|
کدخبر: 193282

فلج بل عارضه تزریق این واکسن است!

از بین تقریبا ۴۵۲ هزار نفری که دوز اول واکسن کرونا کروناواک را دریافت کرده بودند، ۲۸ مورد ابتلا به فلج بل گزارش شده است.

جامعه فلج بل عارضه تزریق این واکسن است!

براساس نتایج مطالعه جدید منتشر شده در نشریه «لنست»،‌ تعداد موارد ابتلا به فلج بل در دریافت‌کنندگان واکسن کروناواک شرکت چینی سینوواک بیشتر از تعداد موارد مشاهده شده از این بیماری در دریافت‌کنندگان واکسن کرونا فایزر است.

محققان ضمن انتشار نتایج این تحقیق، تاکید می‌کنند این نتایج نباید مانع واکسیناسیون شود و بر این باورند که اثرات مفید و محافظتی واکسن کرونا اهمیت بسیار بالاتری نسبت به عوارض جانبی احتمالی دارد.

در این مطالعه از بین تقریبا ۴۵۲ هزار نفری که دوز اول واکسن کرونا کروناواک را دریافت کرده بودند، ۲۸ مورد ابتلا به فلج بل گزارش شده است. این در حالی است که از بین ۵۳۷ هزار نفری که واکسن کرونا mRNA فایزر را دریافت کرده بودند، ۱۶ نفر دچار این عارضه جانبی یعنی فلج بل شدند. این عارضه عضلات صورت را بطور ناگهانی و موقت فلج می‌کند.

محققان می‌گویند خطر کلی ابتلا به فلج بل بعد از واکسیناسیون کروناواک بیشتر از واکسن کرونا فایزر است. در این مطالعه عوارض جانبی ۴۲ روز پس از واکسیناسیون مورد ارزیابی قرار گرفته است. البته محققان می‌گویند مکانیسم ابتلا به فلج بل در بیماران پس از واکسیناسیون هنوز به صورت دقیق مشخص نیست و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

«لیو پیچنگ»، ​​نماینده شرکت سینوواک در پاسخ کتبی به این تحقیق گفت:

    «تعداد موارد ابتلا به فلج بل بعد از واکسیناسیون بسیار نادر است و اکثر افراد دچار علائم خفیفی شده‌اند که خود به خود نیز بهبود پیدا کرده است.»

وی در ادامه به این موضوع اشاره کرده که تجزیه و تحلیل داده‌های آماری مربوط به این واکسن، تحت نظارت نهادهای تصمیم‌گیرنده بوده و سازمان‌های نظارتی تاکنون روی چنین عوارضی صحه نگذاشته‌اند. لیو پیچنگ می‌گوید: «براساس داده‌های فعلی، مزایای تزریق واکسن کروناواک  بسیار بیشتر از خطرات احتمالی است. مردم باید به موقع واکسینه شوند تا از انتشار بیشتر ویروس جلوگیری شود.»

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها