|
کدخبر: 190446

هشدار به بیماران زمینه ای در مورد تزریق واکسن کرونا

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه بیماران زمینه‌ای قبل از تزریق واکسن کووید۱۹ از تغییر خودسرانه در مصرف دارو پرهیز کنند، گفت: برخی عوارض واکسن کرونا در این گروه جمعیتی ناشی از قطع خودسرانه و افزایش یا کاهش مصرف دارو اتفاق می‌افتد.

جامعه هشدار به بیماران زمینه ای در مورد تزریق واکسن کرونا

عاصفه عباس‌زاده افزود: میزان اثربخشی واکسن کرونا با توجه به سیستم ایمنی بدن و همچنین بیماری زمینه‌ای متفاوت است و برخی بیماران باید طبق نظر متخصص مربوطه این واکسن را دریافت کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال بیماران روماتیسمی قبل از تزریق واکسن کرونا برای تنظیم داروها باید به پزشک مراجعه کنند. ابتلا به کرونا در این قشر باعث حمله جدید بیماری‌های روماتیسمی به عنوان نوعی از بیماری‌های خودایمنی و موارد شدید کووید۱۹ می‌شود. بنابراین این گروه از جمعیت ضمن مشورت درباره ضرورت دریافت واکسن، برای تنظیم داروها نیز باید به متخصصان روماتولوژی مراجعه کنند.

عباس‌زاده توضیح داد: برخی داروهای سرکوب‌گر، ایمنی را به مدت دو هفته کاهش می‌دهند و این مساله نیازمند مشورت با پزشک مربوطه به منظور جلوگیری از کاهش اثربخشی واکسن خواهد بود.

وی افزود: تزریق واکسن در بیماران مبتلا به خودایمنی عمدتا با بروز علائمی همچون تب و خستگی و بزرگ شدن غدد لنفاوی همراه می‌شود. کاهش و رفع این علائم در کوتاه‌مدت ناشی از تزریق واکسن و در صورت تداوم، ناشی از بیماری زمینه‌ای بوده و مستلزم مراجعه به مراکز بهداشت و درمان است.

عباس زاده اضافه کرد: بیماری‌های خودایمنی نظیر لوپوس، کج شدن یک طرفه صورت، ام اس و... مانع از تزریق واکسن کرونا نمی‌شود و تعداد موارد حمله این بیماری پس از تزریق در این گروه از بیماران نادر و از منظر علمی سبب منع مصرف نخواهد شد.

وی ادامه داد: بیماران مبتلا به گیلن‌باره نیز باتوجه به نتایج اثربخش واکسن کرونا از تزریق محروم نمی‌شوند.

گیلن‌باره یک بیماری التهابی نادر است که دستگاه عصبی محیطی را درگیر می‌کند و به سرعت موجب ضعف عضلات و بی‌حسی می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری یادآور شد: اما اثربخشی این واکسن در برخی گروه‌های جمعیتی همچون بیماران مبتلا به سرطان و سابقه پیوند عضو می‌تواند کاهش یابد، اما باتوجه به نظر سازمان بهداشت جهانی باید واکسن کرونا را دریافت کنند.

به گفته وی، بیماران مبتلا به نقص ایمنی اکتسابی نظیر ایدز نیز محدودیتی برای تزریق واکسن کرونا نداشته و داروهای این بیماران نیز با واکسن کووید۱۹ تداخل نداشته است.

عباس‌زاده یادآور شد: برای دریافت واکسن همچنین در صورت فلج بودن یک دست، توصیه می‌شود که از دست سالم برای تزریق واکسن استفاده شود.

 

وی ادامه داد: استفاده از برخی واکسن‌ها نیز برای بعضی از بیماران توصیه نمی‌شود. به عنوان مثال، در صورت سابقه سکته مغزی و دسترسی به انواع دیگر واکسن کرونا از دریافت واکسن آسترازنکا خودداری شود.

عباس‌زاده تصریح کرد: همچنین مبتلایان به سکته مغزی، به جهت مصرف داروهای ضدانعقاد و کاهنده چربی که با هدف گشایش رگ‌های قلب و مغز استفاده می‌شود، باید به سرعت در نوبت واکسیناسیون قرار گرفته و برای این گروه از جمعیت نیز در صورت دسترسی به انواع واکسن کووید۱۹، واکسن آسترازنکا توصیه نمی‌شود.

وی در باره تزریق دو نوع متفاوت از واکسن در مرحله اول و دوم نیز گفت: دریافت متفاوت دز اول و دوم واکسن که گاها در برخی از نقاط دنیا هم انجام می‌شود، عمدتا جنبه تحقیقاتی داشته و غیرعلمی است.

این متخصص با اشاره به پرسش برخی مراجعان در باره لخته خون ناشی از واکسن آسترازنکا نیز عنوان کرد: لخته در سیاه‌رگ‌های پا با درد شدید پشت ساق پا بروز کرده و با حرکت انگشتان شست به طرف بالا تشدید می‌شود.

وی افزود: این لخته در ریه به صورت درد در قفسه سینه و کوتاهی نفس بوده که با تغییر حالت از خوابیده به نشسته تغییر می‌کند و در مغز این لخته به صورت سکته مغزی، فلج نسبی و اختلال تکلم بروز می‌یابد.

عباس‌زاده ادامه داد: بیماران مبتلا به دیابت تیپ یک و دو نیز به دلیل نقص ایمنی مستعد ابتلا به موارد شدید کووید۱۹ بوده باتوجه به نارسایی قلب و کلیه و اختلال در سیستم ایمنی باید در اولویت واکسیناسیون قرار بگیرند.

ضرورت مصرف میان‌وعده در بیماران دیابتی پس از تزریق واکسن کرونا

وی افزود: بیماری‌های عفونی‌ و واکسیناسیون در بیماران دیابتی باعث افزایش قند خون می‌شود. بنابراین با رعایت یک رژیم غذایی صحیح و مصرف منظم داروها به هنگام تزریق واکسن باید از نوسان قند خون پیشگیری کرد.

عباس‌زاده تاکید کرد: این بیماران پس از تزریق واکسن کرونا، باید از تب‌بر و مایعات فراوان استفاده کنند و وعده‌های غذایی در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز را افزایش دهند. مصرف مواد غذایی در این جمعیت باید به دفعات، با حجم کم باشد. همچنین میان‌وعده در این جمعیت نقشی مهم در کاهش نوسان قند خون ایفا می‌کند.

وی یادآور شد: بیماران ام اس نیز مستعد ابتلا به انواع شدید کرونا بوده و تزریق واکسن در این بیماران به شدت مورد تاکید قرار گرفته است. عوارض واکسن در این جمعیت نیز مانع از منع مصرف واکسن نشده است.

این پزشک توضیح داد: واکسن کرونا از نوع ویروس زنده کووید۱۹ نیست و بنابراین تزریق آن در بیمارانی چون ام اس نیز باعث حملات بیماری نخواهد شد. واکسن در این بیماران گاها به دلیل بروز تب می‌تواند علائم بیماری ام اس را به صورت موقتی تشدید کند، اما علائم پایدار ناشی از حملات ام اس بوده و نباید مربوط به عوارض واکسن دانست.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تاکید کرد: بنابراین بیماران با بروز و تشدید برخی علائم، پس از تزریق دز اول، دز دوم را حذف نکنند.

عباس‌زاده همچنین با تاکید بر خودداری از تغییر خودسرانه مصرف داروها گفت: گاه عوارض واکسن کرونا به دلیل قطع دارو و تغییر خودسرانه در مصرف اتفاق می‌افتد. بنابراین بیماران از این اقدام به طور جد خودداری و خودسرانه اقدام به کاهش و افزایش مصرف دارو نکنند.

به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، بیماران زمینه‌ای قبل از تزریق واکسن کووید۱۹ به منظور تنظیم داروها و ضرورت دریافت این واکسن می‌توانند با پزشک مربوطه مشورت کنند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر