|
کدخبر: 180629

روش های مهم برای استفاده از وسایل برقی خانه به طور بهینه‌ تر

استفاده بهینه از وسایل برقی خانه در بسیاری مواقع به معنای مصرف انرژی کمتر است.

جامعه روش های مهم برای استفاده از وسایل برقی خانه به طور بهینه‌ تر

استفاده بهینه از وسایل برقی خانه در بسیاری مواقع به معنای مصرف انرژی کمتر است و همانطور که می‌دانید منابع زمین محدود هستند و همگی ما دوست داریم زمینی را که به ارث می‌بریم با کمترین آسیب به نسل‌های آینده تحویل دهیم. این موضوع بسیار اساسی است و علاوه بر اینکه سازندگان وسایل برقی باید تمام تلاششان را برای ساخت تجهیزات با مصرف کم انرژی کنند، ما نیز می توانیم با یادگیری روش‌های ساده، اما کارامد، مصرف انرژی وسایل برقی را کاهش دهیم؛ موضوعی که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر شما هم خود را شهروند مسئولی می‌دانید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

در انتخاب وسایل برقی دقت کنید

دکوراسیون-2

شاید اولین کار، انتخاب وسایل برقی باکیفیتی است که دارای برچسپ انرژی هستند و روی آنها مصرف انرژی بهینه مشخص شده است. برای مثال، یخچال و فریزر، دو دستگاهی هستند که به طور دائم باید با برق روشن باشند، بنابراین مصرف برق در آنها بسیار مهم است. در این حالت هرچه برچسپ انرژی آنها به سمت A پیش برود، به معنی مصرف انرژی کمتر است. در حال حاضر یخچال فریزرهای تولید داخل مانند یخچال یا فریزرهای امرسان و یا انواع خارجی مانند سامسونگ، همگی این برچسپ انرژی را دارند که می‌تواند راهنمای خوبی در هنگام خرید یخچال باشد.

از طرفی سعی کنید در هنگام خرید یخچال، از انواع بدون برفک خریداری کنید، این نوع از یخچال‌ها مصرف برق کمتری دارند.

همچنین تلاش کنید وسایل برقی که با تکنولوژی‌های جدید به روز شده‌اند را خریداری کنید؛ به طور معمول زمانی که دستگاهی با برچسپ انرژی بهینه خریداری می‌کنید، می‌‌توانید به دنبال تکنولوژی‌های نو هم باشید. در واقع هدف اصلی بسیاری از شرکت‌های سازنده وسایل برقی در حال حاضر تولید محصولاتی است که سازگاری بیشتری با محیط زیست داشته باشند و با مصرف کمتر آب و برق، وظایف مورد نظر را انجام دهند. برای مثال، بسیاری از ماشین‌های ظرفشویی جدید می‌توانند فقط با صرف ۱۰ لیتر آب، تعداد بسیار زیادی از ظرف‌های کثیف را بشویند.

نحوه استفاده بهینه از هر وسیله برقی را یاد بگیرید

دکوراسیون-2

سعی کنید ماشین ظرفشویی و لباسشویی را با ظرفیت پر روشن کنید (ماشین لباسشویی بهتر است با ظرفیت ¾ و یا ½، شروع به کار کند). دلیل این موضوع آن است که فرقی نمی‌کند که ماشین لباسشویی و یا ظرفشویی با چه ظرفیتی پر شده باشند، در هر حالت، همان میزان انرژی و آب مصرف خواهد شد. پس اگر عجله‌ای در شستن ظروف و یا لباس‌ها ندارید، اجازه دهید ظرفیت آنها کامل شده و سپس اقدام به شستشوی آنها کنید.

این موضوع درباره یخچال و فریزر هم صدق می‌کند، به طوری که در هنگام قطعی برق، یک یخچال فریزر پر، سرما را به مدت بیشتری نسبت به یخچال خالی در خود نگاه خواهد داشت.

موضوع دیگر تنظیم درجه حرارت آب این دستگاه‌هاست. در بسیاری از موارد بهتر است لباس‌ها با آب سرد شسته شوند. بخشی از مصرف انرژی ماشین‌های لباسشویی صرف گرم کردن آب می‌شود که می‌توان با تنظیم درجه حرارت روی آب سرد، در آن صرفه‌جویی کرد. در ضمن رنگ لباس‌ها در آب سرد نسبت به آب گرم، بیشتر ثابت می‌ماند. ظرف‌ها را نیز می‌توانید به جای آب داغ در ماشین ظرفشویی با آب گرم بشویید.

اگر امکان پهن‌کردن لباس‌های شسته شده در روی طناب و محیط بیرون دارید و از مزایای این کار با خبر هستید، در فصول گرم سال، از بخش خشک کن ماشین‌لباسشویی استفاده نکنید تا مصرف انرژی کمتر باشد.

بهینه آشپزی کنید؛ جالب است بدانید مایکروفرها، ۳۰ تا ۸۰% انرژی کمتری نسبت به اجاق‌گازها مصرف می‌کنند، بنابراین می‌توانید برخی از غذاها را در این وسایل برقی بپزید و یا گرم کردن مواد غذایی را به طور کامل به عهده مایکروفرها قرار دهید. البته بسیاری به دلیل اشعه‌ای که این دستگاه تولید می‌کند، مایل به استفاده از این دستگاه نیستند، در این صورت می‌توانید از تستر استفاده کنید.

همچنین نکته جالب دیگر آن است که سعی کنید در هنگام پختن غذا، از ظروف مناسب که اندازه مناسبی نسبت به حجم غذا دارند استفاده کنید و البته درب آنها را هم بگذارید. یک ماهیتابه بدون درب، ۶۰درصد انرژی بیشتری نسبت به حالت درب‌دار مصرف می‌کند.

از فر روشن برای چندین کار استفاده کنید. گاهی اوقات مجبور به روشن کردن فر هستید، در این حالت می‌توانید چند منظوره از فر استفاده کنید تا با مقدار مشخصی حرارت تولید شده، غذاهای بیشتری پخته شوند. برای مثال در همان زمان که مشغول پختن مرغ در فر هستید، می‌توانید سوپ شام را هم درون فر بپزید و یا خمیرها را در حرارت فر به نان تبدیل کنید.

وسایل برقی خود را تمیز نگاه دارید. بعد از یک یا دوبار استفاده تلاش کنید فیلتر ماشین ظرفشویی و یا لباسشویی را خارج کرده و به طور کامل تمیز کنید. همچنین اینکار را با کیسه جاروبرقی و فیلتر آن هم انجام دهید. به این ترتیب قدرت این دستگاه‌ها برای استفاده‌های بعدی کم نشده و با مصرف انرژی بهینه‌، وظیفه مورد نظر را انجام خواهند داد.

تلویزیون را در کنار آفتاب قرار ندهید. تلاش کنید تلویزیون‌ها را در کنار پنجره و تابش مستقیم آفتاب قرار دهید. اینکار باعث استهلاک زودتر وسایل و تجهیزات تلویزیون خواهد شد و عمر آن را کاهش می‌دهد. همچنین اگر می خواهید به طول عمر مفید تلویزیون‌ها کمک کنید، سعی کنید در هنگامی که تلویزیون تماشا نمی‌کنید، دستگاه را خاموش کنید. همچنین به طور مرتب صفحه نمایش و دیگر اجزای تلویزیون را با دستمال مخصوص گردگیری کنید تا گرد و غبار به اجزا و قطعات برقی دستگاه نفوذ نکنند. در نهایت تلاش کنید در هنگام خرید تلویزیون از مدل های برند tcl، سونی یا ال جی دستگاه مد نظر را متناسب با نیاز خود از نمایندگی‌های معتبر انتخاب کنید، و صفحه نمایش دستگاه را برحسب فضای خانه انتخاب کنید، هرچه صفحه نمایش تلویزیون در اندازه بزرگ‌تری ساخته شده باشد، مصرف برق بیشتری خواهد داشت.

تلویزیون، کولرهای گازی و کامپیوترها را در حالت استندبای قرار ندهید. اگرچه در این حالت، مصرف انرژی کمتر می‌شود، اما همچنان بخشی از برق مصرف خواهد شد، در حالی که ممکن است شما نیازی به حالت استندبای نداشته باشید.

در نهایت آنکه برای کاهش مصرف انرژی به طور حتم سعی کنید تمام دستگاه‌های برقی را پس از استفاده از برق بکشید. حتی با وجود خاموش بودن دستگاه و وصل بودن سیم آن به پریز برق، انرژی کمی هدر خواهد رفت.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها