|
کدخبر: 190784

بحران در بهشت زهرا!

سازمان بهشت زهرا(س) بیش از ۱۸ ماه است که به خاطر کرونا، آرایش بحرانی به خود گرفته است و در مسیر مدیریت اجساد کرونایی و انجام امور متوفیان، تمهیدات ویژه اتخاذ کرده است.

جامعه بحران در بهشت زهرا!

سازمان بهشت زهرا با انتشار کتابچه های با عنوان «حماسه ماندگار» به تشریح عملکرد خود از ابتدای شیوع کرونا ویروس تاکنون پرداخته است.

در این گزارش آمده است: از ابتدای اسفند ماه ۱۳۹۸ بحرانی غیر قابل تصور و بی سابقه در طول ۵۰ سال اخیر سازمان بهشت زهرا(س) صورت پذیرفت که این سازمان با برنامه ریزی مناسب از همان ساعات و روزهای اولیه تمهیدات مناسبی را در جهت مهار این بحران بین المللی در کنار سایر کادر درمان اتخاذ نمود.

این بحران دارای ویژگی های منحصر به فردی است؛ بحرانی بی سابقه در طول تاریخ بهشت زهرا (س) با گونه ای که تا کنون در طول حیات بهشت زهرا (س) مشابه آن وجود نداشته است و از سوی دیگر به لحاظ عدد و رقم بحران غیر قابل تصور بوده و در برخی از روزها عدد و رقم متوفی کرونایی قریب به ۱۸۰ متوفی در آبان ماه ۱۳۹۹ ثبت شده به علاوه حدود ۲۰۰ متوفی عادی شهر تهران بوده که این عدد و رقم در طول ۵۰ سال تاریخ بهشت زهرا (س) بی سابقه بوده است همچنین تمامی بحران ها کشور در عرض یک روز ، دو روز یا حداکثر هفت روز در حوزه مدیریت اجساد به پایان رسیده است لیکن این بحران بیش از ۱۸ ماه است که جریان دارد و انتها و پایانی نیز برای آن معلوم نیست.

مدیریت سازمان بهشت زهرا(س) در اواخر بهمن ماه ۱۳۹۸ با پذیرش اولین متوفی کرونا با توجه به تجربیات گذشته وارد فاز پیش بینی و طراحی تمهیدات لازم جهت پیشگیری و مقابله با بحران احتمالی قبل از همه دستگاهها و ارگانها شد. در همان ساعات اولیه تشخیص بحران احتمالی با تشکیل ستاد بحران و برگزاری جلسات کارشناسی در ممیزی بحران از روشهای منظمی برای پیش بینی همه احتمالات و نقاط بحران‌خیز و آسیب‌پذیر استفاده و در نهایت برای اولین بار دستورالعمل و شیوه نامه درون سازمانی عملیات مدیریت اجساد بر اساس تجربیات ۴۵ ساله سازمان بهشت زهرا(س) به صورت ایزوله در جهت حفظ سلامت پرسنل و شهروندان قبل از همه دستگاه های اجرائی و مرتبط کشورتدوین گردید.

تهیه برنامه اقتضایی برای مواجهه با بحران بی سابقه و غیر قابل تصورکرونا نیز در دستور کار قرار گرفت. با توجه به ویژگی بی سابقه و غیر قابل تصور بودن بحران کرونا برنامه‌های اقتضایی در سه سطح مدیریتی، شرعی و مذهبی و بهداشتی و مراقبتی تدوین شد. برای مواجهه با بحران کرونا با پیش بینی همه ابعاد احتمالی بحران در قالب یک مجموعه برنامه پشتیبانی درون سازمانی تدوین گردید و برنامه‌های اقتضایی به گونه‌ای تنظیم شد تا کلیه علایم هشدار دهنده و مخاطره آمیز شناسایی و در جهت کنترل وضعیت بحرانی پیش‌بینی های لازم صورت گرفت. در تنظیم برنامه‌ اقتضایی به جزئیات امور توجه ویژه شد به طوری که پیش بینی های لازم جهت پشتیبانی و خرید تجهیزات مورد نیاز انجام شد.

سازمان بهشت زهرا(س) با درک اهمیت موضوع علیرغم پیچیدگی و ناشناخته بودن ابعاد بحران کرونا و ترسی مضاعف که جامعه را تحت تاثیر قرار داده بود با دغدغه مندی در حوزه های شرعی و دینی با رایزنی ابتدایی در همان ساعات و روزهای اولیه با دفاتر علما و مراجع و اخذ استفتائات و فتاوای لازم به ویژه از دفتر مقام معظم رهبری در جهت اجرای کامل فتوی ولی امر مسلمین جهان و رعایت کامل مسائل شرعی اقدام نمود.

در حقیقت مدیریت سازمان بهشت زهرا (س) با تشکیل کمیته تخصصی در حوزه مسایل شرعی و تعیین یک نفر روحانی آگاه و با تجربه به عنوان ناظر دائمی جهت امور شرعی متوفی ناشی از بیماری کرونا به عنوان نماینده ویژه جهت نظارت بر کلیه امورات شرعی متوفیان کرونا موجب تکریم و تعظیم به خانواده ها و شهروندان داغدار و متالم در این شرایط شد.

با توجه به لزوم قابلیت ارائه واکنش سریع و آگاه کردن به موقع و اثربخش کارکنان سازمان و همچنین مراجعه کنندگان و شهروندان از شرایط و ویژگی های این بحران جهانی سازمان بهشت زهرا(س) اقدام به برگزاری دوره های آموزشی فشرده در خصوص اقدامات بهداشتی و مراقبتی جهت پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در مرحله اول جهت پرسنل شاغل درمجتمع عروجیان به ویژه کارکنان شاغل در سالن های تطهیر ، راننده های آمبولانس های حمل متوفی ، واحد خاکسپاری و مرکز پذیرش عروجیان و در مرحله بعد نیروهای خدماتی سازمان بهشت زهرا(س) و سایر کارکنان اداری و مدیریتی کرد.

جدا سازی ، ایزوله ، تجهیز و آماده سازی سوله های مدیریت بحران مستقر درسازمان بهشت زهرا(س) و اختصاص این مکان برای ورود متوفیان کرونا و اقدامات لازم در این سایت به منظور جداسازی و مشخص کردن یک تیم ایزوله برای این کار و همچنین تجهیز پرسنل مجتمع عروجیان به ویژه کارکنانی که در صف اول مواجهه و برخورد با کرونا قرار دارند جهت پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و اقدامات مراقبتی و بهداشتی ویژه در این زمینه از قبیل توزیع ماسک رایگان بین شهروندان ، مراجعین و پرسنل سازمان جهت پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و طراحی سیستم جدید ضد عفونی بصورت بومی با استفاده بهینه از مه پاش ها و امکانات موجود جهت ضد عفونی کردن محوطه های عمومی سازمان بهشت زهرا به صورت هر چهار ساعت یکبار در ابتدای بحران و سپس به صورت برنامه زمانبندی در طول روز از جمله اقدامات در سطح آموزش و مراقبتی صورت پذیرفت.

از دیگر اقدامات این حوزه باید به ضد عفونی کردن آمبولانس ها جهت پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و اقدامات مراقبتی و بهداشتی، ضد عفونی کردن محوطه عروجیان جهت پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و اقدامات مراقبتی و بهداشتی، نحوه ضد عفونی کردن خودروهای سرویس پرسنل سازمان بهشت زهرا ، ضد عفونی کردن خودروهای برقی جهت پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و اقدامات مراقبتی و بهداشتی ، ضد عفونی کردن سالن های تطهیر متوفیان غیر کرونایی جهت پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و اقدامات مراقبتی و بهداشتی، ضد عفونی کردن سرویس های بهداشتی جهت پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و اقدامات مراقبتی و تهیه و انتشار بروشور جهت پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و توزیع در بین همکاران و نصب در محل های پر تردد جهت آگاهی شهروندان اشاره کنم.

سازمان در گام بعدی با تشکیل جلسه تخصصی تیم کارشناسی این سازمان با وزارت بهداشت ، معاونت دانشگاههای شهید بهشتی ، علوم پزشکی ایران ، علوم پزشکی تهران ، اورژانس کشور و پزشکی قانونی تهران اقدام به برگزاری نشست های تخصصی در راستای هم افزایی در زمینه تنظیم دستورالعمل های بهداشتی و مراقبتی نمود و با در اختیار قرار دادن تجربیات خود در این خصوص زمینه تدوین دستورالعمل های بهداشتی و مراقبتی برای کل کشور را فراهم نمود.

نتیجه این جلسات و این پیگیری ها حضور دائمی نماینده وزارت بهداشت در سازمان بهشت زهرا(س) و نظارت مستقیم جهت پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و اقدامات مراقبتی ویژه در این خصوص گردید و باعث شد تا این سازمان به عنوان تنها مرجع در این خصوص تجربیات خود را در اختیار سایر آرامستان های کشور نیز قرار داده و آموزش های لازم به مدیران و کارکنان سایر آرامستان های کشور نیز در دستور کار بهشت زهرا(س) قرار گرفت.

اوج رعایت ملاحظات بهداشتی در بهشت زهرا(س) به نقطه ای رسید که نه تنها سازمان بهشت زهرا(س) به نقطه شیوع این بیماری تبدیل نشد بلکه به عنوان نقطه امن در کاهش و تقلیل ابتلا عمل کرد. این موضوع یک افتخار بین المللی است، همه کارها در سازمان بهشت زهرای تهران بر اساس نظم و اصول حاکم بر کرامت، رسوم تشریفات، و البته بدون کاستی صورت گرفت که تبلور تجلی یک زنجیره مدیریتی کامل است. از طرفی رعایت پروتکل های بهداشتی و صیانت از شهروندان که برنامه راهبردی سازمان بهشت زهرا(س) بود، به خوبی محقق شد.در این بحران هیچ دغدغه ای در زمینه سرایت بیماری از بهشت زهرا(س) در ذهن اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا وجود نداشت.

تجهیز مجتمع عروجیان به سردخانه بزرگ کانتینری ۴۰ فوتی و سه دستگاه سردخانه کندویی

تجهیز مجتمع عروجیان به سردخانه بزرگ کانتینری ۴۰ فوتی و سه دستگاه سردخانه کندویی جهت پشتیبانی از سرد خانه مرکزی و جداسازی از سیستم سردخانه شهر تهران ، تجهیز و آماده سازی سوله های بحران مستقر در بهشت زهرا و اختصاص دو دستگاه کانتینر ۱۲ متری یخچال دار با هماهنگی ستاد معراج شهدا جهت پشتیبانی از سردخانه مرکزی سازمان ، طراحی و ساخت به فوریت در عرض ۲۴ ساعت نوار نقاله جهت انتقال اجساد به داخل کانتینر و سایت ایزوله کرونا ، جدا سازی ، ایزوله ، تجهیز و آماده سازی فضاهای جداگانه مستقر در نزدیکی سایت اصلی بهشت زهرا(س) و تفکیک جنازه های عادی تهران با متوفیان کرونا و اختصاص این مکان برای ورود متوفیان کرونا و اقدامات لازم در این سایت در زمان کوتاه و خریداری تجهیزات مناسب مراقبتی و بهداشتی جهت پرسنل و همچنین مراجعه کنندگان و همچنین پیش بینی های لازم در خصوص خرید کفن ، سدر ، کافور ، سنگ لحد و همچنین پیش بینی های لازم جهت ایجاد قبور جدید با حمایت بازرس کل امور وزارت کشور و شهرداری های سازمان بازرسی کل کشور به صورت قانونی با دریافت مجوز ویژه از هیات مدیره سازمان به فوریت انجام پذیرفت.

پس از جلسه تصمیم سازی درباره احکام متوفیان از بیماری کرونا که در اسفندماه سال ۱۳۹۸ در دانشگاه علوم پزشکی قم با رویکرد بررسی تغسیل و شستشوی با آب متوفیان کرونا تشکیل شد سه شرط فراهم شدن لباس و تجهیزات کاملاً ایمنی و بهداشتی برای غسالها، منظور نمودن غسال خانه ای جداگانه برای متوفیان کرونایی دور از شهر و تعبیه چاهی برای آب غسل به شرط ضد عفونی آن الزامی شد. سازمان بهشت زهرا(س) به فوریت اولین جلسه همکاری و هم افزایی با فرمانده سپاه حضرت رسول اکرم(ص)تهران و فرمانده سپاه حضرت سیدالشهدا(س) و سایر نهاد ها و دستگاه های ذی ربط در این خصوص و در راستای اندیشیدن تمهیدات لازم جهت تطهیر اموات کرونا در صورت فراهم شدن شرایط بهداشتی و شرعی مورد اشاره در مصوبه نشست دانشگاه علوم پزشکی شهر قم ، را برگزار کرد و در فاصله زمانی چند ساعته فضای مناسب را در اختیار سپاه قرار داد تا امکانات مناسب برای مقدمات شستشوی متوفیان کرونا فراهم گردد.

در نهایت با پذیرش مسئولیت از طرف سازمان بهشت زهرا(س) پس از نشست مورخ ۱۵ فروردین ماه در محل پزشکی قانونی کهریزک جهت اجرای حداکثری فتوی مقام معظم رهبری از روز شنبه مورخ ۱۶ فروردین ماه ۱۳۹۹ کار شستشوی با آب متوفیان کرونا در تهران به صورت یکپارچه در سالن های تطهیر سازمان بهشت زهرا(س) با حضور طلاب جهادی در کنار پرسنل سازمان بهشت زهرا(س) آغاز شد.

سازمان بهشت زهرا(س) از روز شنبه ۱۶ فروردین ماه ۱۳۹۹ همزمان با آغاز کار شستشوی با آب متوفیان کرونا در تهران به صورت یکپارچه زیر ساخت های لازم جهت حضور طلاب جهادی را با هماهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران فراهم نمود به نحوی که با برگزاری دوره های آموزشی فشرده جهت طلاب جهادی و همچنین استفاده از ظرفیت کانون تطهیرکنندگان داوطلب که قبلا ثبت نام کرده و آموزش های لازم را دیده بودند در کنار تطهیرکنندگان ثابت سازمان بهشت زهرا(س) توانست این کار خطیر و بی سابقه را به شایستگی به سرانجام رسانده و با تکریم خانواده های داغدار و به بهترین نحو ممکن کار صورت پذیرفت.

شهروندانی که به بهشت زهرا(س) مراجعه می کنند در اوج سوگواری، بسیار متالم هستند، در این چنین شرایط روحی و روانی، صحبتی از رضایتمندی و توجه به فرایند محوری و انجام امور با نظم و دقت ، ممکن است گزاف باشد، اما وقتی مردم متاثر از مدیریت هوشمندانه و منظم بهشت زهرا(س) تقدیر می کنند و نظر سنجی ها نشان از رضایتمندی مردم دارد، این بسیار ستودنی است. تا کنون به رغم تراکم شدید کار در بحران کرونا، حتی یک مورد گزارش مبنی بر انجام نشدن امور یا اینکه کار در بهشت زهرا(س) به زمان دیگری موکول شده باشد، مشاهده نشده است.

این نشان می دهد اوج کرامت و تکریم خانواده سوگواران صورت گرفته است. در شرایط بحران کرونا علاوه بر متوفیان عادی شهر تهران رتق و فتق متوفیان کرونا یک بار مضاعف کاری و خدمات رسانی برای سازمان بهشت زهرا(س) به همراه دارد ، در این بین علاوه بر در نظر گرفتن مسائل بهداشتی و رعایت پروتکل ها رعایت نکات شرعی و غسل متوفی با مشارکت طلاب جهادی امری بسیار مهم و ارزشمند است که نیاز به برنامه ریزی و مدیریت ویژه دارد و همچنین نکته قابل توجه تدفین غریبانه فوتی ها از سوی بازماندگان بر اثر کرونا که بعضا خانواده های درجه یک هم به متوفی خود حتی نزدیک هم نمی شوند در چنین شرایطی اگر کارکنان شریف و جهادگر بهشت زهرا(س) وارد عمل نمی شدند کار روی زمین می ماند، چرا که بر خلاف شرایط معمول باید از نزدیکی خانواده ها به متوفیان جلوگیری می شد. حرفی از حماسه آفرینی در سازمان بهشت زهرا(س)، (سخنی) مستند است و کلامی احساسی نیست.

در بخش دیگری از این گزارش به موضوع همکاری سازمان بهشت زهرا با سایر ادیان برای متوفیان در بحران کرونا اشاره شده و امده است: اتحاد و همدلی و نیز مواسات اکنون کلیدواژه‌های رایج در عصر کرونا است که اتفاقاً رهبر معظم انقلاب نیز بارها به آن اشاره داشتند. سازمان بهشت زهرا(س)در رتق و فتق اموات کرونایی به یاری و کمک سایر ادیان الهی که در این موضوع مستأصل شدند، شتافت و پرسنل شریف و خدوم بهشت زهرا(س)با این اقدام خداپسندانه سبب انسجام،‌ وحدت و همدلی بیشتر بین هموطنان و پیروان سایر ادیان الهی گردید تا جایی که نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه ای خطاب به شهردار تهران از زحمات پرسنل و مدیریت سازمان بهشت زهرا (س)در همکاری به جهت امور کفن و دفن هموطنان کلیمی فوت شده در جریان بیماری کرونا تقدیر و تشکر کرد و این اقدام سازمان بهشت زهرا(س)را نشان دهنده حسن همزیستی و همدلی مردم موحد ایران دانست و ثابت کرد مسئولان کشور با پیروی از منویات مقام معظم رهبری در اجرای کامل وحدت ملی گام بر می دارند.

با شیوع کرونا ، مدیریت اجساد در دنیا به چالش اساسی کشورهای مختلف جهان بدل شد. ترس از قربانیان این ویروس خیلی زود همه گیر شد و در کشورهای زیادی، هزاران نفر بدون تشییع جنازه یا حضور خانواده‌های شان، به خاک سپرده شدند. در کشور های پیشرفته دنیا به دلیل واگیری سریع این ویروس، افرادی که جان می‌دهند، انتقال‌دهندگان ویروس اند و دولت‌ها برای این که بتوانند از شیوع بیش‌تر کرونا در جهان جلوگیری کنند، مکان‌های مشخصی را در نظر گرفته اند و فوت شدگان را در گودال‌هایی قبرمانند به صورت دسته جمعی دفن می کنند.

نگرانی از چگونگی کفن و دفن بعد از مرگ به اثر کرونا، در کشورهای مختلف به نحوی بود که در برخی کشورها که قربانیان این ویروس افزایش یافته است، دولت‌ها فرصت تحویل‌دهی اجساد به خانواده‌های شان را نداشتند و جنازه ها را در گورهای دسته جمعی به صورت شبانه دفن می کردند. دفن اجساد کرونایی در کشورهای جهان و شمار بالای قربانیان کرونا در کشورها باعث شد تا ظرفیت سردخانه ها و گورستان ها در اکثر کشور ها تکمیل شده و دولت ها مجبور شوند از گورهای دسته جمعی برای دفن اجساد استفاده کنند.

تلاش های بی وقفه مدیران، کارکنان و اقدامات صورت گرفته در سازمان بهشت زهرا(س) تجلی یک حماسه ملی و فراملی است. بحران کرونا محک و سنجه مدیریت تطبیقی نه تنها در کشور بلکه در کل دنیا بود. سازمان بهشت زهرا(س) سرافرازو رو سپید از این بحران جهانی بیرون آمد. سخن از حماسه آفرینی بین المللی در سازمان بهشت زهرا(س)، (سخنی) مستند است و کلامی احساسی نیست. به طور حتم یکی از نقاط داغ برای گسترش بیماری در اپیدمی ها، آرامستان ها هستند ، چرا که رعایت پروتکل های بهداشتی در میان افراد متالم و متاثر بسیار کمررنگ است.

اوج رعایت ملاحظات بهداشتی در بهشت زهرا(س) به نقطه ای رسید که نه تنها این آرامستان به نقطه شیوع این بیماری تبدیل نشد، بلکه به عنوان نقطه امن در کاهش و تقلیل ابتلا عمل کرد. این موضوع یک افتخار بین المللی است، همه کارها در سازمان بهشت زهرای تهران بر اساس نظم و اصول حاکم بر کرامت، رسوم تشریفات، و البته بدون کاستی صورت گرفت که تبلور تجلی یک زنجیره مدیریتی کامل است. از طرفی رعایت پروتکل های بهداشتی و صیانت از شهروندان که برنامه راهبردی در این سازمان بود، به خوبی محقق شد و در این بحران هیچ دغدغه ای در زمینه سرایت بیماری از بهشت زهرا(س) وجود نداشت.

در این گزارش با اشاره به دفن با کرامت و تعیین محل دفن طبق نظر خانواده ها در ایام بروز بحران کرونا ویروس امده است: دفن با کرامت و رعایت کامل نکات شرعی و بهداشتی در بهشت زهرای تهران به نقطه قوت نظام اسلامی تبدیل گردید و تکریم خانواده های داغدار و دفن اموات کرونایی طبق نظر و درخواست خانواده ها در هر نقطه و قطعه ای که درخواست داشتند، تبدیل به افتخار ملی و فرا ملی برای کشور ایران اسلامی گردید. به نحوی که سازمان بهشت زهرا(س) با درک صحیح شرایط بحرانی روحی و روانی خانواده ها در شرایط ویژه کرونا ضمن تکریم و تعظیم خانواده های دغدار در بهبود روند خدمات رسانی با بهره گیری از تجارب گذشته و مطالعه بحران های تاریخی با فراهم کردن زیرساخت های مناسب در سازمان بهشت زهرا(س) سیاست دفن با کرامت و تعیین محل دفن متوفی کرونایی طبق نظر خانواده ها در هر قطعه ای که درخواست داشتند، را در پیش گرفته و موجب رضایتمندی صد در صدی خانواده ها گردید.

انجام ۱۰ مرحله غربالگری کرونا در بهشت زهرا

صیانت مدیریت سازمان بهشت زهرا (س)از کارکنان شاغل در این سازمان و همچنین شهروندان و مراجعه کنندگان امر بسیار مهمی است، زیرا به دلیل شتاب و چالش های که در اپیدمی ها به ویژه کرونا وجود دارد، یکی از گروه های آسیب پذیر، پرسنل آرامستان ها هستند. انجام ۱۰ مرحله غربالگری در سازمان بهشت زهرا(س) گامی بسیار مهم محسوب می شود. اقدامات بهداشتی در سازمان بهشت زهرا(س) باید مستند سازی شده و در مجلات بین المللی چاپ شود.

کارکنان سازمان بهشت زهرا(س)در این بحران حتی از دیدن خانواده هایشان نیز محروم بودند و مجبور شدند محل کار خود را قرنطینه کنند و در حالی که همه دستگاه ها و نهاد ها ساعات فعالیت و کاری خود را تقلیل کردند ، کارکنان سازمان بهشت زهرا(س) با حضور مضاعف و افزایش ساعات کاری خود موجب رضایتمندی و تکریم خانواده های داغدار و سربلندی و عزت برای ایران اسلامی شدند. حفظ جان و سلامت کارکنان بهشت زهرا(س) از ابتدای این بحران از برنامه های راهبردی مدیریت این سازمان در دستور کار قرار گرفت و انجام آزمایش های دوره ای و غربالگری کارکنان سازمان بهشت زهرا(س) و همچنین نیروهای طلبه جهادی و پرسنل داوطلب باعث شد تا سازمان بهشت زهرا(س) به حمدالله تا این لحظه هیچگونه تلفاتی در حوزه نیروی انسانی نداشته باشد اگر چه تعدادی از این کارکنان به بیماری کرونا مبتلا شدند ، بلافاصله با تدابیر لازم مدیریتی از سیستم سازمانی خارج و در شرایط قرنطینه قرار گرفتند و به حول و قوه پروردگار پس از طی کردن مدت نقاهت بیماری به سیستم خدمات رسانی و گردش کار سازمانی بازگشتند.

مدیریت اطلاع رسانی در بحران یکی از اصلی ترین و مهمترین وظایف سازمانی است و به نوعی تعیین می کند که چه نوع اخبار و اطلاعاتی از مجموعه سازمانی و خدماتی که شهروندان در بحران دریافت می کنند ، به اطلاع افکار عمومی برسد. از مدیریت مجموعه انتظار می‌رود که بتواند در بحران با رسانه‌های خبری گفت‌وگو کند و افکار عمومی را مدیریت نموده و آرام کند. مدیریت سازمان بهشت زهرا(س) در بحران کرونا با پیش بینی به موقع و مناسب و همچنین طرح جامع و کامل اطلاع رسانی به شهروندان، پیام‌هایی را که احتمال می‌رفت در موقعیت‌های مختلف این بحران بی سابقه قابل استفاده باشند، از پیش تهیه نمود و با هماهنگی مناسب در واحد روابط عمومی، این پیام ها در اختیار شهروندان و مخاطبان قرار گرفت.

سازمان‌ بهشت زهرا(س) با این رویکرد که" همیشه باید اطلاعات دقیق وصادقانه به مردم ارائه کرد" و "همکاری و مشارکت مردم از طولانی و فرسایشی شدن بحران جلوگیری می کند"، در پاسخگویی به رسانه ها و افکار عمومی و همچنین نشر اطلاعات و اخبار بسیار حساب شده و با طراحی قبلی وارد شد و به حمدالله نه تنها در طول بحران کرونا هیچگونه خبر منفی و یا نامید کننده ای که منجر به تشویش اذهان عمومی یا سوء استفاده معاندین نظام شود ، از سازمان بهشت زهرا(س) منعکس نشد بلکه اخبار، مصاحبه ها و گزارش های ارسالی از سازمان بهشت زهرا(س) موجب دلگرمی و آرامش خاطر مراجعین و شهروندان قرار گرفته و باعث افتخار و سربلندی مدیریت بحران در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شد.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها