|
کدخبر: 190727

شرط سنی دریافت واکسن در قم حذف شد؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با رد برخی شایعات نسبت به برداشته شدن محدودیت سنی در واکسیناسیون کرونا در این استان، گفت: فقط افراد بالای ۴۳ سال و گروه‌های خاص در سند ملی واکسیناسیون امکان دریافت واکسن دارند.

جامعه شرط سنی دریافت واکسن در قم حذف شد؟

سیامک محبی ، افزود: هم اکنون ۱۲ مرکز تجمیعی تزریق واکسن کرونا در شهر قم و ۵ مرکز در شهرهای تابعه فعال بوده و روند واکسیناسیون مردم این استان در حال انجام است.

محبی ادامه داد: در حال حاضر برای دو گروه افراد بالای ۴۳ سال و مشاغل خاص مانند فرهنگیان، اساتید دانشگاه ها، رانندگان حمل و نقل عمومی و ریلی امکان تزریق واکسن کرونا فراهم است و برای سایر گروه های سنی امکان تزریق واکسن وجود ندارد.

رییس مرکز بهداشت قم با اشاره به یک تصور اشتباه از برداشته شدن محدودیت سنی واکسیناسیون در قم، اظهار داشت: محدودیت سنی تزریق واکسن در برخی مشاغل خاص مانند فرهنگیان وجود ندارد و وقتی یک معلم جوان برای دریافت واکسن به یکی از مراکز مراجعه می کند بعضی از شهروندان از آن به عنوان برداشته شدن محدودیت سنی تعبیر می کنند که تصور اشتباهی است.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه های نظارتی به صورت روزانه عملکرد و نحوه تزریق واکسن به گروه های هدف را رصد می کنند و هیچ گونه امکان انحراف از سند ملی واکسیناسیون وجود ندارد.

محبی ادامه داد: گروه های هدف در واکسیناسیون کرونا در قم برای افراد بالای ۴۳ سال در مقایسه با استان تهران که ۵۷ سال به بالا است، ۱۰ سال جوانتر است و از این روی برخی شهروندان تهرانی برای تزریق واکسن تمایل سفر به شهر قم دارند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قم در ادامه با اشاره به وضعیت نه چندان مطلوب واکسیناسیون و استقبال افراد سالمند از دریافت واکسن، گفت: سالمندان در معرض اصلی مرگ و میر کرونا قرار دارند اما به دلیل برخی شایعات و سخنان غیرعلمی جمعی از این افراد هنوز تمایلی برای تزریق واکسن نشان نداده اند.

وی تاکید کرد: ما بشدت نگران سلامتی سالمندان هستیم و تجربه علمی کشورهای دنیا نشان داده افراد و سالمندانی که دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده اند درصد مرگ و میر در بین آنها بشدت پایین آمده است.

به گفته وی، تا صبح امروز در مجموع حدود ۱۷۷ هزار دوز واکسن کرونا به گروه های هدف در این استان تزریق شده است.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی و از ۲۳ تیرماه مجددا در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https: //salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر