|
کدخبر: 195109

بررسی وجود ویروس کرونا در فضای دندان پزشکی

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بررسی هوای کلینیک‌های دندان‌پزشکی، ویروس SARS-CoV-۲ را در ۳۶ درصد از نمونه‌ها شناسایی کردند.

جامعه بررسی وجود ویروس کرونا در فضای دندان پزشکی

بررسی‌ها نشان داده که ویروس SARS-CoV-۲ که بیماری کووید-۱۹ را ایجاد می‌کند، می‌تواند از طریق ذرات و همچنین قطرات ریز (droplet) به افراد دیگر منتقل شود. به همین دلیل در محیط داخلی کلینیک‌های دندانپزشکی به دلیل شرایط خاصی که وجود دارد، پرسنل دندانپزشکی و بیماران ممکن است در معرض خطر ویروس کووید-۱۹ قرار گیرند.

به همین دلیل پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انجام یک مطالعه هوای محیطی کلینیک‌های دندان‌پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران را از نظر وجود RNA ویروس SARS-CoV-۲ بررسی کردند.

در این تحقیق ۳۶ نمونه هوا از کلینیک‌های دندان‌پزشکی شهر تهران جمع‌آوری شد و از نظر وجود ویروس مورد بررسی قرار گرفتند. بررسی‌های این مطالعه نشان داد که در حدود ۳۶ درصد از نمونه‌ها ویروس بیماری کووید-۱۹ وجود دارد.

در این مطالعه برای اولین بار حضور RNA ویروس SARS-CoV-۲ در هوای محیطی کلینیک‌های دندان‌پزشکی گزارش شد.

نتایج این بررسی حاکی از این بود که بین اندازه محیط، میزان ذرات با اندازه ۲.۵ میکرون و کوچک‌تر در آن، تعداد افراد و تعداد یونیت‌های درمانی فعال در کلینیک با حضور RNA ویروس در هوای کلینی، ارتباط مثبت و معنی‌داری وجود دارد.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند: این نتایج زنگ هشداری را در رابطه با انتقال هوابرد ویروس SARS-CoV-۲ در اقدامات درمانی دهان و دندان به صدا در می‌آورد.

بر اساس یافته‌های به‌دست آمده؛ محققان توصیه می‌کنند که استراتژی‌های سخت‌گیرانه‌ای در کلینیک‌های دندان‌پزشکی، به منظور کاهش ریسک عفونت کارکنان کلینیک و بیماران پیاده‌سازی شود. بهبود شرایط تهویه و سیستم‌های موثر پاک‌سازی هوا، در کنار اقدامات کنترلی، حضور افراد و اشغال فضا توسط آن‌ها، باید در اولویت قرار گیرند.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی حضور ویروس کرونای جدید (SARS-CoV-۲) در کلینیک‌های منتخب دندانپزشکی تابع دانشگاه‌های علوم پزشکی در شهر تهران» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و عباس شاهسونی و بهزاد هوشمند؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در انجام این طرح تحقیقاتی مشارکت داشتند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر