|
کدخبر: 180806

افشاگری درباره واکسن های ایرانی!

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیحاتی در رابطه با تولید واکسن های ایرانی کرونا ارائه و بر یکپارچه شدن شرکت های واکسن سازی ایرانی در مقابله با کرونا تاکید کرد.

جامعه افشاگری درباره واکسن های ایرانی!

واکسن های ایرانی کرونا در کشورمان در حال تولید و بعضاً تزریق عمومی هستند.واکسن کرونا تا کنون در کشورمان به بیش از ۵ میلیون نفر تزریق شده است.

در شرایط تحریم و فقر ورود مواد اولیه داروسازی ، چگونه واکسن های کرونا ساخته می شوند؟ آیا مواد اولیه تولید واکسن ها در داخل کشور تولید می شود؟ این سوالات بود که رئیس مرکز ویروس شناسی کشور در گفت و گو با رکنا به آنها پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چندین شرکت واکسن سازی در ایران به تولید واکسن پرداخته اند و شرکت هایی مثل واکسن کووایران برکت نیز برای تزریق عمومی آماده شده و در بسیاری از مراکز بهداشتی مردم می توانند از آن برای واکسینه شدن استفاده کنند. با این وجود تعداد دیگری از تولید کنندگان واکسن کرونا در کشورمان نیز در حال طی کردن مراحل کارآزمایی بالینی هستند. سوال این جاست که آیا امکان نداشت تا همه این شرکت ها در یک یا دو شرکت منحصر شود و تمام قوای موجود را در جهت یکپارچه سازی تولید واکسن ایرانی به کار گرفت؟ دکتر ناجی، ویروس شناس و رئیس مرکز ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به این سوال و سوالاتی از این دست پاسخ داد.

آرزو داشتیم با ۲ شرکت واکسن سازی به تولید واکسن کرونا بپردازیم

دکتر علیرضا ناجی در پاسخ به این سوال که آیا مواد اولیه واکسن های ایرانی کرونا صد در صد تولید داخلی هستند یا خیر به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: به هیچ عنوان مواد اولیه تولید یک واکسن در یک کشور تولید نمی شود. همه دنیا ممکن است در جریان تولید واکسن ها به یک مواد اولیه خاص وابسته باشند. مثلاً موادی مثل ژل یا رزینی که برای خارج سازی استفاده می شود تولید مخصوص یک یا دو شرکت در آمریکا هستند. بنابراین امکان پذیر نیست که که یک کشور حتماً در تولید واکسن یا دارویی خاص، تمام مواد اولیه دارویی اش را خودش ساخته باشد.

وی در خصوص اینکه چرا شرکت های واکسن سازی کرونا در کشورمان متعدد هستند و همه قوا برای یکپارچه سازی تولید واکسن در کشور به کار گرفته نمی شود، افزود: این موضوع در واقع خواسته ای است که از ابتدا وقتی ۵-۶ شرکت دارو و واکسن سازی اعلام آمادگی کردند، آرزو داشتیم فقط ۱ یا ۲ شرکت واکسن سازی مثل رازی و پاستور با مشارکت خارجی ها این کار را انجام دهند و به عهده بگیرند.

تولید دارو با واکسن متفاوت است

این ویروس شناس در پاسخ به این سوال که چرا وقتی در زمینه واکسن سازی موفق عمل کردیم در زمینه تولید داروهای دیگر همچون داروهای اعصاب و روان نتوانستیم چندان موفق باشیم، گفت: باید توجه داشت که تولید دارو با تولید واکسن متفاوت است. واکسن هایی که تولید می کنیم یکسری واکسن هایی موسوم مثل واکسن های غیرفعال شده هستند و ضمناً کشور ما ۳ یا ۴ دهه است که در تولید واکسن های مختلف تجربه کسب کرده است.

ناجی ادامه داد: انتظار داریم کرونا ما را در زمینه تولیدات دارو هشیار کند تا سرمایه گذاری را در سایر زمینه های تولید دارو نیز داشته باشیم. اکنون قسمتی از وضعیتی که در خصوص واکسن سازی در دوران کرونا تجربه کردیم، بسیار خوب است. گفتنی است، کره جنوبی نیز تجارب خوبی در زمینه تولید واکسن کسب کرده است و ما نیز می توانیم در این زمینه از آن ها الگو برداری کنیم.

ما هم می توانیم کیت تشخیص سریع کرونا تولید کنیم ولی نمی کنیم!

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص لزوم بهره گیری از تجارب دوران کرونا برای حوادث غیرمترقبه و طبیعی دیگر در آینده گفت: باید توجه داشت که ممکن است در آینده با خطرات زیستی مواجه شویم که تجارب بدست آمده از کرونا و تولید واکسن کرونا می تواند به ما بسیار کمک کند. بنابراین باید در زمینه های پزشکی دیگری از جمله داروها، ساخت کیت های آزمایشگاهی مناسب، در زمینه صنعت و سایر حوزه هایی که به آن نیازمندیم پیشرفت کنیم.

وی در پایان به استفاده مفید کشور کره جنوبی در زمینه تشخیص و کنترل کرونا اشاره کرد و گفت: این کشور در زمینه تشخیص و کنترل کرونا کاملاً به خودش وابسته است و می تواند به سایر کشورها نیز خدماتش را ارائه دهد. اکنون کیت های تشخیص سریع کرونا که توسط کره جنوبی تولید شده، حدود ۸۰ درصد بازار آمریکا را در دست گرفته است. این در حالی است که ما نیز می توانیم چنین الگویی را برای خودمان به کار گرفته و از این طریق به ارزش افزوده و سودآوری مالی و اقتصادی نیز دست پیدا کنیم.

منبع: رکنا

ارسال نظر