|
کدخبر: 209227

چرا همدیگر را بلاک می‌کنیم؟

( - Resilience - Resistance ) به مفهوم ساده عبارت است از قدرت صبر؛ تحمل؛ میزان انعطاف‌پذیری و ظرفیت و جنبه ما در مواجهه با معضلات؛ مشکلات؛ تهدیدها و اینکه چگونه در برخورد با آنها بازنده میدان نباشیم.

جامعه چرا همدیگر را بلاک می‌کنیم؟

امروزه یک اصطلاحی زیاد بکار برده می‌شود تحت عنوان بلاک کردن ( Block ). آنقدر ظریف و شکننده و بی‌حوصله شده‌ایم که به محض آنکه با کسی مشکل پیدا کرده و یا طبق رأی و نظر ما نباشد سریع او را " حذف " میکنیم. چرا؟!؟

حذف کردن و بلاک کردن دیگران در خیلی موارد بدین معنی است که: من هنر برقراری ارتباط ندارم. من مهارت مردمداری و روابط عمومی ندارم. من نمی‌توانم نظرات مخالف دیگران را تحمل کنم. من حوصله گفت‌وگو و جر و بحث و کشمکش را ندارم. من دوست دارم همه تابع من باشند. من نظر دیگران برایم مهم نیست و هر چی من میگم درسته. و...

به نظر می‌رسد دو اشکال اساسی وجود دارد:

۱- ما آموزش و تربیت درست در مورد استفاده از فضای مجازی و ابزارهای نوین ارتباطی را فرا نگرفته‌ایم و سواد رسانه‌ای لازم و کافی نداریم.

۲ - متولیان تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش کشور خصوصا پدر و مادرها ( والدین) همپای میزان فراگیر شدن فناوری و تغییرات مربوط به موبایل و اینترنت و ماهواره رشد و توسعه پیدا نکرده‌اند.

به اعتقاد بنده ؛ " تربیت مجازی" یکی از حلقه‌های مفقوده فرهنگی اجتماعی کشور ما در عصر حاضر است. تربیت مجازی یعنی ارکان ذیمدخل کار مانند خانواده؛ مسجد؛ مدرسه؛ صدا و سیما؛ دانشگاه؛ حوزه‌های علمیه؛ ارشاد و... هیچ کدام بطور منسجم و مستمر و همراستا ؛ پا به پای فناوری پیش نرفتند و سیاست‌های سلیقه‌ای و لحظه‌ای و غلط فرهنگی و ارتباطی کشور باعث شده تا میزان صبر و حوصله و ظرفیت تحمل یکدیگر و در یک کلام تاب آوری عمومی بسیار افت پیدا کند.

اگر ما بجای سیاست نادرست فیلتر کردن و مسدود کردن و پارازیت فرستادن؛ سیاست تقویت کارکرد مساجد و هیات‌ها؛ تقویت کتابخانه‌ها و کتاب‌های درسی؛ تقویت آموزش‌های همگانی شهروندی؛ تقویت شفاف‌سازی امور و پاسخگویی را سرلوحه کارها قرار می‌دادیم؛ امروز؛ دچار از هم گسیختگی ارتباطی میان پدر و مادر با بچه ها؛ همکاران ادارات با یکدیگر؛ قهر و دوری همسایه‌ها از هم؛ اختلاف‌های ورزشکاران؛ هنرمندان و... نمی‌شدیم. از سوی دیگر؛ سرمایه اجتماعی با دو رکن مهم اعتماد و مشارکت؛ رابطه مستقیمی با تاب آوری اجتماعی دارد. هر کدام که آسیب ببینند دیگری هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. مردمی که به یک سیستم اعتماد نداشته باشند؛ قدرت و ظرفیت و میزان مقاومتشان در برابر مواجهه با مشکلات و چالش‌ها و تهدیدات هم آسیب می‌بیند و این نکته بسیار مهمی است. امید است همه ما در حد و اندازه خود به گونه‌ای رفتار کنیم و آموزش ببینیم که سریع دست به " حذف " یکدیگر نزنیم. حذف کردن سریع یکدیگر آسیب جدی به موضوع " صله رحم " زده که متاسفانه پیوندهای گرم خانوادگی و دوستی را نیز از هم گسسته است.؟!؟.

 

 

** دکتر حسن خسروی. مدرس دانشگاه و مولف کتاب مهارت‌های زندگی.

 

 

 

 

ارسال نظر