|
کدخبر: 207644

استرداد محمود خاوری به کشور به کجا رسید؟

سردار شیرزاد گفت: در پرونده خاوری، پلیس ایران کار خود را انجام داده، اما انجام استرداد یک متهم به روابط دیپلماتیک کشور‌ها باز می‌گردد.

 سردار هادی شیرزاد رئیس پلیس بین الملل ناجا درباره جزئیات رسیدگی به پرونده محمود خاوری مدیر عامل اسبق بانک ملی که تحت تعقیب اینترپل ایران است و اینکه چرا تاکنون توسط پلیس دستگیر و به کشور استرداد نشده است، اظهار کرد: در زمان صدور هرگونه اعلان قرمزی کشوری که متهم در آن حضور دارد موظف به شناسایی و دستگیری وی می‌شود.

وی افزود: در پرونده خاوری، پلیس ایران کار خود را انجام داده، اما انجام استرداد یک متهم از یک مبدا به یک مقصد به روابط دیپلماتیک کشور‌ها باز می‌گردد.

سردار شیرزاد با بیان اینکه تلاش ما برای عدم حذف اعلان قرمز خاوری انجام شده و در این زمینه موفق بودیم، تصریح کرد: برخی موانع وجود دارد که دستگیری متهم به تاخیر افتاده است، در وهله اول باید مرجع قضایی یک کشور حکم به استرداد متهم بدهد، سپس در صورت اعلام آزادی متهم این موضوع از دو جنبه قابل بررسی است، در ابتدا این آزادی به معنی استرداد به کشور خودش است و متهم باید به کشور زادگاه خود بازگردد.

وی افزود: در ادامه اگر متهمی شهروند تابع کشور مورد نظر باشد از این طریق می‌تواند کارش را پیگیری کند که به کشور زادگاهش استرداد نشود؛ اما این امکان وجود دارد که متهم از کشور کانادا خارج شود و به کشور ثالثی برود و کشور سوم در همان گیت فرودگاه از نظر اینترپل به پرونده وی ورود کند.

وی در واکنش به اینکه پرونده‌ها به چه نحوی مختومه می‌شوند؟، گفت: قطعا دعای خیر مردم بدرقه راه ما است.

رئیس پلیس بین الملل ناجا در واکنش به اینکه این اماکن وجود دارد تا مجرمان با ارتکاب هرگونه جرمی به کشور‌های متخاصم پناه ببرند و در امان بمانند، گفت: خیلی از مجرمان فراری دستگیر شده که به کشور استرداد شدند، فکرش را نمی‌کردند که توسط پلیس دستگیر و به کشور بازگردانده شوند.

وی افزود: فردی که اعلان قرمز دارد در کشور‌های محل سکونت خود از دریافت خدمات اجتماعی منع می‌شوند و همواره تحت تعقیب هستند.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر