مطالعه وب سایت CDC در سال 2018، در این سال به طور متوسط 8 درصد از جمعیت آمریکا به  آنفولانزا مبتلا شده اند که در زمان های مختلف سال بین 3 تا 11 درصد می باشد. پیش از این گفته می شد که بین 5 تا 20 درصد جمعیت آمریکا در سال به آنفولانزا مبتلا می شوند که این آمار، شامل افرادی که دارای علائم آنفولانزا نبوده اند هم می شود. در حالی که مطالعه اخیر تنها شامل افرادی است که دارای علائم آنفولانزا هستند. چرا که آنفولانزا نیز مانند کرونا، می تواند در برخی افراد ناقل، بدون علامت باشد.

همچنین تحقیقات نشان می دهد که کودکان بیشتر از سایر گروه ها در معرض ابتلا به آنفولانزا هستند و افراد 65 سال به بالا، کمترین احتمال ابتلا به آنفولانزا را دارند. طبق تحقیقات کودکان و نوجوانان زیر 18 سال، بیش از دو برابر بیشتر از افراد بالای 65 سال در معرض ابتلا به آنفولانزای علامت دار هستند.

در آوریل سال ۲۰۰۹ سویه جدیدی از ویروس آنفولانزا که با عنوان H1N1 جدید یا آنفولانزای خوکی شناخته می‌شود در مکزیک مشاهده و سریعا در جهان انتشار پیدا کرد و سازمان بهداشت جهانی نیز اعلامیه‌ای برای وضعیت اضطراری پاندمی آنفولانزا ارائه کرد.

آنفولانزای پرندگان (H5N1) معمولا پرندگان را درگیر می‌کند، اما ویروس آنفولانزای پرندگان می‌‌تواند انسان‌هایی که با پرندگان در تماس هستند را نیز درگیر کند.

فاصله بین قرارگرفتن در معرض ویروس و ابتلا

از زمانی که فرد در معرض ویروس آنفولانزا قرار می گیرد تا شروع علائم حدود 2 روز طول می کشد تا علائم بیماری ظاهر شود، این بازه می تواند بین 1 تا 4 روز نیز طول بکشد.

اگر دچار استرس، نگرانی، وسواس همیشگی بیماری هستید و برای مراجعه به روانشناس یا روانپزشک فرصت کافی ندارید، مدافون بهترین همراه برای شماست. کافی است در مدافون از یک روانپزشک آنلاین مشاوره دریافت کنید.

روانپزشک آنلاین

عوارض آنفولانزا

عوارض آنفولانزا می تواند شامل ذات الریه باکتریایی، عفونت گوش، عفونت سینوسی و بدتر شدن شرایط مزمن پزشکی مانند نارسایی احتقانی قلب، آسم یا دیابت باشد.

اگر در شرایطی هستید که امکان مراجعه به پزشک را ندارید، می توانید با کمک اپلیکیشن مدافون، با برترین پزشکان آنلاین کشور مشورت کنید.

گروه های پرخطر آنفولانزا

هر کسی ممکن است به آنفولانزا مبتلا شود اما این بیماری برای افراد زیر خطرناک تر است:

  • افراد 65 سال به بالا
  • افرادی با سایر بیماری های مزمن مثل آسم، دیابت، بیماران قلبی
  • زنان باردار
  • کودکان کمتر از 5 سال

پیشگیری از آنفولانزا

اولین و مهم ترین اقدام برای پیش گیری از ابتلا به آنفولانزا، تزریق واکسن آنفولانزا است. واکسن آنفولانزا می تواند عوارض و خطر آنفولانزا را کاهش دهد. واکسن می تواند خطر مرگ و میر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

واکسن‌ چهار ظرفیتی آنفولانزا واکسنی است که بدن را در برابر چهار ویروس آنفولانزا محافظت می‌کند. این واکسن که تزریق آن عموما در اواخر شهریور و اوایل مهر صورت می گیرد، به صورت تزریقی می باشد و حدود دو هفته پس از واکسیناسیون آنتی بادی در بدن فرد ایجاد می نماید. علاوه بر این اقداماتی مثل دوری از افراد بیمار، گرفتن جلوی دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه، شستن دست ها، از سرعت انتشار میکروب ها جلوگیری می کند.

پزشکی تلفنی

تشخیص آنفولانزا

تشخیص آنفولانزا از بقیه بیماری های تنفسی، ویروسی و یا باکتریایی فقط بر اساس علائم بسیار سخت است. چون سرماخوردگی، کرونا و آنفولانزا شبیه به هم هستند. آزمایش هایی برای تشخیص آنفولانزا وجود دارد که می تواند به تشخیص قطعی این بیماری منجر شود.

درمان آنفولانزا

داروهای ضد ویروسی آنفولانزا وجود دارد که می تواند برای درمان بیماری آنفولانزا استفاده شود.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها