|
کدخبر: 182082

شانه ساز:ایران تمام پلتفرم های تولید واکسن را دارد

معاون وزارت بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه ایران یکی از معدود کشورهایی است که تمامی پلتفرم های تولید واکسن را در اختیار دارد، گفت: با تلاش متخصصان داخلی راه ۲۰ ساله در حوزه واکسن سازی در چند ماه طی شد.

جامعه شانه ساز:ایران تمام پلتفرم های تولید واکسن را دارد

محمدرضا شانه ساز در همایش معاونین غذا و دارو سراسر کشور گفت: موفقیت تمامی معاونت های غذا و دارو در بحران کرونا مرهون راهنمایی و ارشادات وزیر بهداشت بوده است، آشنایی وزیر با مدیریت بنگاه های دارویی و تولیدی و سابقه اداره در یکی از بزرگترین هلدینگ های دارویی و از همه مهمتر تخصص ایشان در حوزه واکسن سازی که چالش اصلی جامعه بشری امروز است، فرصتی مغتنم محسوب می شود.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه تزریق واکسن ایرانی به مقام معظم رهبری افتخاری برای جامعه داروسازی کشور است، تصریح کرد:  این اقدام ارزشمند به عنوان رکن اطمینان بخش و حمایتی برای همه شرکت‌های دانش بنیان محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه تولید واکسن با مدیریت و راهبری وزیر بهداشت قدم های بزرگ و بی نظیری برای صنعت داروسازی برداشته شد. موضوع واکسن در اوج کمبودهای حیاتی ما از جمله ماسک، ونتیلاتور و داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی با پیگیری شخص وزیر در راس امور، از نوروز ۹۹ آغاز و ضوابط مربوط به آن توسط سازمان غذا و دارو بازنویسی، امکانات آزمایشگاهی ایجاد و آموزش های لازم به واکسن سازها ارائه شد.

شانه ساز با اشاره به اینکه راه ۲۰ساله در حوزه تولید واکسن کرونا در عرض چندماه توسط دانشمندان کشور طی شد، گفت: جلسات متعددی با تک تک واکسن سازها برگزار شد و با حمایت های همه جانبه اکنون ایران جزء معدود کشورهایی است که تمام پلتفرم های تولید واکسن را در اختیار دارد، البته دلیل اینکه کشورهایی زودتر از ما به واکسن رسیدند به خاطر زیرساخت های قدیمی آنها در فرایند فعالیت‌های تحقیقاتی است که در زمینه واکسن های سارس و مرس داشتند وگرنه سرعت ما به صورت قدر مطلق بسیار بالاتر از کشورهای دیگر بود.

وی با اشاره به آیین نامه داروخانه ها، عنوان کرد: درمورد آیین نامه داروخانه نقاط قوت فراوان و البته ابهاماتی هم دارد که امیدواریم با رایزنی‌ها این ابهامات برطرف شود، اگرچه ممکن است برخی افراد منافع فردی و شخصی را به منافع جامعه ترجیح دهند و قبول نکنند که منافع جمع به منافع فرد ارجحیت دارد.

معاون وزارت بهداشت اظهار کرد: در آیین نامه داروخانه ها بحث غلبه ارائه خدمت بر فروش دارو در قالب مصرف منطقی دارو و اقلام سلامت محور بسیار تاکید شده است.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر