|
کدخبر: 192111

کدام دارو‌های کرونا تحت پوشش بیمه قرار دارد؟

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: فاویپیراویر در درمان کرونای دلتا اثربخشی ندارد و تجویز آن توصیه نمی‌شود.

جامعه کدام دارو‌های کرونا تحت پوشش بیمه قرار دارد؟

عاطفه عابدینی دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره افزایش مصرف دارو‌های کرونا مانند رمدسیویر، اکتمرا و فاویپیراویر و برخی اظهارات مبنی بر کمبود دارو‌های کرونا به دلیل تجویز بیش از حد دارو و خارج از راهنما‌های بالینی اظهار کرد: باید دانست که کمبود رمدسیویر تنها ناشی از تجویز بی رویه و غیر منطقی پزشکان نیست بلکه باید توجه داشت که ما اکنون در اوج کرونا از ابتدای بیماری در ایران هستیم و بالاترین میزان ابتلا، بستری و مرگ و میر را شاهد هستیم و به اصلاح کارخانه تولید بیمار در ایران همچنان روشن است و به همین دلیل مصرف دارو چند برابر شده است.

عابدینی ادامه داد: البته باید درمان استاندارد و مطابق راهنما‌های بالینی داشته باشیم و به درستی آنها را اجرا کنیم. راهنمای بالینی تجویز دارو‌های کرونا مانند رمدسیویر و اکتمرا در ایران مطابق راهنما‌های بالینی بین المللی است، اما برخی پزشکان طبق راهنمای بالینی عمل نمی‌کنند البته به طور کلی در درمان بیماران بستری کرونا مطابق راهنما‌های بالینی و استاندارد‌های بین المللی عمل می‌شود.

برای کدام بیمار کرونایی باید رمدسیویر تجویز شود؟

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به این سوال که رمدسیویر در کدام بیماران باید تجویز شود؟ اظهار کرد: در بیماری که اکسیژن نیاز ندارد نیاز به تجویز رمدسیویر نیست و در تجویز دارو فقط درصد درگیری ریه اهمیت ندارد، بلکه تب چند روزه مقاوم به درمان، حال عمومی بیمار، اکسیژن و آزمایشات خون برای تشخیص میزان التهاب در تجویز رمدسیویر اهمیت دارد و این درست نیست گفته شده است که تا ۴٠ درصد درگیری ریه به بیمارستان مراجعه نکنید.

عابدینی اظهار کرد: کسانی که اکسیژن زیر ٩٣ دارند باید از سوی پزشک ارزیابی شوند و به صورت بستری موقت یا دائم برای آنها دارو تجویز کرد و بر اساس آزمایشات التهابی مقدار کورتون و سایر دارو‌ها تعیین می‌شود، اما برخی پزشکان به محض اینکه بیمار مثبت می‌شود برای او رمدسیویر تجویز می‌کنند، در حالی که طبق راهنمای بالینی بین المللی در بیمارانی که افت اکسیژن دارند، باید رمدسیویر تجویز شود، از طرفی پزشکان باید عوارض، تداخل و مقدار داروی تجویزی را مورد توجه قرار دهند و برای هر بیمار کرونا مثبتی رمدسیویر تجویز نکنند.

فاویپیراویر در درمان کرونای دلتا اثربخشی ندارد

دبیر کمیته علمى ستاد ملى مقابله با کرونا درباره اثربخشی فاویپیراویر اظهار کرد: با توجه به اینکه پیک‌های کنونی ناشی از جهش‌های ویروس است و فاویپیراویر جزو دارو‌های خوراکی ضد ویروسی محسوب می‌شود که پاسخ دهی به درمان در جهش‌های ویروس بسیار کم است و به همین دلیل توصیه می‌کنیم که از فاویپیراویر استفاده نشود و در ویرایش جدید راهنما‌های بالینی این موضوع اعلام خواهد شد و تجویز این دارو در درمان کرونای دلتا توصیه نمی‌شود و باید توجه داشت فاویپیراویر درمان اصلی آنفلوآنزا محسوب می‌شود.

اکتمرا در کدام بیماران کرونایی تجویز می‌شود؟

عابدینی درباره تجویز اکتمرا یا همان توسیلیزومپ که در ایران با نام تمزیوا عرضه می‌شود، گفت: در درمان بیماران کرونایی که افت اکسیژن همراه با افزایش آزمایشات التهابی داریم، تجویز اکتمرا که در ایران با نام تمزیوا شناخته شده است، توصیه می‌شود، باید توجه داشت که رمدسیویر در فاز ویروسی در روز‌های نخست بیماری که بیمار به اکسیژن کمی نیاز دارد، باید تجویز شود، اما تمزیوا یا همان اکتمرای ایرانی در گام بعدی که بیمار فاز ویروسی را سپری کرده و به درمان پاسخ نداده است و وارد فاز التهابی شده و بیماری در حال پیشرفت است باید تجویز شود.

کدام دارو‌های کرونا تحت پوشش بیمه قرار دارد؟

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره رمدسیویر پوشش بیمه‌ای ٩٠ درصد دارد و بیمه نیرو‌های مسلح اکتمرا ایرانی یا همان تمزیوا را تحت پوشش قرار داده اند و در سایر بیمه‌ها این دارو تحت پوشش بیمه نیست ودر تلاش هستیم که تمزیوا تحت پوشش بیمه قرار گیرد و امیدواریم این دارو هر چه زودتر تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

عابدینی بیان کرد: دارو‌های کرونا در داروخانه‌های بیمارستانی برای بیماران بستری تجویز و عرضه می‌شود و داروخانه‌های سرپایی دارو‌های کرونا مانند رمدسیویر، فاویپیراویر و تمزیوا را عرضه می‌کنند و بیماران می‌توانند با پوشش بیمه‌ای رمدسیویر را دریافت کنند.

در تولید رمدسیویر مشکلی نداریم

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره کمبود دارو‌های کرونا و راهکار‌های تامین این دارو‌ها بیان کرد: با تولیدکنندگان هم صحبت شده است چرا که همچنان با افزایش شمار بیماران در کشور مواجه هستیم و مشکل تولید رمدسیویر نداریم و امکان افزایش تولید هم وجود دارد اما در اکتمرای ایرانی (تمزیوا) میزان تولید کافی نیست و اگر نیاز افزایش پیدا کند باید به سمت واردات برویم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها