|
کدخبر: 227486

ادعای جدید درباره امیکرون

شرکت داروسازی مدرنا ادعا کرده است که دُز یادآور واکسن کرونای تولید این شرکت در برابر سویه اُمیکرون اثربخش است.

تولیدکنندگان واکسن کرونای مدرنا با امیدبخش خواندن نتایج آزمایشگاهی ابراز اطمینان کردند که دُز یادآور این واکسن در برابر سویه اُمیکرون موثر است.

مدیر شرکت مدرنا گفت: می‌توانیم برای مواجهه با افزایش موارد ابتلا به سویه اُمیکرون به اثربخشی این واکسن اعتماد کنیم.

با این حال وی تاکید کرد که نتایج آزمایشات نشان داده است پس از تزریق تنها دو دُز از این واکسن (دزهای اول و دوم)، مصونیت در برابر امیکرون به طور قابل توجهی نسبت به سویه اولیه کووید-۱۹ کمتر است.

توصیه فعلی این است که ۱۰۰ میکروگرم از واکسن مدرنا مجموعا به عنوان دُزهای اول و دوم برای مصونیت در برابر کووید-۱۹ و به دنبال آن یک دُز یادآور ۵۰ میکروگرمی تجویز شود.

در مطالعه جدید سطح آنتی بادی های خنثی کننده اُمیکرون در نمونه خون ۴۰ نفر که پیش از دریافت دُز یادآور سطح پایینی از آنتی بادی داشتند، اندازه گیری شد.

بر اساس نتایج اعلام شده، سطح آنتی‌بادی ۲۹ روز پس از تزریق دُز سوم اندازه‌گیری شد که نیمی از آنها دُز یادآور ۵۰ میکروگرمی و نیمی ۱۰۰ میکروگرمی دریافت کرده بودند. شرکت مدرنا اعلام کرده است که داده‌های اولیه نشان می‌دهد واکنش آنتی‌بادی به سویه اُمیکرون در دُز ۵۰ میکروگرمی، ۳۷ برابر افزایش یافته اما زمانیکه دز دریافتی دو برابر شده سطح آنتی‌بادی ۸۳ برابر بیشتر شده است.

به گزارش فرانس ۲۴، این آزمایش تایید کرد که تزریق یک دُز کامل از واکسن مدرنا (دز کامل واکسن مدرنا شامل دزهای اول و دوم ۱۰۰ میکروگرم است) به عنوان دز یادآور، مصونیت آنتی بادی بیشتری در برابر سویه اُمیکرون نسبت به تزریق واکسن نیم دُزی تایید شده فعلی ایجاد می‌کند.

رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: کیت های امیکرون به اندازه کافی در کشور تامین شده و دراختیار مراکز تشخیصی قرار داده شده است.

مهندس سید حسین صفوی با بیان این مطلب افزود: بعد از شیوع کرونا ظرفیت تولید کیت های تشخیصی در کشور وجود نداشت. در ابتدا کیت های تشخیصی به صورت وارداتی تامین شد و شرکت های دانش بنیان و شرکت هایی که درخصوص کیت های آزمایشگاهی فعالیت داشتند شروع به تولید این کیت ها کردند.

وی در ادامه گفت: از آنجایی که تست و رصد کرونا بسیار اهمیت داشت لذا تعداد زیادی تست کرونا در کشور صورت گرفت و کیت های آزمایشگاهی برای تشخیص کرونا از طریق شرکت های داخل کشور تامین شد و تعداد بسیاری از این کیت ها به دانشگاه های علوم پزشکی کشور توزیع شد.

رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران  در ادامه افزود: درخصوص کیت های امیکرون هم در حال حاضر شرکت های تولید کننده کیت های آزمایشگاهی درحال تولید هستند و تعدادی از این کیت های تولید شده در اختیار دانشگاه های کشور قرار می گیرد و مراکز تشخیصی و آزمایشگاه ها می توانند این تست را انجام بدهند.

بنابر اعلام وبدا، وی همچنین گفت: ما روزانه در کشور بیش از ۱۵۰ هزار تست انجام می دهیم و برای تشخیص کرونا، کیت هایی که در کشور وجود دارد کفایت می کند و می تواند کرونا را تشخیص دهد.

صفوی در پایان گفت: از جهت الگوهای اپیدمیولوژیک تشخیص نوع ویروس هم اهمیت دارد و کیت های امیکرون به اندازه کافی تامین شده و دراختیار مراکز تشخیصی قرار داده شده است.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها