|
کدخبر: 225782

سرماخوردگی کرونا را خفیف می کند؟

پیش از ظهور SARS-CoV-2 که مسئول بیماری کووید۱۹ است سویه‌های دیگر کروناویروس انسانی همانند آنچه موجب سرماخوردگی می‌شود، در میان انسانها وجود داشت.

دانشمندان دانشگاه زوریخ (UZH) در سوئیس اخیراً تحلیلی را انجام دادند که نشان می‌دهد افرادی که پیش از همه‌گیری کرونا به سویه‌های رایج کروناویروس مبتلا شده‌اند،‌ سطح ایمنی بالاتری در برابر کووید۱۹ دارند. پروفسور الکساندرا ترکولا، محقق اصلی و رئیس موسسه ویروس شناسی پزشکی در UZHو همکارانش، یافته های خود را اینگونه منتشر کردند که:‌ طی این مطالعه پاسخ آنتی بادی به SARS-CoV-2 برای کشف همبستگی آن با محافظت توسط واکسن، شدت بیماری و حساسیت به عفونت تحت‌نظر قرار گرفت.

محققان همچنین پاسخ‌های ایمنی در برابر SARS-CoV-2 را با پاسخ‌های ایمنی در برابر کروناویروس‌های پیش از همه‌گیری، معروف به HCoVs مقایسه کردند. چهار نوع منبع HCoV که باعث سرماخوردگی می‌شوند، مجموعاً حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از عفونت‌های بزرگسالان و ۲ تا ۶ درصد از کل بستری‌های بیمارستانی ناشی از ابتلا به عفونت‌های دستگاه تنفسی را تشکیل می‌دهند.پروفسور ترکولا در این باره می‌گوید: مطالعه ما نشان می‌دهد که پاسخ آنتی‌بادی قوی به کروناویروس‌های انسانی، سطح آنتی‌بادی‌ها علیه SARS-CoV-۲ را افزایش می‌دهد. بنابراین فردی که در برابر کروناویروس‌های بی‌خطر مصونیت پیدا کرده، در برابر عفونت‌های شدید SARS-CoV-۲ نیز بهتر محافظت شده و ایمنی پیدا می‌کند.

هنگامی که یک پاسخ ایمنی در برابر نوعی از ویروس کرونا، محافظت ایمنی در برابر ویروس دیگری ایجاد می کند، کارشناسان بهداشت آن را واکنش متقابل می نامند. محققان نمونه‌های ۸۲۵ شرکت‌کننده را که قبل از همه‌گیری گرفته شده بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و پاسخ ایمنی آن‌ها را نسبت به چهار مورد از ویروس‌های HCoV ارزیابی کردند. آنها همچنین ۳۸۹ نمونه سرم افرادی را که آزمایش SARS-CoV-2 مثبت داشتند، بررسی نمودند. دانشمندان دریافتند افرادی که به SARS-CoV-2 مبتلا شده‌اند نسبت به افرادی که پیشتر مبتلا نشده اند، سطوح پادتن کمتری بر علیه HCoV دارند. همچنین، افرادی که دارای سطوح بالاتر آنتی بادی علیه ویروس‌های HCoV بودند و به SARS-CoV-2 مبتلا شدند، کمتر به درمان بیمارستانی نیاز داشتند.

دکتر راشل روپر، استاد میکروبیولوژی و ایمونولوژی در دانشگاه کارولینا در گفتگوی مطبوعاتی در این زمینه معتقد است: ایمنی از قبل در برابر سایر ویروس‌های کرونای انسانی که باعث سرماخوردگی می‌شوند، بر پاسخ‌های بدن به  SARS-CoV-2‌ تأثیر می‌گذارد، اما ما تا به حال این اطلاعات را در اختیار نداشتیم. شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد مصونیت از قبل موجود در برابر سایر کروناویروس‌های انسانی، محافظت در برابر عفونت با SARS-CoV-2 و همچنین ابتلا به نوع شدید بیماری را فراهم می‌کند.

این داده‌ها تا حدی توضیح می‌دهند که چرا برخی افراد عفونت‌های خفیف یا بدون علامت دارند، در حالی که برخی دیگر به بیماری شدید مبتلا می‌شوند. علاوه بر این، داده‌ها نشان می‌دهند که داشتن پاسخ ایمنی به سایر ویروس‌های کرونا به افزایش پاسخ ایمنی به واکسن‌های  کووید۱۹کمک می‌کند.

آنچه از نتیجه تحقیقات بالینی برمی‌آید آن است که ابتلا به انواع کرونا ویروس‌های انسانی پیش از همه‌گیری کووید۱۹ مانند سرماخوردگی تا حد زیادی موجب ابتلای بی‌علامت یا خفیف سویه‌های جدید کروناویروس مانند دلتا و امیکرون می‌گردد اما این تحقیقات نیاز به انجام ارزیابی و بررسی‌های دقیق‌تر برای اثبات دارد.

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها