|
کدخبر: 221842

آمار ابتلا به ایدز در ۶ ماهه اول سال/ نقش ۵۵ درصدی روابط جنسی

ایدز، طاعون نیست، بلکه یک بیماری ساده است که اگر هر کسی موارد بهداشتی لازم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری را رعایت نکند، ممکن است گرفتار آن شود. با درمان هایی هم که اخیرا در سطح جهان برای کنترل ایدز شناخته شده است، ابتلا به ویروس HIV می تواند کشنده نباشد.

 امروز روز جهانی ایدز است. روزی که باید در آن آگاهی مردم جهان را نسبت به ایدز افزایش داد و درباره راه های انتقال ایدز و پیشگیری از احتمال ابتلا به آن صحبت کرد. اما مهمترین نکته ای که در شرایط حاضر در روز جهانی ایدز باید به آن توجه داشته باشیم، این است که ایدز دیگر آن بیماری مخوف و کشنده نیست و هم اکنون راهکارهای زیادی برای درمان مبتلایان به ایدز در سراسر جهان یافت شده اند. بنابراین ایدز طاعون نیست و ما نباید با مبتلایان به ویروس HIV مانند طاعون زدگان رفتار کنیم. ضمن این که تجسس در زندگی شخصی افراد، محیط روانی جامعه را برای همه ما ناامن می کند و بنابراین ما به هیچ وجه نباید در زندگی مبتلایان به ایدز و علت ابتلای آنها به ویروس HIV کنجکاوی کنیم.

 سندرم نقص ایمنی اکتسابی یا همان ایدز نوعی بیماری ویروسی است که از طریق ابتلای افراد به ویروس HIV در بدن آنها ایجاد می شود. ابتلا به ایدز می تواند با تضعیف سیستم ایمنی افراد، آنها را مستعد ابتلا به بیماری های میکروبی مختلفی کند و ابتلا به این بیماری ها در افراد مبتلا به ایدز می تواند عوارض حادتری را نسبت به سایر افراد برای آنها به همراه داشته باشد و حتی ممکن است که افراد در صورت ابتلا به ایدز، هنگام دچار شدن به بیماری های ساده، جان خود را از دست بدهند، چون سیستم ایمنی افراد مبتلا به HIV رفته رفته توانایی مبارزه با بیماری های مختلف را از دست می دهد.

 حداقل ۶۰ هزار و ۴۳۱ مبتلا به ایدز در ایران

ویروس HIV به صورت کلی از چهار طریق استفاده از سرنگ یا ابزار مشترک مصرف مواد مخدر، تماس جنسی، خون یا فرآورده های خونی و از مادر باردار یا شیرده به کودک منتقل می شود. اولین مورد ابتلا به ایدز در ایران در سال ۱۳۶۵ شناسایی شد و برخی کارشناسان ورود خون های آلوده فرانسوی به کشور را که در فرآیند انتقال خون به برخی ایرانیان تزریق شد، منجر به گسترش ایدز در کشورمان می دانند. اکنون هم براساس روش های آماری تخمین زده می شود که ۶۰ هزار و ۴۳۱ نفر از ایرانیان مبتلا به ایدز باشند که ۸۱ درصد آنها را آقایان و ۱۹ درصد موارد را خانم ها تشکیل می دهند.

همچنین با وجود این که در سال های ابتدایی شیوع ایدز در کشورمان، اعتیاد تزریقی مهمترین عامل انتقال HIV در ایران بود، اما در سال های اخیر تماس جنسی به مهمترین علت انتقال ایدز در کشورمان تبدیل شده است؛ به نحوی که براساس آمارهای رسمی ابتلا به ایدز در ایران، از سال ۶۵ تا کنون، ۵۸.۱ درصد از موارد ابتلا به ایدز به دلیل استفاده از وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد مخدر و ۲۳.۹ درصد موارد از طریق تماس جنسی بوده است، اما در شش ماه نخست ۱۴۰۰، ۱۵.۵ درصد موارد ابتلا به ایدز ناشی از اعتیاد تزریقی و ۵۴.۲ درصد از طریق روابط جنسی بوده است؛ به عبارت دیگر می توان گفت در نیمه ابتدایی امسال، تماس جنسی، عامل انتقال بیش از نیمی از موارد ابتلا به ایدز در ایران بوده است.

ایدز با دارو کنترل می شود

نکته مهمی که درباره ایدز باید توجه داشت، این است که با توجه به راهکارهای محدود انتقال ویروس HIV، اساسا فردی که به این بیماری مبتلا شده است، اگر برخی مواردی بهداشتی را رعایت کند، به هیچ وجه نمی تواند این ویروس را به اشخاص دیگر منتقل کند. بنابراین مواجهه با فرد مبتلا به ایدز به هیچ وجه ترسناک نیست و افراد صرفا باید بدانند که این بیماری صرفا از طریق خون یا تماس جنسی منتقل می شود و هیچ نوع تماس دیگری نمی تواند باعث انتقال ویروس HIV شود.

با وجود این که امروزه نزدیک به ۴۰ میلیون نفر در سراسر دنیا از بیماری ایدز رنج می رند، اما در سال های اخیر روش های زیادی برای کنترل این بیماری یافت شده و امیدهای زیادی برای بهبود وضعیت بیماران مبتلا به HIV در سطح جهان پدید آمده است. ضمن این که هرچه ابتلا به HIV زودتر تشخیص داده شود، درمان های ایدز نیز بیشتر روی بیماران پاسخ می دهد. بنابراین بهتر است که تمام افراد مشکوک به ابتلا به این بیماری هرچه زودتر آزمایش بدهند تا هم چرخه انتقال ایدز کنترل بشود و هم افراد بیشتری تحت درمان های کارآمد HIV قرار گیرند.

از سال ۱۹۸۱ که برای اولین بار ویروس HIV در جهان شناخته شد، تا امروز که حدود ۴۰ سال از شناسایی بیماری ایدز در دنیا می گذرد، مطالعات زیادی برای درمان بیماری ایدز صورت گرفته است و حتی در سال های اخیر داروهای زیادی برای درمان ایدز معرفی شده اند که البته هیچ کدام نتوانسته اند ایدز را به صورت قطعی درمان کنند، اما برخی داروهای معرفی شده، تاثیر بسیاری بر کنترل ایدز در بدن بیماران مبتلا به این بیماری داشته اند.

امیدواری به ریشه کن شدن ایدز با عمومی شدن استفاده از واکسن

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که در سال های اخیر، واکسن های مختلفی برای درمان بیماران مبتلا به ویروس HIV در سطح جهان ساخته شده که مبنای اصلی آنها DNA و پروتئین است. استفاده از این واکسن ها می تواند در طول شش هفته اول تزریق سبب برانگیختگی و واکنش دستگاه ایمنی و آنتی بادی های بدن شوند و بیماران مبتلا به ایدز را در برابر این بیماری مقاوم تر کنند.

به طور کلی ترکیب های DNA به کار رفته در واکسن های ایدز، دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند، زیرا این ترکیبات در برابر گرما مقاوم تر هستند، به سادگی ساخته می شوند و تنوع بیشتری دارند. همچنین واکسن های ایدز حاوی ترکیبات مختلفی از جمله ویروس HIV هستند که باعث ایجاد آنتی بادی قوی در بدن بیماران می شوند و می توانند تحریک سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به این بیماری را به همراه داشته باشند.

نکته مهم درباره واکسن های ساخته شده برای ایدز آن است که هرچقدر میزان پروتئین ترکیبی با DNA بیشتر باشد، این بیماری در بدن افراد مبتلا به آن بهتر درمان می شود. همچنین با وجود این که هنوز سازمان بهداشت جهانی واکسن های ساخته شده علیه ویروس HIV را تایید نکرده است و این واکسن ها همچنان در مراحل مطالعاتی قرار دارند، اما امید می رود که به زودی عمومی شدن استفاده از واکسن های مختلف برای درمان ایدز بتواند به ریشه کن شدن این بیماری همه گیر در سطح جهان کمک کند.

ابتلا به ایدز، آخر دنیا نیست

داروهای ایدز صرف نظر از این که می توانند در کنترل این بیماری نقش موثری داشته باشند، در کاهش سطح انتقال این بیماری نیز موثر هستند و بنابراین افرادی که سال هاست تحت درمان های دارویی ایدز قرار دارند، نه تنها سیستم ایمنی بدن آنها در حد مطلوبی قرار گرفته، بلکه احتمال انتقال ایدز توسط آنها نیز به شدت کاهش یافته است.

راهکارها و درمان های دارویی کنترل ایدز منجر به آن شده است که در سال های اخیر امیدهای زیادی در میان افراد مبتلا به HIV به وجود بیاید که می توانند سال های سال بدون هیچ مشکلی و فقط با رعایت قواعد بهداشتی مشخصی زندگی کنند. بنابراین ابتلا به ایدز آخر دنیا نیست و این نکته ای است که هم مبتلایان به ایدز باید به آن توجه داشته باشند و هم اطرافیان آنها.

همچنین نباید فراموش کنیم که مسائل شخصی زندگی هیچ کدام از افراد جامعه به ما ربطی ندارد و نحوه ابتلای افراد به ایدز، موضوعی نیست که کسی بخواهد درباره آن تجسس کند و رابطه دوستی، فامیلی، همکاری و ... افراد نباید به خاطر ابتلای آنها به HIV تحت تاثیر قرار گیرد؛ چراکه اگر روش های درمان و کنترل ایدز به درستی روی بیماران اجرایی شود، هم عوارض ناشی از این بیماری و هم قدرت انتقال آن در میان بیماران به نزدیک صفر خواهد رسید.

در پایان باید توجه داشت که پیروی از سبک زندگی سالم نقش بسیار مهمی در عدم ابتلا به ایدز بازی می کند؛ به نحوی که کنترل شرکای جنسی و برقراری رابطه جنسی محافظت شده از جمله روش هایی است که از انتقال این ویروس جلوگیری به عمل می آورد. تشدید نظارت ها بر نحوه انتقال خون و فرآورده های خونی، رعایت دقیق تر موارد بهداشتی در آرایشگاه ها، دندانپزشکی ها و سایر مراکز درمانی و همچنین عدم استفاده از وسایل مشترک در صورت مصرف مواد مخدر نیز می تواند به کنترل هرچه بیشتر ایدز در سطح جهان کمک کند.


 

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها