|
کدخبر: 188247

دولت به هلال احمر اجازه کمک در واکسیناسیون را نداد!

سخنگوی جمعیت هلال احمر با تاکید بر این که ظرفیت تزریق روزانه واکسن کرونا در مراکز این جمعیت، ۱۰۰ هزار دُز در روز است، تصریح کرد: ما تا کنون سه بار به صورت رسمی آمادگی خود را برای مشارکت در واکسیناسیون عمومی به وزارت بهداشت اعلام کرده ایم، اما مسئولان این وزارتخانه تا کنون این درخواست ما را بدون جواب گذاشته اند.

جامعه دولت به هلال احمر اجازه کمک در واکسیناسیون را نداد!

با وجود این که تا کنون ۱۳ میلیون و ۲۵۲ هزار و ۶۰۰ دُز واکسن کرونا وارد کشورمان شده و البته بیش از ۳۰۰ هزار دُز واکسن برکت نیز در چرخه واکسیناسیون عمومی مصرف شده است، اما تا ظهر دیروز فقط ۱۰ میلیون و ۲۶ هزار و ۶۲۸ دُز واکسن کرونا به ایرانیان تزریق شده و هنوز بیش از ۳ میلیون دُز واکسن کرونای وارداتی در اختیار وزارت بهداشت مانده و در چرخه واکسیناسیون عمومی کشور مصرف نشده است.

این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت و هلال احمر، مدام از محموله های پرحجم واکسنی خبر می دهند که به زودی قرار است وارد کشور شود و به نظر می رسد با رفع مشکلات قبلی، در ماه های آتی علاوه بر این که ده ها میلیون دُز واکسن کرونا وارد کشور خواهد شد، از مهرماه نیز طبق وعده های قبلی علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ماهانه ۱۰ میلیون دُز واکسن کرونای داخلی وارد چرخه واکسیناسیون عمومی خواهد شد.

کاهش سرعت تزریق عمومی واکسن کرونا در روزهای تعطیل

بر این اساس به نظر می رسد برای این که سرعت تزریق عمومی واکسن به سرعت واردات و تولید آن برسد، وزارت بهداشت باید هرچه زودتر اقدامات موثری را برای افزایش سرعت واکسیناسیون کرونا انجام دهد. البته سعید نمکی، وزیر بهداشت اخیرا در نامه ای به دانشگاه های علوم پزشکی کشور تاکید کرده بود که باید سرعت تزریق روزانه واکسن کرونا به ۵۰۰ هزار دُز برسد.

او همچنین سه هفته پیش وعده داده بود که سرعت تزریق روزانه واکسن به بیش از ۴۰۰ هزار دُز خواهد رسید و با وجود این که این وعده نمکی تا پیش از تعطیلات ۶ روزه تهران و کرج محقق شده بود و حتی در یک روز سرعت تزریق روزانه واکسن به بیش از ۴۲۰ هزار دُز رسید، در ۵ روز اخیر شاهد آن هستیم که متوسط سرعت تزریق واکسن کرونا در روزهای تعطیل به حدود ۲۴۰ هزار دُز در روز کاهش یافته است.

بی توجهی وزارت بهداشت به درخواست های مکرر هلال احمر

در این میان، بسیاری از کارشناسان معتقدند که عدم بهره گیری وزارت بهداشت از نیروهای نهادهای مختلف بخصوص نیروهای هلال احمر از جمله عوامل پایین بودن نسبی سرعت واکسیناسیون در ایران است. البته هفته گذشته با ارسال نامه ای از تمام نیروهای نظامی و بسیج بابت مشارکت در افزایش سرعت تزریق عمومی واکسن کرونا تشکر کرد، اما در نامه خود هیچ اسمی از هلال احمر به میان نیاورد.

این در حالی است که جمعیت هلال احمر تا کنون حدود ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دُز واکسن کرونا وارد کشورمان کرده و سه مرتبه نیز از وزارت بهداشت درخواست کرده است که در واکسیناسیون عمومی کشور مشارکت داده شود، اما این درخواست تا کنون از سوی وزیر بهداشت بی پاسخ مانده است.

این نکته ای است که محمد حسن قوسیان مقدم، سخنگوی جمعیت هلال احمر نیز در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و عنوان کرد: ما تا کنون سه بار به صورت رسمی آمادگی خود را برای مشارکت در واکسیناسیون عمومی به وزارت بهداشت اعلام کرده ایم، اما مسئولان وزارت بهداشت تا کنون این درخواست را بدون جواب گذاشته اند.

۱۶۰ مرکز آماده برای تزریق واکسن کرونا داریم

دبیرکل جمعیت هلال احمر ادامه داد: ما ۱۶۰ مرکز واکسیناسیون در سطح کشور داریم که همیشه برای تزریق واکسن به حجاج از آن استفاده می شد و اکنون هم این مراکز آماده هستند که در واکسیناسیون عمومی علیه کرونا مشارکت کنند؛ کما این که واکسیناسیون امدادگران هلال احمر در برخی مناطق توسط نیروهای هلال احمر در همین مراکز انجام شد.

قوسیان مقدم در ادامه اظهار داشت: البته به جز این مراکز ما می توانیم در بعضی شهرها از برخی مراکز دیگر مثل سالن های ورزشی، سینماها و... استفاده کنیم و هلال احمر نیز به راحتی می تواند این مکان ها را آماده کند، اما با وجود این که ما سه بار به صورت رسمی از وزارت بهداشت درخواست کرده ایم که در واکسیناسیون عمومی مشارکت کنیم، ولی هنوز مدیریت هیچ بخشی از واکسیناسیون عمومی علیه کرونا به هلال احمر واگذار نشده است.

وی با تاکید بر این که تصمیم برای ورود هلال احمر به چرخه واکسیناسیون عمومی با وزارت بهداشت است، عنوان کرد: ما برای این که بتوانیم در واکسیناسیون عمومی کرونا مشارکت کنیم، باید به سامانه وزارت بهداشت متصل شویم، زیرا نام هر فردی که واکسن کرونا دریافت می کند، باید در این سامانه ثبت شود و کشور نمی تواند دو سامانه برای ثبت نام واکسن کرونا داشته باشد.

امکان رسیدن سرعت واکسیناسیون در ایران به ۸۰۰ هزار دُز در روز

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که هم اکنون بیش از ۳ میلیون دُز واکسن کرونای وارداتی در کشور وجود دارد که هنوز در واکسیناسیون عمومی مصرف نشده است و به زودی با افزایش آمار واردات و البته ورود واکسن های داخلی به چرخه واکسیناسیون عمومی در صورتی که شاهد افزایش محسوس سرعت تزریق عمومی واکسن نباشیم، شاهد آن خواهیم بود که آمار واکسن های مصرف نشده به ده ها میلیون دُز خواهد رسید.

این در حالی است که اگر وزارت بهداشت از ظرفیت نهادهای مختلف بخصوص هلال احمر برای تزریق عمومی واکسن کرونا استفاده کند، براساس وعده برخی مسئولان وزارت بهداشت حتی ممکن است در صورت تامین مناسب واکسن، در ماه های آتی سرعت واکسیناسیون عمومی در ایران از ۸۰۰ هزار دُز در روز نیز فراتر برود و به جای این که در پایان سال ۱۴۰۰ شاهد واکسینه شدن ۷۰ درصد جمعیت کشور باشیم، این اتفاق در پاییز ۱۴۰۰ رخ دهد؛ اتفاق مبارکی که قطعا برای تحقق آن باید وزارت بهداشت نیروهای هلال احمر را نیز در چرخه واکسیناسیون عمومی به کار گیرد.

قوسیان مقدم نیز ضمن تایید این مساله گفت: معاونت درمان و توانبخشی هلال احمر در تمام استان های کشور دارای مراکز بهداشتی و درمانگاه است و قطعا این ظرفیت در جمعیت هلال احمر کشور وجود دارد که نه تنها به واکسیناسیون عمومی بلکه به شناسایی و غربالگری بیماران کرونایی نیز کمک بیشتری کند. البته تمام این مسائل به مجوز وزارت بهداشت نیاز دارد و ما نیز برای این که با مسئولان این وزارتخانه هماهنگ باشیم، تا به حال سه بار از آنها درخواست کرده ایم که در واکسیناسیون عمومی مشارکت داده شویم و آنها باید تصمیم بگیرند که ما را مشارکت دهند.

ظرفیت واکسیناسیون هلال احمر ؛ ۱۰۰ هزار دُز در روز

سخنگوی جمعیت هلال احمر در پاسخ به سوالی درباره میزان ظرفیت این جمعیت برای تزریق عمومی واکسن کرونا عنوان کرد: ما در روزهایی که واکسن کرونا را به امدادگران خودمان تزریق می کردیم، در همین ساختمان سرخ هلال احمر توانستیم روزی ۸۰۰ دُز واکسن کرونا را به همکاران خود تزریق کنیم. حالا اگر قرار باشد واکسیناسیون عمومی در تمام ۱۶۰ مرکز هلال احمر در سطح کشور انجام شود، ما قطعا می توانیم روزانه ۱۰۰ هزار دُز واکسن کرونا به هموطنان تزریق کنیم.

وی با بیان این که وزیر بهداشت وعده داده است که سرعت روزانه تزریق عمومی واکسن کرونا را به ۸۰۰ هزار دُز در روز خواهد رساند، اظهار داشت: به نظر می رسد برای این که این وعده وزیر بهداشت محقق شود، بهتر است وزارتخانه در تزریق عمومی واکسن کرونا از ظرفیت هلال احمر نیز استفاده کند؛ بخصوص که هلال احمر از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در هر ماموریتی که به آن واگذار شده، موفق عمل کرده است.

هلال احمر: ما اختلاف نظری با وزارت بهداشت نداریم

دبیرکل جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سوال که آیا اختلاف نظر میان مسئولان وزارت بهداشت و هلال احمر موجب آن شده است که این جمعیت در واکسیناسیون عمومی مشارکت داده نشود یا خیر، اظهار داشت: از طرف هلال احمر به شما قول می دهم که هماهنگی صد در صدی با وزارت بهداشت وجود دارد و ما همواره در ماموریت های محوله از سوی دولت، با وزارت کشور و وزارت بهداشت به طور کامل هماهنگ بوده ایم.

وی در پایان تصریح کرد: این که آیا از طرف وزارت بهداشت نیز با هلال احمر هماهنگی وجود دارد یا این که این دوستان با ما اختلاف نظری دارند یا خیر را خود مسئولان وزارت بهداشت باید پاسخ دهند.

در پایان گفتنی است، رکنا برای دریافت این پاسخ مسئولان وزارت بهداشت، چندین بار با مدیران مربوطه این وزارتخانه تماس گرفت، اما تا لحظه تنظیم گزارش نتوانست به پاسخی از سوی آنها برسد.

منبع: رکنا

ارسال نظر