|
کدخبر: 192482

عابدینی:رمدسیویر درمان قطعی کرونا نیست!

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با بیان این‌که داروی "رمدسیویر" درمان قطعی کرونا نیست، گفت: با وجود این‌که ما پروتکل درمانی را تدوین کرده‌ایم اما گاهاً به آن عمل نمی‌شود.

جامعه عابدینی:رمدسیویر درمان قطعی کرونا نیست!

عاطفه عابدینی درباره علت تجویز داروی «رمدسیویر» برای درمان بیماران مبتلا به کرونا اظهار داشت: رمدسیویر یک داروی مجوزدار برای درمان کروناست؛ اگرچه مطالعه WHO و مطالعات دیگری وجود دارد که رمدسیویر را بر مرگ و میر مؤثر نمی‌داند اما برخی از این مطالعات می‌گویند این دارو می‌تواند تعداد روزهای بستری و علائم را کاهش دهد.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی مطالعات از عدم اثربخشی رمدسیویر بر مرگ و میر بیماران کرونا حکایت دارند؛ با این وجود این دارو چرا تجویز می‌شود؟ افزود: هر مقاله نتایج و محدودیت‌هایی دارد و معیار ورود (inclusion criteria) و روش مطالعات با یکدیگر متفاوت است؛ یکی از ایراداتی که به برخی مقالات مبنی بر عدم اثربخشی این دارو وارد است، این است که این دارو در فاز ویروسی و در هفته اول مؤثر خواهد بود.

عابدینی ادامه داد: البته رمدسیویر درمان قطعی کرونا نیست. اگر این دارو در زمان مناسب تجویز شود روی بار ویروسی اثر خواهد گذاشت و ما مطابق دستورالعمل‌های بین‌المللی پروتکل‌ها را تدوین می‌کنیم، اما متأسفانه برخی پزشکان این دارو را خارج از اندیکاسیون تجویز می‌کنند.  

وی گفت: اگر اکسیژن مصرفی بیمار افزایش یافته باشد این دارو دیگر خیلی مؤثر نیست. ما به پزشکان راهنمای بالینی داده‌ایم و پزشکان باید طبق آن عمل کنند تا هزینه‌های تحمیل شده به بیماران افزایش نیابد. پزشکان باید تمام داروها و آنتی بیوتیک‌ها را طبق گایدلاین(راهنماهای بالینی) تجویز کنند؛ با وجود این‌که ما پروتکل درمانی را تدوین کرده‌ایم اما گاهاً به آن عمل نمی‌شود و از پزشکان خواهش می‌کنم بر اساس اصول داروها را تجویز کنند.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر