|
کدخبر: 147577

کلاه ایمنی از کرونا برای دندان پزشکان + عکس

محققان دانشگاه کرنل در نیویورک با هدایت یک مهندس ایرانی موفق به ابداع کلاه ایمنی برای مطب دندانپزشکی شده‌اند که با ایجاد جریان هوای معکوس در اطراف سر، هر گونه قطره حاوی کووید-۱۹ را که هنگام سرفه از دهان بیمار خارج می‌شود، می‌مکد.

به زودی برای محافظت از دندانپزشکان از بیماران آنها خواسته می‌شود که این کلاه ایمنی را که توسط پژوهشگران دانشگاه «کرنل» در نیویورک و با هدایت «مهدی اسماعیلی» مهندس مکانیک این دانشگاه ابداع شده است، بر سر گذارند. این کلاه ایمنی یک بار مصرف و شفاف است و قسمت دهان آن باز است.

این کلاه به پمپی متصل می‌شود که در اطراف سر جریان هوای معکوس ایجاد و تضمین می‌کند که هر قطره بالقوه آلوده که از دهان بیمار خارج می‌شود در این جریان هوای معکوس گیر کرده و نمی‌تواند از کلاه ایمنی خارج شود. علاوه بر بیماران دندانپزشکان، این کلاه ایمنی می‌تواند توسط بیماران متخصصان گوش و حلق و بینی که باید سر و گلوی آنها معاینه شود، نیز مورد استفاده قرار گیرد.

کارکنان مراقبت‌های بهداشتی با خطر بالاتر ابتلا به عفونت کرونا روبه‌رو هستند؛ چرا که اغلب با بیماران علامت دار یا بدون علامت در تماس هستند. درحال‌حاضر، برای محفاظت از ابتلای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در برابر کووید-۱۹، از ماسک‌های N۹۵ و شیلدهای صورت، اتاق‌های خالی کلینیک یا به اصطلاح اتاق‌های «فشار منفی» با فیلتراسیون هوا استفاده می‌شود.

کلاه-ایمنی

با این حال، کارشناسان هشدار داده‌اند که این تدابیر پر هزینه است و برخلاف کلاه ایمنی جدید، اغلب نه بسیار کارآمد و نه در دسترس هستند، اما کلاه ایمنی ابداعی این پژوهشگران در قسمت بالای خود به یک پمپ تصفیه هوا متصل است که با ایجاد جریان هوای معکوس، از خروج قطرات سرفه از کلاه ایمنی جلوگیری می‌کند.

محققان با استفاده از شبیه‌سازی کامپیوتری دینامیک سیال، دریافتند این کلاه ایمنی می‌تواند ۹۹.۶ درصد از قطرات خارج شده هنگام سرفه کاربر را در یک دهم ثانیه در خود نگه دارد.

مهدی اسماعیلی، مهندس مکانیک و نویسنده مقاله‌ای درباره این کلاه ایمنی گفت: اگر از همین پمپ هوا برای ایجاد یک اتاق ایزوله فشار منفی استفاده کنیم، حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد تا ۹۹ درصد آلودگی‌های هوا از اتاق خارج شود.

این کلاه ایمنی دارای پوسته‌ای شفاف با ضخامت ۰.۰۴ اینچ (۱ میلی متر) است که به طور کامل سر و گردن بیمار را محصور می‌کند، اما در مقابل دهان دارای سوراخی است که درگاه خلاء محسوب شده و اجازه دسترسی به دهان را می‌دهد.

این درگاه به نازلی متصل است که فاصله قطراتی را که باید برخلاف جریان هوا حرکت کنند، افزایش می‌دهد. این کار احتمال خروج آنها را از این درگاه کلاه ایمنی به حداقل می‌رساند.

محققان گفتند: در عین حال، این کار با ایجاد یک جریان گذر روان تر، ناراحتی ناشی از تلاطم هوا را برای بیمار کاهش می‌دهد.

این کلاه ایمنی همچنین می‌تواند با جایگزین شدن به جای روش‌های فعلی محافظت از کووید-۱۹ مانند ساختن اتاق‌های فشار منفی با فیلتراسیون هوا که ممکن است ده‌ها هزار پوند هزینه داشته باشد، هزینه‌های عملیاتی را تا حد زیادی کاهش دهد.

به گفته محققان، ساخت هر کلاه ایمنی درصورت استفاده از مواد یک بار مصرف می‌تواند حدود دو دلار (۱.۵۰ یورو) هزینه داشته باشد.

مشروح کامل اینن مطالعه در مجله Physics of Fluids منتشر شده است.

منبع: ایرنا
  • علیرضا قدیری ارسالی در

    مردم دارند میمیرند شما دارید شرط ورود وا کسن میزارید حقا که خیلی بیخیالید

ارسال نظر