|
کدخبر: 210297

بلایی که فست فود بر سر کودکان ایرانی آورد

پیشگیری از قاموس برنامه های حفاظتی و سلامتی کنار گذاشته شده است چراکه پولی در آن نیست فلذا بیماری هایی که مربوط به افراد ۷۰ یا ۸۰ سال است را در جوانان ۱۸ سال می‌بینیم. مردم تعادل، تناسب و تنوع تغذیه را فدای لذت های آنی نکنند که نتیجه اش حسرت دائمی باشد.

جامعه بلایی که فست فود بر سر کودکان ایرانی آورد

استفاده از فست فود سال های زیادی است که توسط متخصصان تغذیه و پزشکان منع می‌شود چراکه این سبک غذایی جدای از خوشمزگی فراوانی که دارد ضررهای جبران ناپذیری به بدن خواهد زد. فست فود حاوی کالری، قند و چربی زیادی است که می تواند باعث افزایش وزن شود همچنین کمبود مواد مغذی در فست فود ها و همچنین وجود مواد نامناسب و ناسالم، موجب کاهش سلامت مغز می شود.

فست فود البته مزایایی نیز دارد که مهم ترین آن سریع حاضر شدن است و دیگر شما نیازی به شستن ظروف در خانه را هم ندارید بنابراین استفاده از فست فود یعنی صرفه جویی در وقت. همچنین هزینه‌‌ی تهیه بسیاری از فست فودها حتی از آشپزی در منزل و تهیه یک وعده غذائی مثل ناهار کمتر است. اما در کنار چند مزیتی که به آن‌ها اشاره شد، خوردن فست فود می‌تواند مضراتی جدی را برای سلامت شما به همراه داشته باشد.

فست فود مانند مار خوش خط و خال است

دکتر سید ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که  چرا مردم سال های زیادی است که با وجود مطلع بودن از مضرات فست فود باز از خوردن آن اجتناب نمی‌کنند؟ گفت: رشد مصرف فست فود فقط تنها در ایران نبوده بلکه این مسئله جهان شمول است چراکه این نوع غذاها چه از نظر سرعت و چه از نظر قیمت برای افراد به صرفه است و از طرفی خوش رایحه هستند. بنابراین نمی توان به راحتی بچه هایمان را که خود عادتشان داده ایم از آن دور کنیم.

او ادامه داد: فست فود مانند مار خوش خط و خالی است که پوست زیبایی دارد اما هیچکس سم درون آن را نمی بینند. البته ایرادی ندارد که مردم به صورت تفریحی برای دیدن دوست و آشنا از فست فود استفاده کنند اما اگر بنا باشد که جای غذای اصلی قرار بگیرد بدون شک جسم ما را با مشکلات زیادی روبرو خواهد کرد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه غذای مصرفی ما باید تمام نیازهای زیستی ما از جمله تامین و تولید انرژی تا توزیع انرژی را برطرف سازد اظهار کرد: تعادل موادی که ما در غذاهای فست فودی دریافت می‌کنیم برای بدن ما کافی نیست و مانند ساختمان بلند مرتبه ای می‌ماند که از طبقه دوم به بعد آن بجای بتون از خشت استفاده کنیم.

فست فود انتقال بیماری های بالای ۵۰ ساله ها به کودکان

دکتر سید ضیاءالدین مظهری در پاسخ به این سوال که چرا جوانانی که کلسترول و چربی خون بالایی دارند باز از خوردن فست فود اجتناب نمی‌کنند تشریح کرد: متاسفانه مشکل استفاده از فست فود گسترده شده است و بیماری هایی که مربوط به دهه ۵۰ زندگی یک فرد است امروز در کودکان ۸ سال مشاهده می‌کنیم.

او در پایان تاکید کرد: پیشگیری از قاموس برنامه های حفاظتی و سلامتی کنار گذاشته شده است چراکه پولی در آن نیست فلذا بیماری هایی که مربوط به افراد ۷۰ یا ۸۰ سال است را در جوانان ۱۸ سال می‌بینیم. مردم تعادل، تناسب و تنوع تغذیه را فدای لذت های آنی نکنند که نتیجه اش حسرت دائمی باشد.

عشق به فست فود از نگاه روانشناسی

علیرضا شریفی یزدی روانشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که از منظر روانشناسانه چرا افراد با اینکه می‌دانند فست فود برای آنها ضرر دارد اما باز از خوردن آن اجتناب نمی‌کنند گفت: ما وقتی صحبت از آموزش می‌کنیم، آموزش را در چهار سطح دانش، نگرش، رفتار فردی و رفتار جمعی می‌بینیم حال وقتی از ضررهای فست فود می‌گوییم صرفا به سطح دانش اشاره می‌کنیم یعنی فرد آگاهی دارد که فست فود چه ضررهایی دارد اما این دانش باید تبدیل به نگرش شود تا فرد به خوردن یا نخوردن آن شک کند.

او ادامه داد: حال وقتی دانش لازم را داریم و از طرفی نگرش منفی در ما شکل گرفته است، رفتار فردی نقش بسزایی در استفاده نکردن فست فود و هر چیز دیگری خواهد داشت.

این روانشناس اجتماعی با بیان اینکه دانستن مساوی با ترک فعل نیست تصریح کرد: از نظر روانشناسی انسان ها گاهی مسائل را با وجود آنکه می‌دانند برایشان مضر است نادیده می‌گیرند و حاضر نمی‌شوند یک کار بد را کنار بگذارند. این مسئله را در بین کسانی که از زدن واکسن یا ماسک خودداری می‌کنند نیز می‌توان دید.

شریفی یزدی ادامه داد: افراد می‌دانند که فست فود مضر است اما به آن فکر نکرده و دچار یک نوع آشنا زدگی ذهنی می‌شوند که راه درمان آن برجستگی ادراکی است که از طریق تکرار مکرر در رسانه ها می‌توان برای حل آن کاری کرد.

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها